| RECENSIE – mythology/mermaids/paranormal | Of Poseidon van Anna Banks

“I want to be part of this world!” – Mijn eerste gedachte na het uitlezen van dit boek. Waar prinses Ariël in ‘De Kleine Zeemeermin’ ernaar hunkert om tussen de mensen te lopen, hunker ik ernaar om deel uit te mogen maken van de wereld onder water in dit boek.

Maar dit verhaal is zoveel meer dan wat je verwacht als ik het over de Kleine Zeemeermin heb. Dit verhaal bevat kleine stukjes/details uit het verhaal van Walt Disney, maar is een heel eigen, uniek en origineel verhaal van zichzelf! De auteur wist er een geheel eigen spin aan te geven en ik vond het geweldig. Safe to say dat mijn eerste zee-meerminnen boek een succes was en ik smacht naar meer!

..|STORY-LINE|..
Emma loopt Galen letterlijk tegen het lijf als ze even een dagje naar het strand wil met haar beste vriendin. Een heerlijke, awkward eerste ontmoeting waar de vonken vanaf springen. Een super grappig begin van deze dag, wat verandert in Emma’s ergste nachtmerrie. Vanaf vandaag zal alles anders zijn…

Emma komt erachter dat ze op de één of andere manier deel uitmaakt van een wereld onderzee, een wereld waarin meermensen leven, zoals Galen. Ze komt erachter dat ze bepaalde gaven heeft en dit zal haar hele leven overhoop gaan gooien. Galen is aan land gekomen om te fungeren als ambassadeur tussen mens en meermensen en loopt dan per toeval Emma tegen het lijf en komt erachter dat zij misschien wel de oplossing is om de vete tussen beide koninkrijken onder zee op te lossen.

Vastbesloten zijn koninkrijk te redden, probeert hij emotioneel afstand te houden van Emma, ondanks hun enorme aantrekkingskracht. Hij kan en mag niet verliefd worden op Emma, die haar hele leven al op het land heeft geleefd. Andersom wil Emma het liefst niks te maken hebben met Galen en zijn onderwater wereld en zorgt haar koppige karakter voor leuke botsende momenten tussen deze twee personages. Gooi daar dan hun aantrekkingskracht bij en je hebt een heerlijke, intense ontwikkeling in het verhaal.

Beetje bij beten krijgen we meer te leren over de onderwater wereld, Emma’s verleden, de geschiedenis van Triton en Poseidon en welke rol Emma en Galen hierin spelen. Een romance die zich aan’t ontwikkelen is, wat eigenlijk niet gebeuren mag. Verrassingen die zorgen voor leuke twists in het verhaal en nog veel meer staat je te wachten. Voor mij was het een magische reis van begin tot eind en aan het eind van dit boek zul je zien dat het pas net begonnen is en je nog veel meer staat te wachten.. Have fun hihi

Een prachtige fan-art van Emma en Galen!

..|SETTING|..
Het verhaal speelt zich in dit eerste boek voornamelijk op het vaste land af maar er zitten ook stukken in die zich onder water afspelen. Voor mijn gevoel nog lang niet genoeg, dus hier zou ik graag nog veel meer over willen lezen! Beetje bij beetje krijg je meer te lezen over deze wereld onder water en ik verslond elk woord. Eén van de personages reist o.a. af naar de zogenoemde Archives (Syrena’s die geleerd zijn in de historie van zowel de mensen als de Syrena’s), die zich bevinden in een ondergronds grottenstelsel waar ook het beroemde ‘Atlantis’ te vinden is – wat nu alleen nog een ruïne is, afgeschermd van de mensen.

