| DUTCH REVIEW – YA sci-fi/dystopia | Calamity van Brandon Sanderson

Brandon Sanderson
Young adult, Sci-Fi, Dystopian
Uitgeverij Q
3 januari 2017
414

Bijna alle Wrekers zijn dood of bezweken voor het duister. Kaalslag maakt hele steden met de grond gelijk en het ziet ernaar uit dat Regalia's snode plannen alsnog zullen worden uitgevoerd.

David is ervan overtuigd dat de oplossing van het probleem ligt bij Calamity, de bloedrode ster aan de hemel die de veroorzaker lijkt van alle ellende. Eerst trekt David nog met een paar getrouwen naar Ildithia, de uit zoutkristallen opgebouwde stad die zich langzaam verplaatst door van achteren af te brokkelen en van voren weer aan te groeien.

Daar wacht een reeks grimmige confrontaties, niet alleen met een oude medestander maar ook met hun eigen diepste angsten.

LET OP: Als je Staalhart en Vlammenwerper nog niet las, kan deze recensie spoilers bevatten!! In dit slotboek van de Wrekers trilogie van Brandon Sandersons komen we dan eindelijk te weten hoe de Epics zijn ontstaan, wat hun origine is. Ik heb mijn hersentjes flink laten kraken in de eerste twee boeken en had wel mijn eigen ideetjes erover ontwikkeld maar ik ben zo blij dat ik nu echt weet hoe de vork in de steel zit! Deze trilogie wordt met een heel gaaf slotboek afgesloten en ik vind het vreselijk jammer dat dit het laatste boek was wat ik mocht lezen in deze serie. Ik heb onwijs genoten van David, de Wrekers en de Epics!

Hier mag ik Uitgeverij Q nogmaals heel erg voor bedanken! Zij stelden recensie exemplaren beschikbaar van deze geweldige boeken!

Net als in voorgaande boeken begint het boek weer met een super spannende actie scene. En ik blijf me verbazen over het feit dat Sanderson je iets laat lezen waarbij je een beeld vormt van een persoon of situatie, terwijl het volgende moment niks waar blijkt te zijn zoals jij dacht bij je eerste indruk. Sanderson blijft ook in dit boek trouw aan de schrijfstijl waar ik zo van houd! Ik vlieg er dan ook doorheen en heb het binnen een paar dagen uit.

..|STORY-LINE|..

Na het lezen van Vlammenwerper weet je al dat er veel staat te gebeuren in het laatste boek. David en het team gaan naar Ildithia om achter Prof aan te gaan zodat ze zijn plannen kunnen dwarsbomen. Plannen die een grote bedreiging voor de gehele mensheid zijn. Nu blijkt dat de epics zich kunnen verzetten tegen hun mentale staat van kwaadaardigheid, zoals Megan is gelukt, is David vastbesloten om zijn oude mentor te redden.

Terwijl ze een plan verzinnen om Prof te dwarsbomen, leren we de ware aard van Megan’s krachten kennen waardoor we te maken krijgen met parallelle werelden waarin grote verrassingen schuilgaan. Ook is David vastbesloten om erachter te komen wie of wat Calamity is en de invloed van Calamity te stoppen. Zou het hem allemaal lukken?

In dit slotdeel krijgen we weer genoeg actie scenes die zorgen dat je op het puntje van je stoel zit te lezen, een vleug romantiek i.c.m. die heerlijke awkwardness die David heet, een ontzettend gave zijtak in de story-line met parallelle werelden en wordt tot op het laatst de spanning weer zo ontzettend goed opgebouwd, zoals ik ondertussen van Sanderson gewend ben, om het met een knaller en de nodige verrassingen af te sluiten..

Jammer genoeg is het niet allemaal rozengeur en maneschijn en heb ik toch wel de nodige traantjes moeten laten tijdens het lezen van dit boek. Natuurlijk ga ik niets spoilen, dus je mag zelf gaan ontdekken waarom ik met momenten zo intens verdrietig was 😉 succes alvast haha.

..|SETTING|..

Net als in Staalhart en Vlammenwerper maken we nu weer kennis met nieuwe settings. En niet zomaar wat. Dit keer maken we kennis met een stad die zichzelf verplaatst! Hoe verzin je het?! – complimenten aan de auteur!  Dit vond ik echt een hele gave setting en het concept erachter is geniaal bedacht. Naast de gave setting van Ildithia, kom je op nog meer nieuwe plekken terecht. Plekken waar je misschien wel letterlijk niet meer op aarde te vinden bent.. Be prepared: Alles wordt uit de kast getrokken in dit laatste boek, te gek!

..|PERSONAGES|..

Veel uitleg over de personages hoef ik denk ik niet te geven toch? Want als je deze recensie leest zul je waarschijnlijk boek 1 en 2 wel gelezen hebben, toch? Wat ik dus wel kan zeggen is dat..

