|RECENSIE young adult-fantasy| Assassin’s Heart – Sarah Ahiers

Sarah Ahiers
Young adult, paranormal, dystopia, fantasy
HarperTeen
2 februari 2016
hardback
420

In the kingdom of Lovero, nine rival Families of assassins lawfully kill people for a price. As a highly skilled member of one of these powerful clans, seventeen-year-old Lea Saldana has always trusted in the strength of her Family. Until she awakens to find them murdered and her home in flames. The Da Vias, the Saldanas’ biggest enemy, must be responsible—and Lea should have seen it coming. But her secret relationship with the Da Vias’ son, Val, has clouded her otherwise killer instinct—and given the Da Vias more reason than ever to take her Family down.

Racked with guilt and shattered over Val’s probable betrayal, Lea sets out to even the score, with her heart set on retaliation and only one thought clear in her mind: make the Da Vias pay.

Assassin’s Heart is een boek wat al maanden op mijn kast stond. Hij leek me heel gaaf, maar toch pakte ik hem nooit op? Herkenbaar? Een vriendin van me besloot hem te gaan lezen en out of the blue had ik zoiets van : ohhh zullen we dan buddy readen? Dus zo gezegd, zo gedaan.. Ondertussen is zij nog bezig en schrijf ik de recensie al dus echt buddy readen is het niet geworden haha. Ik las vooraf hele gemengde reacties op dit boek. Van 1 ster reacties tot 5 sterren reacties dus ik probeerde me nergens door te laten beïnvloeden en het boek maar voor zichzelf te laten spreken. De synopsis zorgde er wel al voor dat ik bepaalde verwachtingen had, want de setting en het concept van dit verhaal zag er gewoon heel gaaf uit! Dit boek kreeg uiteindelijk een 4 sterren van mij dus het heeft bepaalde verwachtingen zeker waargemaakt! In deze recensie ga ik het boek nog wat verder ontleden en zal ik jullie er meer over vertellen, spoiler vrij uiteraard..

World setting..|
De wereld die Ahiers gecreëerd heeft is duister, gevaarlijk, ontzettend mysterieus en soms zelfs heel eng! In Lea’s stad wonen 9 Families, die elk de Godin van de Dood aanbidden. De Godin van de Dood, Safraella, zorgt ervoor dat je reïncarneert na je dood. Ze is dus ook de Godin van de wedergeboorte. Deze 9 families, waarvan Lea’s Familie (de Saldana’s) de Eerste familie is, verdienen hun geld als Assassin’s. Dit alles dus op een legale manier, iets waar de burgers dus vanaf weten. De burgers zijn ook gelovig en zien de dood dus ook anders als dat je gewend bent. Ze zijn niet bang, maar trots dat als ze dood gaan, ze door Safraella gereïncarneerd worden. De leden van deze 9 famlies worden ingehuurd om mensen te vermoorden, ‘Clippers’ worden deze Assassin’s ook wel genoemd, waarna ze het dode lichaam voorzien van een gouden munt in de mond zodat de ziel van deze persoon bij Safraelle terecht komt. Wordt deze munt niet gebruikt, is de ziel gedoemd om als geest voor eeuwig rond te zwerven in een constante staat van razernij, op zoek naar lichamen om over te nemen.. Dus het boek heeft ook een lekker creepy randje eraan, met geesten die je Echt Niet tegen wil komen ‘s avonds op straat brrr.. Naast Safraella zijn er in andere steden en delen van het land mensen die nog in andere Goden geloven, waar je met aan met meer over te weten komt. Conclusie voor mij: een hele gave world building in dit boek! Gaaf concept! Alleen soms vond ik het nog wat te oppervlakkig en had ik eigenlijk wel meer willen weten nog van de achtergrond en daardoor krijgt het boek geen 5 sterren.

Story-line..|
Nadat Lea’s hele familie vermoordt wordt door de Tweede Familie, de Da Via’s, is Lea vastbesloten om wraak te nemen.. Om alle Da Via’s te vermoorden in hun huis, net zoals zij met Lea’s familie gedaan hebben. En dat is dus inclusief haar nu dan ex Val, waar ze stiekem een relatie mee had, die haar verraden heeft. Lea vlucht naar een andere stad om haar lang verloren oom te vinden die gevlucht was al lang voordat Lea geboren was. Ze weet dat hij de kennis heeft om Lea te vertellen waar het huis van de Da Via’s verstopt is en ze is vastbesloten om deze informatie los te peuteren bij haar oom en hem te vragen om hulp. Waar ze niet op had gerekend is dat haar oom absoluut niet wil meewerken en niks met haar te maken wil hebben.. En ook had ze niet gerekend op Les, een wanna-be Clipper die ‘s nachts geld verdient met het vermoorden van mensen net zoals ze dat in Lea’s stad ook doen.