Ook vond ik het leuk om te lezen over het uiterlijk van de Syrena. Ze wijken af van het originele meerminnen concept. I.p.v. de uit elkaar lopende vinnen zoals je het bv. kent van Walt Disney’s De Kleine Zeemeermin, hebben de Syrena’s een grijze haaienstaart. Dit maakt de Syrena’s in mijn ogen al meteen een stuk stoerder en meer bad-ass in vergelijking met de zeemeerminnen die ik leerde kennen als klein meisje. Ook zijn ze in verhouding tot mensen veel sterker en hebben sommigen zelfs gaven die afkomstig zijn van Poseidon en Triton – dit wordt via genen doorgegeven.

..|PERSONAGES|..
GALEN. met momenten zo ontzettend schattig omdat hij de menselijke manier van ‘daten’ niet kent en dit zorgt voor zulke leuke en lieve momenten. Niet wat je verwacht bij dit stoere, mannelijke syrena exemplaar als je hem leert kennen. En come on; hij is een prins en afstammeling van Triton en hij leeft in een onderwaterwereld. Een wereld waarvan ik als klein meisje al droomde dat hij echt zou bestaan.

EMMA. Heerlijk koppig met een Pittig temperament en hierdoor een perfecte match met Galen. Dat is het eerste wat er in me op komt als ik aan Emma denk. Een goed uitgewerkt personage, wat ook nog eens ontzettend grappig is. Haar manier van denken/praten sluit helemaal aan bij mijn gevoel voor humor en sarcasme en van zulke personages ben ik dan echt meteen fan. Emma’s leven verandert compleet op hele korte tijd en deze veranderingen laten zien dat ze een standvastig karakter heeft, ondanks dat het met momenten heel moeilijk voor haar is. Een doorzetter dus! Yep, ik ben fan van Emma.

Bijpersonages. Rayne (Galen’s zusje) en Toraf(Galen’s beste vriend) zijn echt hele leuke bij personages! Rayne lijkt best veel op Emma waardoor de twee flink met elkaar botsen en Toraf is iemand wat met elke persoon bevriend zou kunnen raken. Een personage waar iedereen vanzelf van gaat houden; kost je geen moeite!

Emma’s moeder komt ook vrij regelmatig erin voor. Ze komt vooral over als een hele beschermende moeder. Zeker gezien het feit dat Emma al 18 jaar is, vind ik dat haar moeder Emma soms echt als een klein kind behandelt ugh. Op die momenten mis ik dan wel die pittigheid van Emma wat ze wel bij andere mensen toont.

..|ROMANCE|..
Een romance waar ik fan van ben! Personages wat onzeker zijn omdat ze beiden van een andere ‘wereld’ komen en andere ervaringen hebben met romantiek. Hierdoor ontstaan nog wel eens awkward momentjes die ongelooflijk schattig zijn. Mijn hartje smolt <3
De aantrekkingskracht spat van de bladzijdes af en ik verslond elke pagina! Ik kreeg geen genoeg van Galen en Emma. Ook hebben beide personages een pittig karakter en matchen ze voor mijn gevoel ook gewoon heel goed samen. Ze lijken precies diegene te zijn wat de ander nodig heeft, ook al proberen ze dat te ontkennen omdat ze koppig zijn en omdat ze moeten denken aan het ‘grote geheel’.

Is deze romance insta-love? Ja en nee. Ik geloof erin dat twee mensen vanaf het eerste moment ENORM tot elkaar aangetrokken kunnen zijn. Ben je dan meteen verliefd? Nee. En zo weet de auteur dat in dit verhaal ook mooi te beschrijven. Het begint met enorme aantrekkingskracht en groeit tot meer, ook al is het absoluut niet de bedoeling dat ze voor elkaar vallen. Ook hangen ze elkaar nogal regelmatig in de haren, want ze zijn beide zo koppig als een ezel haha. Ook zit er een ‘verboden liefde’ element in. Verboden liefde en insta-aantrekkingskracht.. Twee clichés, maar stoorde het mij? Geen enkele seconde, want de wijze waarop de auteur deze romance schrijft is gewoon verslavend goed gedaan!

