RECENSIE: a Torch against the Night van Sabaa Tahir

Sabaa Tahir
young adult, fantasy
Razorbill
30 augustus 2016
Hardback
452

Elias and Laia are running for their lives. After the events of the Fourth Trial, Martial soldiers hunt the two fugitives as they flee the city of Serra and undertake a perilous journey through the heart of the Empire.

Laia is determined to break into Kauf—the Empire’s most secure and dangerous prison—to save her brother, who is the key to the Scholars’ survival. And Elias is determined to help Laia succeed, even if it means giving up his last chance at freedom.

But dark forces, human and otherworldly, work against Laia and Elias. The pair must fight every step of the way to outsmart their enemies: the bloodthirsty Emperor Marcus, the merciless Commandant, the sadistic Warden of Kauf, and, most heartbreaking of all, Helene—Elias’s former friend and the Empire’s newest Blood Shrike.

Bound to Marcus’s will, Helene faces a torturous mission of her own—one that might destroy her: find the traitor Elias Veturius and the Scholar slave who helped him escape…and kill them both.

untitled-5
Na het lezen van een boek als an Ember in the Ashes, wat ik de afgelopen maanden 3x gelezen heb, kunnen de dagen gewoon niet snel genoeg voorbij gaan als je aan’t aftellen ben naar de sequel. Maar ook is er dat knagende gevoel; mijn god, wat als dit boek niet net zo goed is als het eerste deel? Want hoe vaak gebeurt dat wel niet dat een sequel tegenvalt.. Maar ik hield hoop, want bij sommige auteurs waar Tahir er eentje van is, kun je er stiekem toch wel vanuit gaan dat dit wel goed zit, toch? Er zijn van die auteurs wat eigenlijk geen letter verkeerd kunnen schrijven zoals Sarah J. Maas bv. Die kan voor mij echt geen letter verkeerd schrijven.. En in a Torch against the Night blijkt weer dat ook Sabaa Tahir zo’n auteur is. Dit vervolg geeft de lezer waar het op zat te wachten na het uitlezen van an Ember in the Ashes en MEER. Je krijgt zoveel MEER.. Het is echt een GEWELDIGE sequel, maar: Be prepared, that’s all I’m saying. Dit was mijn standaard reactie op ongeveer elk hoofdstuk hahahaha: 19744330

En met Be prepared bedoel ik dus ook echt be prepared! Dit vervolg is weer net zo’n fast paced read als het eerste boek,je kunt niet snel genoeg lezen. Met net zo’n wrede momenten als in het eerste boek of misschien nog wel erger zelfs! Het zit vol angst en anticipatie, intensiteit en kleine beetjes romantiek, spanning van begin tot eind, magie en natuurlijk weer die geweldige schrijfstijl waar ik in an Ember in the Ashes ook al keihard voor gevallen ben. Voor mij bevat dit boek weer alles waar ik van houd in een boek en daarom krijgt het van mij ook zeker weten 5 welverdiende sterren! Maar eerlijk; zo’n awesome boek als dit is eigenlijk niet in ratings uit te drukken. Dit boek verdient zoveel meer liefde dan het ‘aanklikken van 5 sterren op Goodreads’. Lees hieronder Waarom! Sorry als het chaotisch is en lang, maar het boek zit nog zo vers in mijn geheugen dat ik mijn Feels kwijt moet haha.. This is me right now:
19744330

