| DUTCH REVIEW | Tweestrijd van Gail McHugh (#1 Collide)

Als ik kijk naar de ratings op Goodreads en de Nederlandse recensies die binnendruppelen denk ik; heb ik wat gemist? Is er iets mis met mij?

Rebecca Yarros, een van mijn all-time favoriete auteurs gaf het boek een 5 sterren rating. Mijn vriendinnetje Kwante in Wonderland gaf het boek een hoge rating – lees haar recensie HIER –  en ik zit nu hier de recensie te schrijven en denk: volgens mij heb ik de gehele context verkeerd begrepen ofzo haha? Dat de auteur het verhaal heel anders wilde vertellen als hoe ik het opvatte? Geen idee, maar dit is wat ik er in ieder geval van vond: matig. Zo blijkt maar weer dat iedere lezer een boek heel anders kan ervaren als een ander! LEES VERDER voor de volledige recensie..

Vooraf was ik heel enthousiast over het boek, dus stuurde Uitgeverij Q een recensie exemplaar toe – nogmaals bedankt!! – welke ik vrij snel na het ontvangen gelezen heb, maar de recensie schrijven is ietwat vertraagd vanwege mijn tijdelijke blog-stop enz. Het verhaal sprak me aan en beloofde een spannende en hopelijk romantische read te worden als ik van de flaptekst uit zou gaan. Ik was benieuwd naar Emily’s verhaal en hoe Gavin in haar leven zou komen en het verder zou gaan vanaf daar, wetende dat Emily een relatie heeft..

Voor mij kwam het over – door de manier van praten en handelen van bepaalde personages – alsof vreemdgaan een ‘normaal’ begrip is en dat vond ik geen fijne boodschap. Misschien ervaren andere lezers het niet zo en ik denk dus echt dat dit een boek is wat iemand dus heel anders kan opvatten als dat een andere lezer het zou ervaren. Misschien dat het niet het juiste moment was voor mij om dit boek te lezen? Kan ook.. Maar aangezien ik de schrijfstijl wel heerlijk vond en er ook lekker doorheen vloog betwijfel ik of het dat is en denk ik dat het gewoon niet allemaal ‘my cup of tea’ was.

Ik vond het jammer dat het hoofdpersonage zo blind was t.o.v het foute gedrag van Dillon en zich telkens maar tegen dezelfde steen bleef stoten. En dan ook maar door blijft gaan met hem terwijl ze gewoon zeker weet dat ze echte gevoelens voor een ander heeft, wie ze dan ook nog regelmatig blijft tegenkomen. Ik weet het niet, maar het gedrag van haar voelde gewoon ‘off’ voor mij en irriteerde me met momenten echt. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze in haar situatie bepaalde dingen niet durft, bepaalde stappen niet durft te nemen omdat ze denkt dat ze bepaalde dingen voelt en dan op een specifieke manier moet reageren en/of denkt dat ze geen andere keus heeft om iets te doen. Tegelijkertijd moet je toch inzien, denk ik dan ook weer, dat dit ook geen goede manier van een relatie onderhouden is? Laat staan een echte langdurige toekomst willen opbouwen waarin je eigenlijk al weet dat je nooit helemaal gelukkig zou zijn.

Wat voor mij dan weer heeeeel veel goedmaakte is GAVIN want mjin god *wappert zichzelf toe*, wat een smakelijke hapje van een mannelijk exemplaar is hij toch haha – Meneer Lang, Donker en Uiterst Neukbaar zoals zo mooi geschreven wordt in het boek hihi en ik ben het helemaal eens met deze vergelijking, lol. Donkerharig met blauwe ogen, rijk, succesvol, getatoeëerd en met een geweldig lief, meelevend en eigenlijk wel een perfect karakter. Ik wilde hem vasthouden en knuffelen en beschermen tegen de boze buitenwereld en nooit meer loslaten. Vanaf het eerste moment was ik verknocht aan dit personage en zag ik zijn hele toekomstbeeld met Emily al voor me hihi.

Oh, en ik vond haar vriendin Olivia ook echt geweldig! Ze nam het op voor Emily wanneer Emily dit niet deed/kon en liet zich niet kisten door Dillon – haar koosnaampjes voor Dillon zijn zo hilarisch; droeftoeter, doedelzak – en anderen die in haar vaarwater terecht kwamen en dat vond ik heerlijk om te lezen. Ze was een mooie aanvulling op Emily’s karakter en paste heel goed in het verhaal thuis.

De schrijfstijl vond ik HEERLIJK, echt waar. Ik vloog ook echt door het boek heen. Maar tegelijkertijd was ik ook wel een beetje woest op de auteur omdat ze het verhaal ook heel chaotisch opgezet heeft voor mijn gevoel. Je leest grotendeels vanuit Emily’s pov maar krijgt ook vanuit Gavin’s POV te lezen. Alleen wordt er i.p.v. witregels te gebruiken of gewoon een nieuw hoofdstuk te beginnen, er uit het niets geswitched naar Gavin’s pov – en ik las graag vanuit zijn pov hoor, dus begrijp me niet verkeerd.. – en dat vond ik wel storend voor mijn leeservaring en bezorgde me een beetje chaos in mijn hoofd i.p.v. orde wat ik in emotionele boeken qua schrijfstijl dan wel liever tegenkom.

CONCLUSIE.

Het was voor mij een boek wat ontzettend lekker weg las, ondanks de voor mij ietwat -ahum- irriterende opzet van de POV’s. De spanning/aantrekkingskracht/emoties spatten van de pagina’s af. Niet alle personages lagen me even goed maar personages als Gavin maakten dan ook wel weer een hele hoop goed. Het boek is als een New Adult uitgebracht in binnen- en buitenland maar zelf vind ik het qua schrijven toch meer aanvoelen als een Roman – als ik dus niet kijk naar de leeftijden etc van de personages maar puur naar schrijfstijl en het omschrijven van bepaalde situaties en het schrijven van ontwikkelingen door het verhaal heen. Niets mis mee, maar binnen het New Adult genre weet ik niet of ik dit boek dan Echt zou aanraden aan liefhebbers van het genre omdat het voor mij een boek is wat dan wel in het niet valt t.o.v andere boeken binnen het genre welke ik las.

Wel raad ik het boek aan, aan lezers die houden van een spannende, romantische en sexy read welke lekker weg leest. Het is een boek voor lezers wie het niet erg vinden om een eigen mening te vormen over een boek – lol 😛 Zoals ik al zei; ik ben een van de weinigen waarbij het boek niet als een 5 sterren boek binnenkwam, dus wie weet is het voor jou wel een 5 sterren boek. Het einde van het boek maakt me wel stiekem extreem nieuwsgierig naar het volgende deel. Ik las eerder al New Adult van uitgeverij Q, welke ik helemaal geweldig vond dus ik vind het heel jammer dat dit boek me dan niet ligt want ik vind het vreselijk om een minder positieve recensie te schrijven. Maar zoals ik al zei.. Iedereen ervaart een boek anders en niet alles kun je nu eenmaal even goed vinden, toch?

Ik ben erg benieuwd of er meer lezers zijn die een of meerdere struggles tegenkwamen in dit boek als ik heb ervaren?
En natuurlijk ben ik ook ontzettend nieuwsgierig naar reacties van lezers die het boek helemaal geweldig vonden!
Schroom dus niet om mij te laten weten wat je van dit boek vond 🙂