RECENSIE: Hallowed Ground van Rebecca Yarros

Rebecca Yarros
New adult, contemporary, romance
Embrace
25 januari 2016
410

There are some debts you can’t repay.

Josh Walker is loyal, reckless, and every girl’s dream. But he only has eyes for December Howard, the girl he's craved since his high school hockey days. Together they have survived grief, the military, distance, and time as they’ve fought for stolen weekends between his post at Ft. Rucker and her college at Vanderbilt. Now that Josh is a medevac pilot and Ember is headed toward graduation, they’re moving on—and in—together.

Ember never wanted the Army life, but loving Josh means accepting whatever the army dictates—even when that means saying goodbye as Josh heads to Afghanistan, a country that nearly killed him once before and that took her father. But filling their last days together with love, passion, and plans for their future doesn’t temper Ember’s fear, and if there’s one thing she’s learned from her father’s death, it’s that there are some obstacles even love can’t conquer.

Flight school is over.
This is war.

Untitled 1_FotorNet als je denkt dat het niet erger kan.. *zoiets moet je dus echt NOOIT denken als je aan een nieuw boek begint, stom stom stom* wordt ik natuurlijk weer met mijn neus op de feiten gedrukt: het kan WEL erger. In het eerste boek, onverminderd, zat ik de eerste twee hoofdstukken aan één stuk door te huilen als een klein kind, wat ik eigenlijk nog bij geen enkel ander boek heb meegemaakt dus dat zegt al veel.

Boek 2 en 3 waren ook ontzettend mooi en intens en emotioneel. Boek 3 was ook een heel stuk gedurfder qua dialogen en ook de seks scenes enz. waren wat pittiger en dat was echt geweldig! Dat paste overigens ook beter bij de personages in boek 3.

En toen begon ik aan boek 4…Het laatste boek van de serie. Die wetenschap deed al pijn. En ik begon met lezen, las de proloog.. en BAMMMMMMMM daar zat Melissa weer te huilen. In de proloog, ongelogen! Boek 4 gaat weer over de hoofdpersonages uit boek 1 en als je de proloog dan nu leest in 4 en je kent alle ins and outs van de eerste 3 boeken, dan ga je gewoon echt Dood aan Feels, right there and then. Ik overdrijf dit echt niet guys..

Ik heb mezelf echt bij elkaar moeten rapen om verder te lezen, want ik durfde echt niet meer. Ik was zo bang voor wat de auteur me aan zou doen. En ik wist al wat ze kon, aangezien 1 t/m 3 ook heel emotioneel zijn. Vol goede moed, een doos tissues binnen handbereik en een aantal whats-app freak-outs later ging ik dan toch doorlezen….. Want na het lezen van zulke geweldige eerdere boeken, was ik het de auteur ook op zijn minst schuldig om de serie uit te lezen, dus daar ging ik dan…

*ik schrijf deze recensie iets anders dan normaal. Tussendoor ga ik de 5 fases van rouwverwerking verweken in de recensie. Zowel om mijn feels t.o.v het personage wat doodgaat te verwerken, alsook de feels omtrent de wetenschap dat dit het laatste boek in de serie is..

STORY-LINE

Flight school is over. This is war.

Ik ga er even vanuit dat als je deze recensie leest, je boek 1,2 en 3 al gelezen hebt. De proloog begint dus met de gebeurtenis dat Paisley en Ember benaderd worden door twee officieren. Wetende dat hun mannen uitgezonden zijn, kan dit maar 1 ding betekenen: er is iemand dood. Dusja, fuckmyLife, want toen ik die proloog las stopte mijn hart ook echt even met kloppen!!! Josh of Jagger?! WHAT THUUU FUCKKKKK.

FASE 1: ONTKENNING!
In boek 1 zat ik al als een klein kind te janken toen die officieren aan Ember’s deur stonden om te vertellen dat haar vader omgekomen was. Haar vader, die ik niet kon.. Nu, 3 boeken later, staan ze er om te vertellen dat Josh of Jagger dood zijn? #IkKanDitNietHandelen..

Alsof de wetenschap dat er iemand doodgaat dus nog niet erg genoeg is zoals je in de proloog leest, komt de relatie tussen Ember en Josh ook nog eens onder hete vuren te liggen door Josh zijn uitzending die eraan komt. Na het verliezen van haar vader aan oorlog en de wetenschap dat Josh al eens eerder gewond raakte in de strijd, is Ember doodsbang om hem nu echt te verliezen. Kan ze het wel Echt aan om bij iemand te zijn die uitgezonden gaat worden, midden in een oorlog terecht komt en er een grote kans is dat hij het niet overleeft? Gaat hun relatie dit overleven? En wie gaat er dood? Met vragen als dit in je achterhoofd lees je dit verhaal van Josh,Ember en de rest van de flyboys. Je geniet van het heerlijke schrijfwerk van Rebecca en tegelijkertijd zit je met een knoop in je maag, die niet weggaat omdat je weet dat niet alles een happy end gaat krijgen..

FASE 2: BOOSHEID
Al bij het lezen van de proloog zat ik te schreeuwen: NEE, DIT KAN GEWOON NIET WAAR ZIJN. HET IS EEN GRUWELIJKE, WREDE GRAP. NEE!!! Boosheid is de enige emotie wat ik nog voelde.. Ik wilde GEEN afscheid nemen van één van deze personages.

PERSONAGES

Ember. Ember is ook nu weer een personage waar ik direct een emotionele connectie mee heb, zoals ik dat in het eerste boek ook al meteen had. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze na het verlies van haar vader doodsbang is om Josh nu ook op deze manier kwijt te raken en dat ze dan denkt: ‘Waarom wachten totdat het gebeurt? Waarom niet nu al afstand nemen en mezelf beschermen?’ Tegelijkertijd schreeuw je tegen haar: LAAT HEM NIET GAAN want het is JOSH!

