|Adinda’s Bookish World| Recensie The Naturals – Jennifer Lynn Barnes

Jennifer Lynn Barnes
Young Adult, mystery, thriller
Disney Hyperion
2014
Paperback
308

Seventeen-year-old Cassie is a natural at reading people. Piecing together the tiniest details, she can tell you who you are and what you want. But it’s not a skill that she’s ever taken seriously. That is, until the FBI come knocking: they’ve begun a classified program that uses exceptional teenagers to crack infamous cold cases, and they need Cassie.

What Cassie doesn’t realize is that there’s more at risk than a few unsolved homicides—especially when she’s sent to live with a group of teens whose gifts are as unusual as her own. Sarcastic, privileged Michael has a knack for reading emotions, which he uses to get inside Cassie’s head—and under her skin. Brooding Dean shares Cassie’s gift for profiling, but keeps her at arm’s length.

Soon, it becomes clear that no one in the Naturals program is what they seem. And when a new killer strikes, danger looms closer than Cassie could ever have imagined. Caught in a lethal game of cat and mouse with a killer, the Naturals are going to have to use all of their gifts just to survive.

Maybe, to do what you and I do, we have to have a little bit of monsters in us.”

The Naturals werd mij een tijdje geleden aangeraden door een vriendin en in januari  heb ik eindelijk de tijd genomen om het boek te lezen. Ik ben een groot fan van de tv-show ‘Criminal Minds’, dus toen ik las waar dit boek over ging was ik diréct geïnteresseerd. Dit boek bleek de Young Adult versie van Criminal Minds in te zijn, daar kon ik toch geen nee tegen zeggen? Ik was dan ook super blij toen dit boek onder de kerstboom op me lag te wachten. Dit boek was mijn tweede read in januari en ohhhh boy, wat was hij goed! The Naturals is het eerste boek in een vierdelige serie die je absoluut niét meer weg kan leggen.

Storyline

In dit boek volgen wij de zeventienjarige Cassie die haar leven doorbrengt bij de grote familie van haar vader. Haar vader werkt ver weg en haar moeder is dood verklaart na haar mysterieuze verdwijning. Dit is niet hoe Cassie haar leven had voorgesteld, verre van zelfs: ‘’It was warm and safe and happy- but it wasn’t me. It never was”. Het verhaal komt al snel op gang als een mysterieuze jongen op haar werk verschijnt en een nummer van de FBI achterlaat. Het duurt niet lang voordat Cassie naar het nummer belt en er achter komt dat de FBI haar nodig heeft. Cassie heeft namelijk een gave, ze blinkt uit in het ‘profilen’ van mensen en het blijkt dat zij niet de enige in haar soort is. De FBI noemt deze tieners ‘Naturals’ en heeft hiervoor een speciaal programma opgesteld. Wanneer een FBI agent genaamd ‘Briggs’ haar vraagt of Cassie mee wil doen aan dit programma, is dit voor haar geen moeilijke keuze.

Cassie wordt overgevlogen naar Quantico, Virginia. Ze komt terecht in een prachtig huis dicht bij het hoofdkwartier van de FBI. Ze woont hier met vier andere Naturals: Dean, Michael, Lia en Sloane. Alle vier hebben zij een andere gave ontwikkelt die de FBI later goed kan gebruiken. Maar ondanks deze gaven, mag het vijftal zich alleen bezig houden met ‘cold cases’. Dit zijn misdrijven zoals moorden die al lang geleden gesloten zijn en nooit zijn opgelost. Nu snappen jullie natuurlijk zelf ook wel dat het héél moeilijk is om je niet te bemoeien met lopende zaken als deze een persoonlijke wending krijgen. De Naturals worden al snel diep in een recente moordzaak getrokken. Het is aan hen om sneller te denken en te handelen dan de moordenaar dat kan. Maar wanneer blijkt dat ze nergens meer veilig zijn en iedereen het slachtoffer kan worden, is dit moeilijker dan ze voorheen dachten.

Ik kan helaas niet te veel loslaten over het plot van dit boek zonder te spoilen, maar ik kan je wel vertellen dat je absoluut NIET aan ziet komen wie de moordenaar is. Dit boek zit zo goed in elkaar dat de ontknoping iedere lezer gegarandeerd verbijsterd achter laat.

De personages

In The Naturals krijg je te maken met veel personages, waaronder FBI-agenten, Naturals, normale mensen, hele dode mensen én je leest ook stukken vanuit de moordenaar. Ja, echt, dat lees je goed. Er zijn hoofdstukken met de titel ‘YOU’ die zijn geschreven vanuit de moordenaar waar ze in dit verhaal naar op zoek zijn. Ik kan je zeker niet aanraden om die hoofdstukken te lezen als je ‘s avonds alleen thuis bent. Na afloop dacht ik dat er achter elke deur en in ieder keukenkastje een seriemoordenaar zat. En dat terwijl ik daar normaal niet zo snel last van heb!