..|SCHRIJFSTIJL|..
Om daar maar meten even op door te gaan; de schrijfstijl. Meeslepend, intens, sexy en vreselijk grappig – helemaal mijn ding en ik was HOOKED vanaf het eerste moment! Ik was mijn vriendinnen al aan’t appen nadat ik de eerste paar zinnen van pagina 1 gelezen had: “Ik houd nu al van dit boek” of iets in die trant vertelde ik ze. Het liet me meteen lachen en dat gevoel van ‘ik houd nu al van dit boek’ hield niet op. Pagina na pagina bleef het even geweldig.

Het verhaal wordt verteld vanuit beide hoofdpersonen. Je krijgt dus een vrouwelijk en mannelijk perspectief te lezen, alsook een perspectief van iemand die op het vaste land groot gebracht is alsook iemand die onder water grootgebracht is. Zo krijg je dus veel verschillenden ‘kanten’ van het verhaal te lezen, maar ook voor de vorming van de setting is het cruciaal geweest denk ik om het op deze manier te schrijven. Goede keus dus van de auteur!

..|PLOT|..
Voor mij niet verrassend jammer genoeg. De grote plottwist zag ik iets over de helft dus wel al aankomen. Dit maakt dat het boek misschien niet verrassend genoeg was voor me, maar het stoort me geen moment omdat het gewoon een geweldige read is. Het verhaal blijft nog steeds mysterieus genoeg voor het volgende deel. Er is nog zoveel wat ik wil weten en vragen die nog onbeantwoord zijn. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe het nu verder gaat.

Het moment waarop het boek stopt is echt zo’n moment van: NEE, JE KUNT TOCH NIET NU STOPPEN? HOE DAN?! Gelukkig heb ik een editie met een bonus; Het eerste hoofdstuk van boek 2! Dus ik kon nog een beetje verder lezen voordat ik het boek dan toch echt met tegenzin moest dichtslaan. Tip: als je begint aan dit boek, zorg in godsnaam dat je boek 2 en 3 al hebt. Want ik zit mezelf hier op te vreten omdat ik niet verder kan!

..|SAMPLE|..
Eigenlijk nam ik mezelf voor om proberen mijn posts in te korten, maar ik kan met deze recensie gewoon niet anders dan blijven schrijven. Het leek me leuk om jullie een stukje te laten lezen van het eerste Hoofdstuk, om jullie precies te laten zien waarom ik vanaf het eerste moment zo verslaafd was! Veel leesplezier!