As long as your heart is beating,
I will want you, do you understand me?
I don’t care what happens there as
long as you come home. – December

Dit soort personages vergeet je niet meer! Een personage wat zo echt is alsof ze elk moment uit de pagina kan stappen en realiteit wordt. Ze is een personage waar je begrip voor hebt, waar je keihard met meeleeft en waar je voor huilt, samen mee lacht en gewoon samen mee voelt tot het bittere eind.

Josh. Josh. Josh.. Ook van hem was ik in boek 1 meteen gek. Een personage wat je enorm respecteert, alleen al vanwege zijn eer en inzet voor zijn vaderland. Maar de manier waarop hij houdt van Ember.. wauw, #GOALS. En je hart wordt net als dat van hem helemaal verscheurd door alles wat er gebeurd in dit boek, zowel op persoonlijk vlak in zijn relatie met Ember alsook wat er overzee nog allemaal gaat gebeuren *slik*.

We weren’t in high school, or even college.
But one thing remained the same –
I was head over heels in love with December Walker.
And I alwas would be. – Josh

Alles wat Josh zegt en doet raakt je keihard in ‘the feels’. Josh is waar het allemaal mee begon in Full measures en Josh is waar het allemaal mee eindigt in Hallowed Ground. Hoewel Jagger, Will en Grayson ook GE-WEL-DIG zijn.. Mijn loyaliteit ligt uiteindelijk echt bij Josh als ik echt zou moeten kiezen. Josh is Rebecca’s eerste Flyboy op papier geweest en waar hij mij in boek 1 al zo keihard wist te raken, weet hij dat nu in dit laatste boek misschien nog wel veel harder te doen..

Bij-personages. In dit boek komen ze allemaal weer aan bod; Jagger, Paisley, Greyson, Sam en Will. Elke seconde die voorbij gaat tijdens het lezen van dit boek, elke letter die je verder komt brengt me in een staat van genot ook al is het vaak ontzettend emotioneel. Maar ik heb mezelf zo gehecht aan deze personages, dat ik probeer zo intens mogelijk te genieten van alles wat ik nog zou krijgen in dit laatste boek. De bij-personages zijn weer net zo geweldig als Josh en Ember, die wat meer centraal staan. Maar zonder hun zou de Flight & Glory serie ook lang niet zo’n succes zijn geweest als dat het nu is. Zulke bij-personages als deze geven een boek net weer een beetje extra genialiteit.

FASE 3: HET GEVECHT AANGAAN
Alhoewel ik er geen inbreng in had voor wat er stond te gebeuren, was ik vastbesloten me vast te bijten in dit boek en me sterk te houden. Ik zou me er doorheen slaan.. no matter what would happen *sobbing*

ROMANCE

Ik schreef eerder al ergens: Rebecca is een Queen of Romance en die mening zal denk ik nooit meer veranderen. Dit laatste boek in de Flight & Glory serie sluit Rebecca weer af met een knaller van een boek waarin de romance weer ontzettend intens, emotioneel en sexy is. Of Josh/Ember nu aan bod komen of Jagger/Paisley of Grayson/Samantha..

FASE 4: DEPRESSIE
Depressie.. Iets waar ik maar al te bekend mee ben haha. Iets wat ik ook zeker meemaakte tijdens het lezen van dit boek; depressief zijn. Afscheid nemen van een personage wat één van mijn favorieten was/is heeft me gebroken. Maar ook de constante druk die lag op de relatie van Josh/Ember en de angst die je dan voelt wetende dat het elk moment over kan zijn.

SCHRIJFSTIJL

Zoals altijd, is Rebecca’s schrijfstijl foutloos en verslavend goed. Er zit humor in, ze weet precies je emotionele snaren te raken en zorgt ervoor dat je gewoon niet kunt stoppen met lezen als je eenmaal begint.

FASE 5: AANVAARDING
Of ik het nu echt aanvaard heb? Ik denk het niet haha. Maar tja ik snap verhaal technisch gezien wel Waarom de auteur ervoor koos om deze kant op te gaan, hoeveel pijn mij dat deed. In mijn Q&A met Rebecca kwam ik erachter dat zij het er zelf ook heel moeilijk mee had.. Het scheelt dat genoeg lezers dezelfde pijn voelden en zullen voelen, dus dat maakt me weer iets blijer 😉

CONCLUSIE

Het hele pakketje is compleet met dit laatste boek. Ja, het is vreselijk emotioneel (die tissues heb je echt nodig!) en het is vreselijk dat er iemand doodgaat, echt vreselijk. Als ik denk aan een emotionele, romantische, sexy read wat mij altijd bij zal blijven.. Dan denk ik aan de Flight & Glory serie van Rebecca Yarros! Zij is de eerste auteur die in mij op komt, naast Colleen Hoover, Leisa Rayven en K.A. Tucker als ik denk aan een perfecte new adult serie en dat is van mij uit het grootste compliment dat ik kan geven! Hallowed Ground is een prachtige, verdrietige en passende afsluiter van de Flight & Glory serie. Een serie wat mijn hart keihard heeft geraakt en zich versmolt met mijn ziel.

• Las jij al iets van Rebecca Yarros? Naast haar Flight & Glory serie, waarvan nu de eerste drie boeken ook al vertaald zijn bij Zomer & Keuning, heeft Rebecca ook nog een andere geweldige serie genaamd ‘the Renegades’ waarvan boek 1 en 2 (WILDER & NOVA) nu te krijgen zijn! Ook zeker weten het lezen waard!!!!