Samen met nog een aantal bookbuddies begonnen we ongeveer tegelijkertijd te lezen. Iedereen was door het dolle heen. We zaten al dagen af te tellen en EINDELIJK hadden we dit boek dan in handen en konden we gaan lezen, EINDELIJK!!
Het duurde niet lang voor de eerste emotionele genadeklap kwam. Pagina 58 en ik zat al met een gebroken hart wat aan duizend stikken op de grond lag..en ik zat me af te vragen HOE DIT IN GODSNAAM OOIT NOG MOET GOEDKOMEN?! *Poor Elias* *Poor Laia* *Poor Helene*.. Dat zijn de momenten dat je eens bij jezelf te rade gaat; hoe kun je in godsnaam bij je volle verstand zijn terwijl je uitkeek naar een boek waarvan je al in de eerste paar hoofdstukken weet dat het je te gronde gaat richten? Maar tja, boeken lezen gaat nu eenmaal gepaard met het voelen van emoties. Het ene boek haalt wat meer emoties naar boven dan het andere boek.. Dit boek; dit boek laat je Alles voelen wat je ook maar kunt voelen. Het haalt elk drupje adrenaline in je naar boven, elke laatste traan laat het vloeien en elke hartslag eigent het zich op. Zo’n soort boek is het dus..
drowning_in_feels_by_sequoiadendron-d56mykxNet als met boek 1 vroeg ik me tijdens het lezen van elk hoofdstuk weer af HOE Tahir het toch voor elkaar krijgt om elk hoofdstuk zo ongelooflijk GOED neer te zetten, gewoon ELK freaking hoofdstuk. She just never fails, not even once! Net als in boek 1 zit je in tweestrijd na het lezen van een hoofdstuk, want het wordt dus weer vanuit verschillende POV’s verteld. Dus elke keer als je bv. een hoofdstuk van Laia afsluit wordt je GEK want je wilt gewoon weten hoe het verder gaat en dan moet je dus wachten! Maar tegelijkertijd wil je ook Echt door met het hoofdstuk van Elias wat je dan nu weer te lezen krijgt of dat van Helene. Het verscheurt je gewoon, meer kan ik er niet van maken haha.19744330

Story-line
Oké, de story line. Het gaat precies verder waar we geeindigd zijn in AEITA, dus geen eindeloze herhaling van boek 1, nee BAM gewoon vanaf pagina 1 is het spanning en actie en FEELS overload! We zitten dus middenin de ontsnapping van Laia en Elias nadat Helene ze heeft laten gaan en ze proberen nu dus de stad uit te komen. Laia heeft met Elias een deal gesloten dat hij haar helpt om Darian, Laia’s broer, uit de Kauf gevangenis te helpen ontsnappen. Darian is de enige die het geheim van het … staal weet, waarmee de scholars de mogelijkheid zouden hebben om the martials te verslaan. De enige manier waarmee de scholars een mogelijkheid zouden hebben om weer een vrij leven te kunnen leiden. Het is dus voor Laia en haar mensen erg belangrijk om Darian te helpen ontsnappen, zodat ze natuurlijk weer herenigd kunnen worden maar ook een manier hebben om terug te gaan vechten. In boek 1 was al duidelijk dat Elias heel anders denkt over the Empire dan de andere Masks en hij heeft zijn Mask dan ook afgedaan en wil samen met Laia ervoor zorgen dat de scholars een eigen leven krijgen. Maar er gebeurt vlak voor het ontsnappen iets met Elias wat gevaarlijke gevolgen heeft voor Elias maar ook Laia en de mogelijkheid om Darian uit de gevangenis te krijgen! Tegelijkertijd krijgt Helene, als Blood Shrike, de opdracht om Elias te vinden, terug te sleuren naar het rijk en te vermoorden. Je kunt je the Feels rondom dit alles dus wel al voorstellen he, zucht.. Too Much Feels! Elk personage vecht tegen zijn/haar eigen demonen en om hun heen stort de wereld ook nog eens in elkaar.. Want naast het feit dat Marcus, die ongelooflijke rotzak uit boek 1, nu heerser is hebben we ook nog de commandant wat zich weer van haar ergste kant laat zien(brr, ik heb echt HAAT aan dat mens! Al is ze in dit boek niet degene die ik het meest HAAT, dus dat wil wat zeggen) en krijgen we de Nightbringer wat meer in beeld. Het wordt al snel duidelijk dat dus naast hun eigen persoonlijke gevechten ook hun stinkende best moeten doen om hun mensen te redden. Het wordt een race tegen de klok… Naast al deze ontwikkelingen krijgen we meer inzicht in magie in dit boek (en dat is echt zo AWESOME!!) en schokkende plot twists die je niet ziet aankomen, BOEM.
WHAT19744330

Personages
ELIAS: Elias in dit boek.. F*ck, ik weet niet of ik eraan toe ben om over hem te praten. Al heel vroeg in het boek (HOE KAN EEN AUTEUR JE AL ZO SNEL ZOVEEL PIJN DOEN, ZUCHT) gebeurt er iets rondom Elias wat mij echt gebroken heeft en hem ook had moeten breken. Maar toch blijft hij de Elias zoals we hem leerden kennen; getraind als Mask en dus gewoon enorm getalenteerd wat betreft vechten en overleven.. Maar daar houdt de vergelijking met de Masks dan ook op. Hetgeen wat Elias voor mij zo geweldig maakt is juist dat hij dankzij de training die hij gehad heeft wil vechten voor het goede in de wereld, want Elias is gewoon zo GOED als persoon zijnde en verdiend dan ook echt niet wat er gebeurd met sommige momenten in dit boek.

