|RECENSIE Young adult| the Diabolic van S.J. Kincaid

Hoge verwachtingen kreeg ik van dit boek. Maanden geleden kwam ik hem tegen op Goodreads en voegde ik ´m toe aan de To-Read lijst waarna ik hem ook in de pre-order zette bij bol. Na de release stond ie dan alsnog een tijdje op de kast.. Uiteindelijk werd besloten om dit boek te lezen voor onze leesclub HOOKED ON BOOKS, waar je HIER meer over leest! Sommigen zijn nog bezig in het boek, een aantal hebben het boek al uit en tot nu toe liggen de meningen niet ver uiteen over dit boek. Binnenkort komt er een LEESCLUB RECENSIE online waarin je van alle 13 leden een inzicht krijgt in dit boek. Tot die tijd kun je wel alvast mijn eigen volledige recensie gaan lezen over dit boek, enjoy!

The Diabolic by S.J. Kincaid (Animated Cover)STORY-LINE..|

In deze sci-fi/dystopie wereld waarin de mensen wat in de ruimte leven alsook op de planeten afhankelijk zijn geworden van machines, maken we kennis met het Diabolic concept. We leren Nemesis kennen, een Diabolic, die een band vormt met de dochter van een Senator, Sedonia. Diabolic’s zijn geen ‘mens-mens’, ook al hebben ze menselijk DNA. Ze worden gezien als killers: ‘dingen wat niets voelen; geen angst, liefde enz..’ en ze worden ingezet als een soort bodyguards. Ze moeten de persoon beschermen waarmee ze een band vormen, in het geval van Nemesis is dat dus Sedonia. Sedonia’s vader heeft zich met zijn denkwijzes over de toekomst de Keizer tegen zich in het harnas gejaagd en nu heeft de Keizer Sedonia opgeroepen om naar het hof te komen om zo Sedonia’s vader te kunnen raken. De Keizer is geen zachtaardige man en ze zijn bang dat hij dus niks goeds voorheeft met Sedonia dus wordt Nemesis vermomd en in haar plaats gestuurd, om op deze manier Sedonia te beshermen. Nemesis komt midden in een wereld terecht vol intrige, wraak, wreedheid en onverwachtse romantiek. Ze komt erachter dat ze wel degelijk gevoel heeft en langzaam maar zeker ‘ontdooit’ ze en ‘komt ze tot leven’. Tegelijkertijd wordt ze verscheurd in het ontdekken van ‘gevoel’ en haar ‘taak’ die haar opgedragen is terwijl ze haar ware identiteit verborgen moet zien te houden. Je voelt het al aankomen.. Dit gaat allemaal gigantisch mis 😉 Meer ga ik niet zeggen, alleen; be prepared.. Waar Nemesis nog moet leren omgaan met gevoel, weet je als lezer zijnde precies wat je voelt als de momenten daar zijn. Je voelt angst, verdriet, liefde, geluk en afkeer tijdens het lezen van dit geweldige boek!

SETTING..|
Dat wat voor mij duidelijk was aan de setting vond ik geweldig. Ik houd van settings wat zich afspelen in de ruimte! Het enige waar ik me dan toch een beetje aan stoorde was het beschrijven van de settings. Het voelde een beetje aan alsof je maar moest weten hoe alles eruit zou zien en er verwacht wordt dat je dus al uitermate bekend bent met settings als deze. Er had voor mij wat meer duidelijkheid en detail mogen zitten. Ik denk dat lezers wat nog niet goed bekend zijn met sci-fi settings zich er misschien lastig een goede voorstelling van kunnen maken, ook omdat je dus naast de setting je een beeld moet vormen van de indeling ervan. Voor mij was het ook even wennen aan de benamingen van alles in deze wereld bv. De aparte namen van iedereen en de opzet van de verschillende rangen. Je moet jezelf echt even de tijd geven om alles ‘in te delen’ in je hoofd en het een plaats te geven. Heb je dat eenmaal gedaan is er wel een mooi plaatje ontstaan vind ik! Als ik een vergelijking moet maken met iets wat al bekend is voor mij dan zou ik meteen denken aan Star Wars. Je hebt the Empire en dan heb je de rebellen en in zekere mate is de ‘wereld’ in dit boek ook zo opgezet en heeft een zelfde soort verhaal. Het was dus even inkomen, maar als je erin zit; BAM! Het laat je niet meer los, zelfs niet als je het boek dicht slaat. Het blijft in je hoofd zitten, het blijft je bezighouden.