David zijn geweldige zelf blijft, met zijn vreselijke metaforen haha. Hij wordt onbewust, doordat Prof afwezig is, in een leiderspositie gezet die hem dwingt om nog even net iets volwassener te worden en deze personage ontwikkeling vond ik heel goed geschreven en goed passen bij David.

Naast het feit dat David en zijn team belast zijn met een haast onmogelijke taak, waar gegarandeerd doden bij zullen vallen tijdens het uitvoeren van de plannen, heeft Sanderson nog meer voor hem, en ons, in petto.. Dat laat ik nog even een geheim zijn, maar ik kan je wel vertellen dat het aangename verrassing is!

Ook vond ik Megan in dit boek heel goed tot haar recht komen als side-character. Ze heeft ook een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de eerste twee boeken en nu krijgen we eindelijk Megan in volle glorie te zien! Ik vond haar vanaf het eerste moment in Staalhart al heel erg leuk, maar in dit boek ben ik zo niet nog meer fan van haar geworden!

Ook krijgen we weer genoeg te zien van meerdere bij-personages zoals Cody, Abraham en Mizzy alsook een paar nieuwe personages. Sanderson weet deze bij-personages een mooi geheel te laten vormen met David, Megan en hun plek in het verhaal.

..|PLOT|..

Jaa, het plot! Dat is toch waar je op zit te wachten in dit boek he?! Natuurlijk ook om te weten wat er nu precies met Tia is gebeurd en of het ze lukt om Prof te stoppen maar ook terug te krijgen uit zijn mentale status van boosaardigheid. Maar waar je vooral naar uitkijkt lijkt me, ik in ieder geval wel, is om ein-de-lijk erachter te komen hoe dat nu precies zit met die epics allemaal.

Door het boek heen ontdekken David en zijn teamgenoten zelf fundamentele dingen omtrent epics in relatie met hun boosaardigheid en hier ze hiertegen kunnen vechten. Maar de antwoorden op ‘Hoe zijn de epics ontstaan’ of ‘wie of wat is Calamity nu precies?’ weten ze niet zelf te beantwoorden. Krijgen ze, en wij als lezer zijnde, dan uiteindelijk de antwoorden die we zochten?

Grotendeels wel, maar het afsluiten van het eind was soms een beetje rommelig voor mijn gevoel. Ik was hier stiekem al een beetje bang voor omdat Sanderson een vrij herhaalde manier van schrijven heeft zoals ik in de eerste twee boeken al opmerkte als ik ze vergeleek met elkaar, wat neerkomt op: beginnen met veel actie, een middenstuk met veel opbouw en afsluiten met een paar hoofdstukken die knallen en waar ontzettend veel in gebeurt op een heel rap tempo dus. Daar is niks mis mee hoor, want ik vond boek 1 absoluut fenomenaal goed en boek twee ook geweldig! En het schrijven van zulke knallende eindes zorgt ervoor dat je ook smachtend uitkijkt naar het vervolg. Maar in een slotboek had hij dit misschien toch even net wat anders kunnen aanpakken denk ik, wat uitgebreider.

..|CONCLUSIE|..

Ik sloeg het boek dicht met een tegenstrijdig gevoel; een heel fijn gevoel om eindelijk te weten hoe alles in elkaar steekt maar tegelijkertijd ook wel een beetje verdrietig dat ik afscheid moest nemen van deze personages. 3 boeken is voor mijn gevoel veel te weinig en ik had heel graag nog veel meer tijd doorgebracht tussen David, zijn team en deze wereld met epics.

Door het rappe eind hield dit boek dus een beetje hetzelfde gevoel aan als wat ik bij Vlammenwerper ook ervoer: Het is een heel gaaf boek wat echt absoluut niet teleurstelde, maar wat dan ook weer Net niet zo’n fenomenale topper is als dat Staalhart voor mij was; een boek wat me compleet van mijn stoel wist te blazen. Overall is deze trilogie wel echt een must-read! Vooral voor lezers die gek zijn van MARVEL en DC COMICS bv.

De Wrekers trilogie krijgt met Calamity echt een heel waardig einde en ik ga David, Megan en de rest heel erg missen! Het was een geweldig avontuur van begin tot eind, waar ik intens van genoten heb!

6 thoughts on “| DUTCH REVIEW – YA sci-fi/dystopia | Calamity van Brandon Sanderson

1. Deze serie is zo leuk! De metaforen die David gebruikt zijn echt geweldig en hij is zo heerlijk awkward. En ik hou van alle actie in dit boek. Ik ga al deze personages en de wereld van de Epics best wel een beetje missen nu ik Calamity uitheb.
    Bianca onlangs geplaatst…1000 vragen aan jezelf #4My Profile