De hoofdpersoon van dit boek is dus Cassie. Zij is een ‘Natural’ en zij blinkt uit in profilen, dit is het lezen van mensen en hun gedragingen. Ik vond Cassie een fijn personage om vanuit te lezen en kon me heel erg in haar vinden. Ze is erg op haar hoede, maar toch altijd vriendelijk en ontzettend slim.

Dean is een Natural die ook in Quantico woont. Als je Dean ontmoet, kom je er al snel achter dat hij veel geheimen met zich meedraagt. Ik kan niet te veel over hem vertellen, want spoilers everywhere, maar zijn verleden is niet al te best. Hij is erg teruggetrokken en het is moeilijk om tot hem door te dringen. Toch zit zijn hart op de juiste plaats. Ik denk dat Dean toch wel mijn favoriete, mannelijke karakter is in dit boek.

Michael is een Natural met een geweldig gevoel voor sarcastische humor. Man, wat heb ik om hem moeten lachen! Zijn karakter heeft een zorgeloos randje waardoor je ontzettend veel van hem gaat houden. Hij is impulsief en niet bang om zijn mening te uiten, maar aan de andere kant is hij ook lief en zorgzaam. Ook Michael’s verleden is één groot vraagteken. Er worden hier en daar wel wat dingen verteld, maar er is nog geen samenhangend geheel van te maken. Het is wel meteen duidelijk dat er zoveel meer achter Michael zit dan hij daadwerkelijk laat zien.

Lia is een aanwezig personage en is zeker geen geweldige vrienden met Cassie. Lia is ook een Natural en woont al een hele poos in het huis, hierdoor is ze ook erg beschermend tegenover de rest. Ze steekt haar mening absoluut niet onder stoelen of banken en komt overal openlijk voor uit. Ze weet zeker hoe ze haar mannetje moet staan. Lia is mijn minst favoriete karakter, maar ik snap wel waar haar gedrag vandaan komt. Ik ben heel benieuwd hoe Lia zich in de andere boeken gaat ontwikkelen en ik hoop dat haar verleden dan meer blootgelegd wordt.

Sloane is een fantastisch karakter met een fascinatie voor cijfers en statistieken. Ze is minder goed met haar emoties en weet ook vaak niet hoe ze hier mee om moet gaan, maar ik denk dat dit samenhangt met haar hoge IQ. Sloane is ook een Natural en het kamergenootje van Cassie. Ik beloof je dat je heel veel van haar gaat houden. Je kan niet niet van haar houden.

De schrijfstijl

The Naturals wordt geschreven vanuit een ‘ik-persoon’, in dit geval dus vanuit Cassie. Ook zijn er her en der wat hoofdstukken die geschreven zijn vanuit de moordenaar, deze worden aangeduid met ‘YOU’.
Ik vind de schrijfstijl van dit boek heel vlot en ging er dan ook als een speer doorheen. De hoofdstukken zijn rond de 5 tot 15 pagina’s lang, iets wat ik persoonlijk heel fijn vind. Ik ben namelijk geen fan van super lange hoofdstukken, vooral niet als ik nog ‘even één hoofdstuk wil lezen voordat ik ga slapen’.
Wat ik wel jammer vind, is dat het boek alleen vanuit Cassie geschreven is. Ik had het super leuk gevonden om vanuit de derde persoon te lezen, zo kan je je ook meer inleven in de andere personages. Maar aan de andere kant snap ik ook dat het een stuk mysterieuzer blijft als je alleen vanuit Cassie leest, en die mysterie is bij dit boek natuurlijk ook heel belangrijk.

TO BUY OR NOT TO BUY?

KOPEN KOPEN KOPEN!!! Dit boek is absoluut een ‘TO BUY’ boek, ik kan het iedereen aanraden. Het heeft alles wat een goed Young Adult boek nodig heeft: spanning, mysterie en een vleugje romantiek. Als je eenmaal in The Naturals begint, is het onmogelijk om hem nog weg te leggen!

Nieuwsgierig geworden?
Wil je The Naturals graag lezen? Hij is in hardcover én paperback te koop bij Bol en bookdepository.

var bol_pml={“id”:”bol_1486022173599″,”baseUrl”:”partnerprogramma.bol.com”,”urlPrefix”:”https://aai.bol.com/openapi/services/aai/”,”productId”:”productid=9200000026161417&productid=9200000040411868&productid=9200000057195920&productid=9200000057201315&”,”site_id”:”40430″,”target”:true,”rating”:true,”price”:true,”link_name”:”naturals”,”link_subid”:””,”image_size”:true,”image_position”:”left”,”width”:”250″,”cols”:”1″,”background_color”:”#FFFFFF”,”text_color”:”#CB0100″,”link_color”:”#0000FF”,”border_color”:”#D2D2D2″,”letter_type”:”verdana”,”letter_size”:”11″};https://partnerprogramma.bol.com/partner/static/js/aai/clientProductlink.js

Andere boeken in de ‘The Naturals’ serie
-Killer Instinct (The Naturals #2)
-All In (The Naturals #3)