I smack into him as if shoved from behind. He doesn’t budge, not an inch. Just holds my shoulders and waits. Maybe he’s waiting for me to find my balance. Maybe he’s waiting for me to gather my pride. I hope he’s got all day.
I hear people passing on the boardwalk and imagine them staring. Best-case scenario, they think I know this guy, that we’re hugging. Worst-case scenario, they saw me totter like an intoxicated walrus into this complete stranger because I was looking down for a place to park our beach stuff. Either way, he knows what happened. He knows why my cheek is plastered to his bare chest. And there is definite humiliation waiting when I get around to looking up at him.
Options skim through my head like a flip book.
Option One: Run away as fast as my dollar-store flip flops can take me. Thing is, tripping over them is partly responsible for my current dilemma. In fact, one of them is missing, probably caught in a crack of the boardwalk. I’m getting Cinderella didn’t feel this foolish, but then again, Cinderella wasn’t as clumsy as an intoxicated walrus.
Option two: Pretend I’ve fainted. Go limp and everything. Drool, even. But I know this won’t work because my eyes flutter too much to fake it, and besides, people don’t blush while unconscious.
Option Three: Pray for a lightning bolt. A deadly one that you feel in advance because the air gets all atingle and your skin crawls-or so the science books say. It might kill us both, but really, he should have been paying more attention to me when he saw that I wasn’t paying attention at all.
For a shaved second, I think my prayers are answered because I go get tingly all over; goose bumps sprout everywhere, and my pulse feels like electricity. Then I realize, it’s coming from my shoulders. From his hands.
Option Last: For the love of God, peel my cheek off his chest and apologize for the casual assault. Then hobble away on my one flip-flop before I faint. With my luck, the lightning would only maim me, and he would feel obligated to carry me somewhere anyway. Also, do it now.
I ease away from him and peer up. The fire on my cheeks has nothing to do with the fact that it’s sweaty-eight degrees in the Florida sun and everything to do with the fact that I just tripped into the most attractive guy on the planet. Fan-flipping-tastic.
“Are-are you all right?” he says, incredulous. I think I can see the shape of my cheek indented on his chest.
I nod. “I’m fine. I’m used to it. Sorry.” I shrug off his hands when he doesn’t let go. The tingling stays behind, as if he left some of himself on me.
“Jeez, Emma, are you okay?” Chloe calls from behind. The calm fwopping of my best friend’s sandals suggests she’s not as concerned as she sounds. Track star that she is, she would already be at my side if she thought I was hurt. I groan and face her, not surprised that she’s grinning wide as the equator. She holds out my flip-flop, which I try not to snatch from her hand.
“I’m fine. Everybody’s fine,” I say. I turn back to the guy, who seems to get more gorgeous by the second. “You’re fine, right? No broken bones or anything?”
He blinks, gives a slight nod.
Chloe setts her surfboard against the rail of the boardwalk and extends her hand to him. He accepts it without taking his eyes off me. “I’m Chloe and this is Emma,” she says. “We usually bring her helmet with us, but we left it back in the hotel room this time.”

Ik zou bijna durven zeggen dat dit boek geschreven is voor mij haha – Ik heb mijn boek-soulmate gevonden. Zoals ik al zei droomde ik als klein meisje al dat ik kon leven in de wereld van de kleine zeemeermin, tussen Koning Triton en zijn meer-mensen in een prachtige wereld onder water! Zo was en ben ik obsessed met Titanic om maar iets te noemen en om juist dan iets van Titanic terug te zien komen in het boek vond ik geweldig (geef geen spoilers verder hoor maar het is heel gaaf!). Het zijn de kleine dingen wat mij dus ontzettend gelukkig maken in dit boek en wat mij het gevoel geven van éénheid met mijn gevoel.

Als je graag een verhaal leest met wat Griekse mythologie erin en houdt van een heerlijk, intense en grappige romance met daar bovenop nog een ge-wel-dige, meeslepende schrijfstijl.. – Dit is het boek wat je nodig hebt. Voor mij was dit het eerste boek met meerminnen en het smaakt naar meer. – Heeft ondertussen haar wishlist al aangevuld met een lijst boeken die dit onderwerp bevatten. Binnenkort komt er een uitgebreide wishlist wednesday post over!

5 thoughts on “| RECENSIE – mythology/mermaids/paranormal | Of Poseidon van Anna Banks

1. Aaaah dit boek lijkt me zoooo leuk! Ik zag m al een tijdje geleden staan in Goodreads en ben nu iedere keer aan het twijfelen op bookdepository: wel of niet? Ik denk, na het lezen van deze recensie, dat het toch maar eens tijd wordt om het wel te doen!
    Lisa Kievits onlangs geplaatst…Recensie Goddess Test #3My Profile

• Niet twijfelen: KOPEN!!!! Echt, het is zoooo leuk, vanaf de eerste pagina al!! Ik moet boek 2 en 3 nog lezen. Ik las van boek 2 wel een stukje al digitaal en dat vond ik ook alweer geweldig. Ik raad je wel aan om de versies te kopen met de bonus aan’t eind zodat je de extra verhalen kunt lezen. Het bonus verhaal aan het eind van Of Poseidon voegt echt heel veel toe vind ik voor je leeservaring van boek twee bv. Ik ben heel erg benieuwd om te horen wat je ervan gaat vinden, mocht je het boek kopen en lezen.