|RECENSIE adult Fantasy/Mythologie| a Promise of Fire – Amanda Bouchet

#1 the Kingmaker Chronicles
Amanda Bouchet
Fantasy, Mythology,, Magic, Romance
Piatkus
augustus 2016
441

Catalia "Cat" Fisa is a powerful clairvoyant known as the Kingmaker. This smart-mouthed soothsayer has no interest in her powers and would much rather fly under the radar, far from the clutches of her homicidal mother. But when an ambitious warlord captures her, she may not have a choice…

Griffin is intent on bringing peace to his newly conquered realm in the magic-deprived south. When he discovers Cat is the Kingmaker, he abducts her. But Cat will do everything in her power to avoid her dangerous destiny and battle her captor at every turn. Although up for the battle, Griffin would prefer for Cat to help his people willingly, and he's ready to do whatever it takes to coax her…even if that means falling in love with her.

Toen ik a Promise of Fire tegenkwam vorig jaar op Goodreads was ik gelijk geïntrigeerd. Fantasy/mythologie/magie in een romantisch volwassen jasje. Dat wetende en dan die gave samenvatting lezend, was ik verkocht! Ik zette het boek meteen in de pre-order. Maar sinds de release date bleef het boek op mijn kast staan. Nu kan ik mezelf wel voor m’n hoofd slaan; WAAROM heb ik er zolang mee gewacht om deze te lezen?! *Idiot*.. Begin januari kreeg ik de pre-order binnen van het tweede boek in the Kingmaker Chronicles, Breath of Fire, en toen vond ik het toch Echt hoognodig tijd worden om aan deze serie te beginnen. Vol enthousiasme voor een nieuw boek, niet wetende wat ik nu precies kon verwachten, begon ik aan mijn read van a Promise of Fire en startte ik dus eindelijk met the Kingmaker Chronicles serie waar ik zo nieuwsgierig naar was geworden.

STORY-LINE
We maken kennis met Cat en cat werkt als een soothsayer, iemand die mensen ‘leest’, in een circus. Vanaf het begin af aan is duidelijk dat Cat vele talenten en krachten heeft en naarmate het boek vordert kom je daar steeds meer over te weten. Cat heeft een verleden, een duister verleden, wat ze is ontvlucht. Sindsdien woont/werkt ze dus in een circus, een circus wiens mensen Cat’s familie zijn geworden, probeert ze zichzelf verborgen te houden voor de buitenwereld en zich voor te doen als iemand anders. Koste wat kost.. Cat’s identiteit mag niet bekend worden. Maar dan ontmoet Cat Griffin, Beta Sinta (de benaming Beta Sinta kun je herleiden tot: Beta is de tweede persoon in een rijk. Alpha is dus de leider en hetgeen wat er dan achter Alpha, Beta etc. staat is de naam van het rijk waarin deze personen heersen. Dus in dit geval is Griffin de tweede persoon in het Sinta rijk. Zijn zus is heerser en is dus de Alpha Sinta), en zijn team/vrienden: Carver, Kato, Finn en wordt ze gedwongen om het circus achter te laten en onder dwang mee te gaan met Griffin en zijn team om hun te helpen het Sinta rijk te heersen. Tijdens hun reis kom je veel ontwikkelingen tegen. Zowel karakter ontwikkelingen alsook romantische ontwikkelingen, politieke ontwikkelingen en krijg je meer en meer de invloed van de Griekse mythologie te zien in deze wereld. Elke bladzijde is een genot om te lezen en je smacht alleen maar naar meer, meer, meer.  Cat wist zichzelf goed verborgen te houden voor haar verleden, maar nu ze zichzelf steeds meer openstelt voor Griffin, zijn vrienden en zijn rijk, wordt ze geconfronteerd met haar verleden wat leidt tot een avontuurlijke reis vol spanning, actie, draken en heel veel feels!! Dit eerste deel is een geweldige start van the Kingmaker Chronicles; een wereld vol mythologie en magie, superleuke personages en een geweldige schrijfstijl!