“There’s hope in life”, he says. “A brave girl once told me that. If something happens to me, don’t fear. You’ll find a way.”

LAIA: Ook Laia krijgt weer genoeg voor d’r kiezen in dit boek. Naast haar gevecht om bij Kauf gevangenis te komen om haar broer te bevrijden, komt Laia ook tot de ontdekking dat er zoveel meer schuilgaat in haar dan ze ooit had kunnen denken en Hoe belangrijk haar rol wordt in het bevrijden van haar mensen. Ze zit nog steeds ’emotioneel gevangen’ tussen Elias en Keenan, al krijgen we daar wel enorm veel ontwikkeling in; de relaties tussen Elias/Laia/Keenan. Of dit allemaal is wat je verwacht en leuk gaat vinden? Ik denk het niet hihi. Maar tja, net als mij zul je het maar gewoon moeten ondergaan.. Achteraf kun je je hart van de grond rapen en proberen te herstellen.. Ondanks dat Laia altijd al een sterk personage was, was ze niet iemand wat fysiek klaar was om te vechten maar in dit boek wordt ze tot het uiterste gedreven wat haar zwaar valt.

“So much death,” I say. “It’s everywhere. Never mind. I’m letting this get the best of me. I-“

“Your emotions make you human,” Elias says. “Even the unpleasant ones have a purpose. Don’t lock them away. If you ignore them, they just get louder and angrier.”

HELENE: Ik zit in tweestrijd vanwege dit personage. True, wat haar overkomt is ook gruwelijk en het feit dat haar opgedragen wordt om Elias op te sporen is echt hartverscheurend. Maar het stoort me enorm dat ze zo loyaal blijft aan the Empire terwijl er zoveel mis mee is, brrr.. Ik snap dat ze gewoon door de training die ze gehad heeft, gebrainwashed is enz. Maar come on, Elias vermoorden?! Nope,nope,nope.. Sluit je bij hem aan en vecht tegen the Empire!!! AAAAAAHHHH.. oké, ik moest mijn frustratie even kwijt. Het ene moment denk ik dus echt van Helene, COME ON! en het andere moment breekt mijn hart voor haar want wat moet het vreselijk zijn om zoiets te moeten doen! Degene waar je van houdt op te sporen zodat hij vermoord kan worden.. Ik zou niet graag in haar schoenen willen staan. Wat Helene betreft zitten er ook GIGANTISCHE ontwikkelingen in dit boek, wauw! Schokkend gewoon en ik ben erg bang nu voor wat er met haar gaat gebeuren in boek 3 hihi.. Want naast haar struggle met het zoeken van Elias, zit ze ook nog steeds gevangen in haar rol als Blood Shrike en alle gruwelijkheden die Marcus nu als heerser de wereld in helpt en wat haar persoonlijk ook nog heel hard gaan raken. Dus als je dacht dat alles wat ze rondom Elias moet doorstaan al zwaar wordt.. Er komt nog veel meer..

“Ah.” He tilts my chin up and searches my face. “Panic, fear and desperation. I prefer you like this, Blood Shrike.” He bites my lip, sudden and painful, his eyes open the whole time. I taste my own blood. “Now, Shrike,” he breathes into my mouth. “Go fetch.”

Afya, Tas, Izzi, Keenan en Harper.. Een aantal van de bij personages, zowel bekenden als nieuwe personages die geïntroduceerd worden: Ik wil zoveel zeggen over deze personages, maar ik ga het niet doen. Ik ga me inhouden.. Want er staat veel te gebeuren in dit boek en ik wil gewoon echt niet spoileren, maar OMG.. ik hoop dat je voorbereid bent. Niet dat je je kunt voorbereiden eigenlijk voor sommige dingen wat gaan gebeuren, maar ach. Ik heb je in ieder geval gewaarschuwd toch ;)?