Laten we beginnen met Nemesis, de Diabolic. We beginnen met Nemesis nog voordat ze haar band krijgt met Donia, dus dan zie je de Diabolic zoals ze echt zijn; killers. Maar onder het oppervlak voel je al meteen dat Nemesis veel meer is dan een koelbloedige moordenaar. Trust me, ze weet HOE ze moet moorden en dat wordt je ook haarfijn tot in detail verteld haha *Game of Thrones is er niks bij* maar al snel is duidelijk dat Nemesis gevoel heeft, maar dat het alleen onderdrukt werd door de manier van ‘grootbrengen en trainen’. Nemesis maakt een ontzettend grote ontwikkeling door in dit boek en ik vond het echt prachtig om te lezen. Vanaf het eerste moment dat je haar leert kennen als ze jonger is en nog in training is tot het moment dat ze zich bewust is van het feit dat ze ‘Voelt’ en dat ze daarmee geconfronteerd wordt.. De struggles die ‘voelen’ met zich meebrengen zijn zwaar en ik als lezer zijnde was met momenten echt ontroerd om te zien hoe Nemesis met bepaalde dingen omging en om met eigen ogen te lezen hoe ze groeide. Nemesis is echt een supergaaf personage waar je van gaat houden.

Dan heb je nog een aantal superleuke bij personages waar ik eigenlijk niet echt op in wil gaan omdat ik dan dingen kan spoilen haha. Omdat er zoveel gebeurt in het boek met veel personages moet ik mezelf nu verplichten om niet erop in te gaan.. Maar laat me je zeggen dat sommige personages je gaan verrassen, anderen halen het bloed onder je nagels vandaan, anderen laten je verliefd worden of breken je hart. De bij personages in dit boek zijn stuk voor stuk geweldig!

PLOT en FEELS..|
Intriges, verraad, wreedheid, verlies en romantiek. Alles is veelvuldig aanwezig en wat een geweldige combinatie/balans van deze elementen weet de auteur neer te zetten! Net als je denkt te weten hoe het in elkaar steekt wordt je weer verrast en blijkt dat je helemaal fout zat. Net als je denkt dat alles even goed gaat en je eindelijk krijgt wat je wilde, wordt je hele wereld weer overhoop gegooid. Een fast-paced read waarbij je met de ene twist na de andere geconfronteerd wordt. Je raakt gehecht aan personages om ze daarna kwijt te raken aan verraad of nog erger.. Je raakt verslaafd aan personages waar je geen afstand meer van kunt nemen, nope. I WILL GO DOWN WITH THAT SHIP! En wat romantiek betreft; ja er zit romantiek in maar misschien niet altijd zoals je verwacht (wat juist positief is!) en niet altijd genoeg aanwezig naar mijn idee haha. Ik wilde meer..(wat ook positief is dus haha) Maar de romance is gewoon ge-wel-dig. Intens, ECHT en wist me gewoon keihard te raken!

Een aantal vriendinnen kunnen beamen hoe emotioneel ik was tijdens het lezen, hoe intens ik meeleefde met de personages en van frustratie zelfs bijna naar het eind van het boek wilde bladeren omdat ik doodging aan feels en het niet langer aankon haha.. Dus ja, meer dan genoeg feels in dit boek voor de lezer! Meer dan ik soms aankon haha.

VOORBEELD foto: een stukje uit een app gesprek met vriendinnetje Adinda die het boek eens een keer veel eerder uit had dan mij (omgekeerde wereld hahahaha). Op dit moment was ik de weg he-le-maal kwijt en kon ik het boek wel serieus in de prullenbak gooien haha. Ik stond op het punt om door te bladeren naar het eind, wat ik uiteindelijk braaf niet gedaan heb omdat ik bang was voor een niet zo vriendelijk-bezoekje van ene mevrouw Smit uit Julianadorp hahahahaha.

CONCLUSIE..|
Wat ik vooral kwijt wil is dit:
KOOP DIT BOEK en LEES HET ASAP

giphy-16

Dit boek heeft mijn verwachtingen waargemaakt en ik zit al smachtend te wachten op het volgende deel. Een geweldige futuristische setting vol met spanning, actie en een intense en Echte romance. Een boek wat je echt niet meer kunt wegleggen als je er aan begint! Staat hij al bij jou op de kast of heb je ‘m zelfs al gelezen? Zo niet, zou ik zeker even je plaatselijke boekenwinkel of bol/bookdepo een bezoekje brengen!!