WORLD SETTING
Ik vind de wereld die Bouchet gecreeerd heeft echt ontzettend gaaf! De achtergrond van de mythologie die erin verwerkt wordt legt de basis voor deze gave setting. Hoe de mythologie precies invloed heeft op de setting kom je jammer genoeg pas later in het boek achter. Dat had voor mij eigenlijk wel al eerder in het boek bekend gemaakt mogen worden. Maar desondanks dat is de rest van de setting echt goed geschreven. De setting is verdeeld in verschillende rijken die elk een eigen heerser hebben en om de zoveel jaar zijn ze met elkaar in oorlog om de macht te krijgen over elkaars rijk. De omschrijving van de omgeving waarin de personages zich bevinden is levendig en visueel zodat je een mooi fantasy beeld kunt vormen. Ik zelf had het nog wel gaaf gevonden als er een kaart in het boek had gezeten voorin, maar die moet je dus zelf in je hoofd maken haha.

PERSONAGES
Cat is een geweldig personage waar ik meteen een gevoel bij had van: Ja, dit personage: I LIKE HER. Ze voelt heel echt aan omdat ze allesbehalve perfect is. Ze is met momenten vaak naïef, ze is hartstikke koppig en hard naar de buitenwereld toe. Onder dat harde oppervlak zit dan natuurlijk wel nog zoveel meer wat je leert kennen. Ze is moedig en onbaatzuchtig; ze doet Alles maar dan ook alles voor de mensen waar ze om geeft. En als je weet HOE ze opgegroeid is, dan is het echt knap dat Cat is wie ze nu is en dat ze geen monster is geworden zoals haar moeder en ik houd van zulke sterke personages. Cat is een personage wat dus zeker ook haar minder sterke karakter eigenschappen heeft, maar tegelijkertijd is ze bad-ass, sterk, moedig, grappig en heeft ze een ontzettend groot hart waardoor Cat toch wel een personage is wat misschien wel tot één van mijn favorieten behoort.

“Let go,” I demand. “No.” My eyebrows snap together. “Why not?”
“Because your gut reaction is always to punch,
and I don’t like being tickled.”
Tickled? Tickled! Indignation swamps me. I’ll show him a tickle.”

Griffin is misschien nog wel meer koppiger dan Cat is haha en een echte alpha male wat sterk, loyaal en aantrekkelijk is. Het is een echte man-man waar je als lezer zijnde automatisch naar getrokken wordt, net als Cat. Hij kan heerlijk zelfvoldaan zijn, alsook ontzettend lief en bezorgd zijn. Het is een vechter, slim en heeft het hart op de juiste plaats.

En dan heb je Cat en Griffin’s ‘relatie’ en de ontwikkelingen hiervan: die zijn zooo leuk om te lezen. Ik houd ervan als personages zo’n intense aantrekkingskracht hebben waarbij zij heeeel diep vanbinnen hem natuurlijk onwijs aantrekkelijk vind maar ze dit uit alle macht probeert tegen te werken en dat ze daardoor zo heerlijk sassy doet tegen hem waar hij dan gewoon heel nuchter op reageert en volhardend is. Zij is echt de yin voor zijn yang en ik houd van zulke koppels! En laat me je vertellen dat de seksuele aantrekkingskracht OFF THE FREAKING CHARTS is.. Fietfiew!

Carver, Kato en Finn.. Zij zijn echt zo’n typisch mannenclubje waar je bij wil horen haha. Het geeft mij zo’n gevoel als wat ik ook heb bij Rhysand in a court of mist and fury en zijn Inner circle. De leden zijn op hun gemak bij elkaar, hebben veel meegemaakt met elkaar en ze zijn 100% loyaal aan elkaar. Elk personage heeft weer andere karaktertrekken wat interessant zijn en ik wil van hun ook alleen maar meer,meer,meer.. Vooral van Finn ben ik heel benieuwd of er in het volgende boek wat meer van naar voren komt omdat ik hem heel hard ship met een bepaald ander bij personage in dit boek haha.

