| DUTCH REVIEW YA-SciFi | Phobos² van Victor Dixen

1 SECONDE

ZE DACHTEN TE WETEN WAT ZE TE WACHTEN STOND
De twaalf pioniers van het Genesisprogramma dachten hun oude leven achter zich te hebben gelaten om echte ruimtehelden te worden. In werkelijkheid zijn ze het slachtoffer van een wrede samenzwering.

ZIJ DACHT DAT ZE HAAR GEVOELENS ONDER CONTROLE HAD
Léonor hoopte op Mars eeuwige roem te vinden en misschien wel verliefd te worden, maar ze blijkt de doos van Pandora te hebben geopend. En wat ze nu weet is te heftig om ooit nog te kunnen vergeten.

Let op! Phobos² is het vervolg op Phobos. Als je het eerste boek niet hebt gelezen, kan onderstaande recensie spoilers bevatten. Over Phobos² zelf spoiler ik natuurlijk niet.

Wat is het altijd een heerlijk gevoel als een sequel op de mat valt waar je naar uitkijkt. Als een verslavende, want ik wist nog heel goed hoe intens die cliffhanger in boek 1 was, sloeg ik Phobos² open en al snel kon ik niet meer stoppen met lezen. Voor ik het wist wat het boek uit..

De recensie schrijven liet even wat langer op zich wachten omdat ik de laatste tijd even een persoonlijk dipje heb gehad, maar hier is hij dan eindelijk! Benieuwd wat ik van dit vervolg vond? Lees snel verder..

STORY-LINE.
Het verhaal gaat verder waar we eindigden in boek 1 met de cliffhanger; de pioniers komen er allemaal achter dat Serena gelogen heeft en dat ze allemaal in groot gevaar verkeren. De pioniers moeten nu een keus maken; gaan ze verder met de reis naar Mars en landen ze en gaan ze door met hun ‘genesis kanaal’ of draaien ze om, wetende dat ze de terugreis naar aarde ook niet zullen overleven i.v.m. niet genoeg voorzieningen? De pioniers worden voor een moeilijke keus gesteld en besluiten dan ervoor te kiezen om op Mars te landen en proberen om te overleven daar, terwijl ze voor het ‘genesis-kanaal’ mooi weer spelen. Ze sluiten een deal met Serena; zij zeggen voor de camera’s niks over Serena’s geheimen en in ruil daarvoor sluit Serena de zuurstof toevoer niet af.

Maar Serena houdt geen rekening met personen van buitenaf, op aarde, zoals Andrew en haar eigen dochter Harmony, die ook nog roet in het eten gaan gooien. Een spannende ontwikkelende reis voor alle personages in dit boek waarbij dingen van het een op het andere moment opeens de compleet andere kant op kunnen gaan. Moeilijke beslissingen moeten worden gemaakt, waarmee ook niet iedereen het met elkaar eens gaat zijn. Wrijvingen onder elkaar, geheimen proberen te bewaren en damage control als er dan toch dingen fout gaan.. Verpakt in een romantisch jasje, gaat het verhaal van de pioniers, Serena en Andrew verder. Elk personage heeft een eigen doel voor ogen en komt in lastige situaties terecht terwijl de klok driftig door blijft tikken.

Ook zitten er weer interessante schematische tekeningen door het boek heen verwerkt! Zulke dingen vind ik altijd een mega pluspunt, zeker in Sci-Fi boeken.

PERSONAGES.
In dit boek maken de pioniers op Mars nog meer ‘sprongen vooruit’ als in boek 1 als ik kijk naar het personage-aspect/karakter ontwikkeling. Voor mijn gevoel krijgen vooral de jongens nu meer diepgang, wat ik in boek 1 regelmatige miste omdat we niet vanuit hun POV lazen. Maar omdat ze nu samen met de meiden zijn, krijgen we vanzelf ook meer te lezen, wat ik echt heel leuk vond! We leren mooie karaktertrekken beter kennen van de personages maar van sommige ook hele nare karaktertrekken, waar ik soms best van schrok of aan irriteerde of boos van werd haha. Sommige personages had ik echt even een pats in het gezicht willen verkopen op een bepaald moment – oops! Conclusie voor mij: de personage ontwikkeling vond ik heel fijn, goed geschreven en uitgewerkt in het boek! Ik had echt bij elk personage wel een bepaald gevoel; irritaties/begrip/medeleven/fangirl-crush *kuch MARCUS kuch*/etc..

“Weet je waarom ik van rozen houd? Niet omdat het romantische bloemen zijn of omdat ik er meisjes mee kan versieren, zoals jij me verweet tijdens onze eerste ontmoeting. Rozen zijn helemaal niet lieflijk of zacht, ze zijn alleen maar echt. Vreselijk echt. De bloemblaadjes laten ons zien dat het leven adembenemend mooi is, maar de doornen herinneren ons eraan dat het leven ook heel gevaarlijk is.” – MARCUS

Dan heb je nog Serena daar beneden op aarde, wie nog steeds het bloed onder m’n nagels vandaan trekt haha. Wat een vre-se-lijk mens is dat toch zeg en ik hoop echt dat zij aan een bloederig eind komt als haar tijd daar is – aggressive much, Melissa? YEP! Sommige personages doen dat met je, ervoor zorgen dat je in een staat van agressie verkeert als je met ze te maken krijgt. En Serena is daar zeker weten één van haha!