Maak kennis met..|
|LEA| Lea is een gaaf personage, ik kan er niks anders van maken. Ik houd van bad-ass personages die weten hoe ze moeten vechten en Lea is er één van. Ik vind female assassin’s gewoon supergaaf. Lea is een personage wat trouw blijft aan zichzelf, loyaal is aan degenen van wie ze houdt, zelfverzekerd en vastbesloten. Nadat het Celaena/Aelin personage ten tonele is verschenen merk je dat dit soort personages favoriet worden bij vele auteurs. Stoort het me? Absoluut niet haha..
Want Ahiers heeft Lea gewoon als een heel eigen en uniek personage neergezet die vecht voor hetgeen waar ze in gelooft!

“I do not seek peace. My peace died with my Family.
I seek vengeance and I will have it, or die trying.”

|LES| Vanaf het eerste moment vond ik Les intrigerend, mysterieus en wilde ik meer weten over hem. Al snel raak je net als Lea zonder dat je het bewust door hebt ontzettend gehecht aan hem en zijn schattige manier van doen. Les weet heel schattig, charmant en lief over te komen en tegelijkertijd heel mannelijk, moedig en stoer op precies de juiste momenten!

Nu zul je dus vast ook wel benieuwd naar naar de Romantiek in het boek, niet? Nou laat me je vertellen..Er zit een romance in en deze romance  is echt Swoon worthy. De combinatie van verhaal en de aanwezigheid van de romantiek vond ik ook heel goed gedaan. De focus blijft echt liggen op Lea en haar wraak i.p.v dat het een zoetsappige romance wordt en tegelijkertijd zitten er een aantal prachtige romantische momenten in die je helemaal laten smelten!

Er zitten een paar momenten in waarbij ik echt van mijn stoel geblazen werd en die ik niet zag aankomen, wauw! Ik heb rond pagina 320 een scene gelezen waarbij ik echt heb zitten huilen en waardoor ik gewoon 10 minuten lang voor me uit heb zitten staren, bang om verder te lezen. Ik wilde gewoon niet verder lezen na wat er net gebeurd was.. Dit boek is dus ook zeker weten een erg emotionele read moet ik zeggen! Het plot is ook heel goed uitgewerkt en er gaan nog een paar verrassende dingen gebeuren die je ook vooraf niet ziet aankomen en waardoor je enorm gaat uitkijken naar boek 2, meer ga ik niet zeggen hihi.

Schrijfstijl..|
Het is een fast-paced read die ik niet kon wegleggen. Elke keer als ik even tijd had, zat ik alweer met het boek in mijn handen en ik was er voor mijn gevoel ook veel te snel doorheen haha. Het voelde alsof het een 200 pagina’s tellend boek was, terwijl het in werkelijkheid dus gewoon een nette 420 pagina’s heeft! Dus dat zegt wel genoeg over de schrijfstijl toch? Als een boek zo goed wegleest hihi. Nee, zonder geintjes.. De schrijfstijl is echt heel erg fijn! Alles werd geweldig neergezet, van de dialogen tot de beschrijving van een actie scene of de omschrijving van een situatie/setting waar je in terecht komt. Het las heel makkelijk en snel weg en de auteur weet dan toch tegelijkertijd een kwalitatief goed verhaal neer te zetten terwijl het zo’n easy peasy read is, heel knap! De sfeer in het boek geeft mij een ‘Throne of Glass’ kind of feeling wat ik heel erg kon waarderen. Het is een wereld waar je in je hoofd prima je verbeelding op kan loslaten i.c.m. de beschrijving die je van de auteur krijgt.

Kan ik dit boek aanraden? JA! Als je van boeken met Assassin’s houdt en actie alsook een beetje romantiek is dit echt een heerlijke read. De mythologie is misschien niet de beste uitgewerkte mythologie die ik ooit tegenkwam, maar wel heeeel gaaf en had een constante aanwezigheid in het boek wat zorgt voor een heerlijk duister sfeertje. Leuke personages en een interessant plot! Een schrijfstijl wat ervoor zorgt dat je elke vrije seconde die je hebt wil lezen, lezen, lezen..