Elk personage heeft zo’n ontzettende goede ontwikkeling in dit boek, wauw wauw wauw! Voor sommige personages krijg je nog diepere gevoelens als dat je in boek 1 al had *mompelt iets over ELIAS* en sommige personages ga je negatieve gevoelens voor ontwikkelen, helemaal na bepaalde plot twists grmbl. Maar eerlijk gezegd kan ik gerust zeggen dat je voor sommige personages gewoon (nog meer) HAAT gaat ontwikkelen. We leren nieuwe personages kennen, waarvan sommige echt Geweldig zijn vind ik en een enorme toegevoegde waarde zijn voor het verhaal. Elk heeft zijn/haar eigen unieke rol in het verhaal en in verhouding tot de hoofdpersonages en Alles wordt zo mooi gecombineerd samen. Wat de hoofdpersonages betreft dus.. Voor elk van hun is een bepaald lot uitgestippeld waarin we in dit boek steeds meer over te weten komen. De aanzet tot alles was er al in boek 1 en in dit boek krijgen we te zien Wat de toekomst nog meer voor ze in petto heeft.. En dat is ook weer ontzettend heftig

19744330PLOTTWISTS..
HOLY SH*TBALLS! Na het lezen van Kiss of Deception heb ik zelden nog een boek met plot twists gehad die me zo intens wisten te verrassen als de verschillende plot twists in dit boek. En da’s voor mij één van de grootste complimenten die ik een auteur kan geven, want ik ben niet zo snel onder de indruk van plot twists hihi. En niet maar 1 shocking moment, nope.. Er zitten echt shocking veel dingen in die ik niet zag aankomen, die mijn hart braken en waarvoor ik alles zou hebben gedaan om het niet te laten gebeuren, snik snik.. Maar Tahir zou Tahir niet zijn als ze je dit arsenaal aan Feels niet zou geven! Maar laten we het erop houden dat ‘ontkenning’ je nieuwe favoriete bezigheid wordt tijdens het lezen van dit boek en erna hahahaha..
19744330

Romantiek
Ik denk dat velen, net als ikzelf, zich bleven afvragen hoe dit zich zou gaan ontwikkelen na het uitlezen van an Ember in the Ashes. In boek 1 had ik echt de grootste moeite om personages te SHIPPEN al had ik stiekem toch wel een voorkeur voor Laia/Elias! Net als in boek 1, is duidelijk dat de romantiek hier niet op de eerste plaats staat. Zelf vind ik dat in deze boeken prima op deze manier! Tuurlijk, ik houd van romantiek en zit ook echt smachtend te wachten tot mijn SHIPS gaan varen, maar deze boeken gaan om zoveel meer dan romantiek en ik vind de verwerking/balans van de romantiek in verhouding tot het verhaal echt geweldig gedaan. Net als in boek 1, ben ik wel enorm gefrustreerd dat het nog steeds zo geschreven wordt alsof het Alle kanten uit kan gaan, want ik ben zo iemand wat echt wil weten of mijn fantasie werkelijkheid wordt wat betreft SHIPS en dan weet ik het liever gister dan vandaag al. Helaas werkt het zo niet hahahaha. Maarr ik kan je wel zeggen dat er uiteindelijk in dit boek duidelijkheid komt en dat er bepaalde dromen die je voor ogen had wat betreft SHIPS vernietigd gaan worden en er sommige zijn die je hoop blijven geven!
otp feels 19744330Schrijfstijl
Tja wat moet ik daar nog van zeggen wat waarschijnlijk niet al door vele anderen de wereld in is geholpen. Tahir’s schrijfstijl is gewoon geweldig! De world building is super awesome zeker in combinatie met de geweldige Map voorin het boek, het schrijven van de settings wordt zo goed gedaan dat je het tot in het bloederigste detail kunt visualiseren. Door het gebruik van verschillende POV’s komen dit soort boeken sowieso veel beter tot hun recht. Je krijgt de wereld, story line en personages van verschillende kanten te zien en voor mijn gevoel heeft het dan al gelijk veel meer diepgang. 19744330

Dat dit boek mij geraakt heeft is wel duidelijk denk ik aan de bijna 2600 woorden tellende recensie die ik nu schreef. Als je an Ember in the Ashes al gaaf vond, dan weet ik zeker dat je dit boek ook helemaal geweldig gaat vinden! Dit is zo’n boek wat het wachten waard was, wat je alles geeft waar je op gehoopt had en meer! Het bevat Tahir’s heerlijke schrijfstijl en zit bomvol met FEELS, spanning, actie, MAGIE en een beetje romantiek. Geweldige personage ontwikkeling en een echte page-turner van begin tot eind. Als je nog twijfelde om deze sequel te kopen, wat ik me Echt niet kan voorstellen, hoop ik dat ik je overgehaald heb om hem ASAP te kopen. Dit boek moet gelezen worden!!!

Be your own kind of Beautiful…