Dan krijgen we nog een aanvullende rol van Andrew en de dochter van Serena, welke door omstandigheden gedwongen worden om samen te werken om zowel zichzelf te kunnen redden als de situatie waarin de pioniers zich verkeren. Deze twee personages kregen dus een flinke groei in aanwezigheid in dit boek en ik denk dat ze vooral in boek 3 nog een hele grote rol gaan spelen en ik kijk er al naar uit! Ik vond ze ontzettend leuk samen. Het zijn beide ontzettend interessante personages waar ik heel graag meer van wil zien!

SCHRIJFSTIJL.
De schrijfstijl waarmee Victor me in boek 1 al wist in te palmen, houdt hij ook hier weer goed en in constante aanwezigheid aan. Het is intens, emotioneel en visualiserend. Ik houd van de verschillende POV’s, zodat je weer alles vanuit meerdere ooghoeken te zien krijgt. Het verhaal wordt dan ook weer beschreven vanuit verschillende hoofdpersonen, waaronder Léonor, Andrew en Serena. En net als met Phobos1 wil je dus echt niet stoppen met lezen zodra je dit boek openslaat.

ROMANCE.
In dit boek wordt er wat meer nadruk gelegd op het romantische aspect, wat ik aan de ene kant ook volledig begrijp want nu zijn de stelletjes eindelijk echt bij elkaar zonder die stomme glazen wand ertussen en moeten ze hun leven samen gaan leiden op Mars.

Aan de andere kant vond ik sommige ontwikkelingen binnen de romances van de pioniers niet altijd even geloofwaardig overkomen. Maar tja, als ik ook hier dan weer wat meer over nadenk: het is eigenlijk ook niet echt te relativeren met onze eigen werkelijkheid aangezien zulke situaties in onze maatschappij nog niet op deze manier zijn voorgekomen haha. Niemandweet hoe iets zou ‘moeten’ verlopen daar in ‘outer space’, toch?

Ik vind het dan in ieder geval wel weer heel prettig dat Victor trouw blijft aan de verscheidenheid aan personages en verschillende karakters, de ontwikkeling hiervan en deze mooi laat overvloeien in de romance ontwikkeling. Sommige romances ontwikkelen zich snel, sommige langzaam of niet.. En i.c.m. de karakter ontwikkeling zaten er soms echt verrassende momenten voor mij als lezer zijnde bij, love it!

PLOT.
Het plot waarvan ik in eerste instantie dacht te weten hoe het in elkaar zou steken, wist me op het laatst helemaal te overrompelen en emotioneel flink door de mangel te halen *snik*

“waar 1 al eindigde met een cliffhanger..
Phobos² sluit af met THE MOTHER OF CLIFFHANGERS.. O.M.G.
– Één van mijn eerste reacties na het uitlezen van het boek!

Het eerste wat ik deed na het uitlezen van dit boek was dan ook een mail uitsturen naar Q met de vraag: WANNEER KOMT Phobos³ ?!?!?! – de planning is dus begin september. We moeten dus nog even geduld hebben, wat niet mijn sterkste kant is; geduld hebben, haha.

CONCLUSIE.
Overall, en vooral door de twist op het eind maakte het echt af voor me, was het een zeer leuk en entertainend midden-boek waar ik echt van heb genoten, met een einde wat ervoor zorgt dat ik alweer smachtend uitkijk naar boek 3. Ik vind de aanwezigheid van Andrew en Harmony heel erg interessant en het feit dat ze beiden nu ‘verbonden zijn’ met de pioniers op mars en hun toekomst en dus echt helemaal verwikkeld zitten in het verhaal. De pioniers maken een interessante en spannende voortgang mee en er zit weer een heerlijk duivels geschreven Serena in die je kippenvel bezorgt.

Phobos² is een heerlijk vervolg boek vol spanning, sensatie en intensiteit. En het laat je met die heftige cliffhanger op het eind, dan ook vol emotie achter als je het boek dichtslaat. Het eerste wat je dan denkt is: IK.HEB.BOEK.3.NU.NODIG!

Ik wil de uitgever heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie exemplaar. Ik vind het zo gaaf dat ik deze boeken mag recenseren, ze liggen precies in ‘mijn straatje’! Ik kijk echt ontzettend uit naar Phobos³ en natuurlijk naar het ontmoeten van Victor @YALfest2017!

Phobos en Phobos² zijn echt een hele gave toevoeging binnen het YA sci-fi genre hier in Nederland en mocht je ze nog niet in huis hebben? – snel kopen dus! 😉 Het eerste boek is momenteel ook nog speciaal geprijsd : €10!