“She talks big, but she’s made of custard.” “Fluffy and full of cream?” Kato wiggles blond eyebrows at me. Carver grins. “Think she’s sweet, too?” My eyes spit fire. “Bite me. You’ll find out.”

Later in het boek leer je nog meer personages kennen zoals o.a. Griffin’s familie en ook dan kom ik weer personages tegen die ik geweldig vind, interessant en waar ik veel meer over wil lezen.

SCHRIJFSTIJL
De schrijfstijl is geweldig. Het is met momenten humoristisch, sassy, visueel(waar ik van houd zodat ik een mooi beeld kan vormen) en houdt je gewoon VAST tijdens het lezen en laat je niet meer los. Het is een schrijfstijl waar je alleen maar meer, meer, meer van wil(al helemaal als de ‘vliegende vonken‘-scenes tussen Cat en Griffin steeds meer ontwikkeld worden hihi) en laat ik nu gelukkig het tweede boek al in huis hebben, yay! Met aan met krijg je steeds meer informatie gevoerd, dus er zitten geen pagina’s lange essays in met informatie over de mythologie of achtergrond van personages enz. Het wordt geleidelijk aan geïntroduceerd allemaal en dat vormt een mooie balans met de story-line en de ontwikkeling van de romantiek. De hopeloze romanticus en de fantasy addict in mij werden beiden compleet verzadigd in dit boek en door deze verslavende schrijfstijl ga ik natuurlijk meteen door in het vervolg, Breath of Fire.

MYTHOLOGIE/MAGIE
Of de mythologie in dit boek correct is weet ik niet, want ik ben zelf niet goed genoeg bekend met mythologie om veranderingen op te merken, maar dat wat ik gelezen vond ik wel echt supergaaf! De namen vanuit de Griekse mythologie ben ik dan wel bekend mee en hoe dat allemaal een beetje in elkaar steekt weet ik ook wel, dus het was gelukkig geen read waarbij ik constant achter mijn oren zat te krabben haha. Ik vind de Griekse mythologie echt enorm gaaf, dus ik vond het superleuk om deze tegen te komen en de wijze waarop het verwerkt is in het boek, is ook geweldig gedaan! De manier waarop Cat in connectie staat met de Goden bv. vond ik erg interessant en er blijft na het uitlezen van boek 1 nog genoeg open vragen over waar ik mijn hoofdje over wil breken haha. Ook zitten er super grappige referenties in dit boek verwerkt waardoor je de leuke humor van de auteur voelt en tegelijkertijd op een leuke manier de mythologie hebt verwerkt in het verhaal.

Ik kan niet anders dan dit boek een 5 sterren rating geven. Het heeft me opgezogen en niet meer losgelaten. Voor elke fantasy liefhebber, voor elke romantiek liefhebber, voor elke liefhebber van Griekse mythologie is dit boek een geweldige keus! De combinatie van mythologie, magie en romantiek is zo ontzettend mooi. Dit verhaal mag je niet mislopen! Bestel hem snel!

Een intense en passionele volwassen romance. Griekse mythologie.
Magie. Goden en monsters. Avontuur. Draken. Politiek en zo veel meer zit verpakt in dit geweldige 5 sterren boek! Een must-read!

3 thoughts on “|RECENSIE adult Fantasy/Mythologie| a Promise of Fire – Amanda Bouchet

• ohh da’s die editie met het personage erop afgebeeld he? ik kwam die pas tegen nadat ik mijn eigen versies al gekocht had gelukkig haha. Mijn versies zijn ook best groot moet ik zeggen, liggen heerlijk in de hand. En ik baal ook echt heel erg dat er nog niet meer is van deze auteur, want ik zit echt in een GAT momenteel. Ik ben wel aan een ander boek begonnen, maar wel tegenstribbelend haha want ik vond het vreselijk om uit de wereld te stappen die Amanda geschreven heeft.