RECENSIE: It ends with Us van Colleen Hoover

It Ends with Us Book Cover It Ends with Us
Colleen Hoover
Fiction
Simon and Schuster
August 2, 2016
384

"Lily hasn't always had it easy, but that's never stopped her from working hard for the life she wants. She's come a long way from the small town in Maine where she grew up--she graduated from college, moved to Boston, and started her own business. So when she feels a spark with a gorgeous neurosurgeon named Ryle Kincaid, everything in Lily's life suddenly seems almost too good to be true ... But Ryle's complete aversion to relationships is disturbing. Even as Lily finds herself becoming the exception to his 'no dating' rule, she can't help but wonder what made him that way in the first place"--

7026ad6a14ae654ad25934938ea64f6cIk vraag me eigenlijk af waarom ik een boek zo’n hoge rating geef terwijl het me emotioneel helemaal kapot gemaakt heeft hihi. Maar ja, aan de andere kant; hoort lezen niet zo te zijn? Dat het je helemaal weet mee te nemen in die wereld en je helemaal laat meeleven met de personages dat je zelf keihard om alles zit te janken, te schreeuwen, te voelen net zoals zij ook doen? Colleen hoover heeft iets magisch aan haar manier van schrijven. Bepaalde woordspelingen waar zoveel betekenis achter zit, wat dan op meerdere momenten in het boek weer terug naar voren komen. En die ‘kleine maar achteraf de belangrijkste dingen’ wat ze dan op het laatst altijd perfect weet te verwerken zodat het een zo grootst mogelijk impact op je heeft als lezer zijnde.Naast november 9 is dit zeker weten mijn favoriete boek van haar so far, WAUW! Ik heb het boek tot laat in de nacht uitgelezen en het heeft ook echt een behoorlijke tijd geduurd voor ik in slaap kon vallen want ik was gewoon echt een emotioneel wrak, niet klaar om het boek dicht te slaan Ik kon het gewoon niet loslaten, het bleef maar in mijn hoofd dwalen. Zo hoort lezen te zij voor mij; Een boek lezen wat zo prachtig is dat het je zo weet te raken en wat uren later en zelfs dagen later nog steeds in je hoofd ronddwaalt. Colleen Hoover weet HOE ze je moet raken, echt waar! It Ends with Us is de hoge ratings die het krijgt en alle positiviteit rondom het boek echt waard!19744330

Ik las dus al wat meer van Colleen Hoover, waarvan November 9 so far mijn absolute favoriet was so far. Ik wil dat boek graag nog herlezen dit jaar en een recensie ervan schrijven maar ik weet gewoon al dat ik dat boek geen recht kan aandoen in een recensie. Het is zo mooi en zit zo goed in elkaar dat er te weinig woorden zijn om dat duidelijk te maken; Hoe speciaal dat boek is. En met It ends with Us voel ik dat dus precies hetzelfde. Natuurlijk probeer ik toch een goede recensie neer te zetten maar het zal onmogelijk zijn om dit boek te omschrijven zoals het dat echt verdiend. Er zijn te weinig woorden om te omschrijven wat dit boek met me deed, hoe mooi het is. Hoe typisch Colleen Hoover het is(ik kan het niet anders omschrijven haha. Colleen is gewoon uniek!) wat van mij uit één van de beste complimenten is die ik kan geven. Verdrietig, emotioneel, aangrijpend en zo prachtig geschreven zoals alleen Colleen Hoover dat kan!

giphy

We volgen het verhaal van Lily die hard op weg is om haar zelfstandigheid te vinden in de maatschappij. Het verhaal begint met de dag waarop Lily haar vader moet begraven.. Een vader waarmee ze geen goede band had en wat ze misschien ronduit zelfs wel haat(wat in principe wel naar voren komt in haar toespraak op de begrafenis; waarin ze gewoon Niks positiefs weet te zeggen over hem). Jarenlang mishandelde hij haar moeder en kon ze er niks aan doen. We krijgen terugblikken van Lily d.m.v. haar dagboeken. Daarin verteld ze momenten over haar thuissituatie en dan natuurlijk ook het belangrijkste; haar momenten met Atlas, die ze ontmoet op haar vijftiende. Hij is dakloos en Lily wordt zijn redding.. Het ontmoeten van Atlas tot het moment dat hij weggaat wordt dus in deze dagboek-stukken beschreven, zodat we Lily en Atlas’s verleden beter leren kennen. Op deze dag, van de begrafenis, leert ze ‘s avonds een man genaamd Ryle kennen..

Don’t make me feel like the worst person out of the two of us. Tell me the most recent thought you’ve had that most people wouldn’t say out loud.” He pulls his hands up behind his head and looks me straight in the eye. “I want to fuck you.”

He’s so close now, I can feel the warmth of his breath cutting through the cold air. If I were to look at him, his face would be mere inches from mine. I refuse to look at him, because he’d probably kiss me and I know absolutely nothing about this guy, other then a couple of naked truths. “How far would you go, Lily” His voice is decadent. Smooth. It travels straight to my toes.

Net als Lily raak je meteen Verslaafd aan Ryle. Hun eerste ontmoeting is zo intens, whoa! En daarna zien ze elkaar een hele tijd niet om tot de ontdekking te komen dat Lily heel onwetend Ryle’s zusje in dienst neemt als ze haar eigen bloemenwinkel wil starten. Hierdoor worden Ryle en Lily weer beiden geconfronteerd met hun aantrekkingskracht naar elkaar die ze ervoeren tijdens hun eerste ontmoeting al die maanden terug op dat dakterras. Ryle, die altijd zwoer dat hij nooit een relatie wilde omdat hij zich wil storten op zijn carrière als neurochirurg, is zo in de ban van Lily dat hij al zijn regels overboord gooit voor haar. Alles lijkt perfect te zijn; Haar eigen winkel begint goed te lopen, hun relatie loopt op rolletjes. En ik bedoel maar; een knappe chirurg!! Wat naast zijn uiterlijk ook nog eens een geweldig karakter heeft. En dan die momenten dat zij beschrijft dat ie in zijn ‘scrubs’ is, dan smelt je zelf ook weg tot een plasje op de vloer hihi. *Ik heb een geweldig visualisatie vermogen, waar ik dus op zulke momenten heeeel erg dankbaar voor ben hihi*

Er komt een moment in het boek waarin ik echt bang werd voor een love-triangle omdat de belangrijkste persoon uit haar verleden,Atlas, opeens uit het niets opduikt. Dit tot grote schok van beiden. Voordat ze een kans kregen om hun liefde aan elkaar te beantwoorden al die jaren geleden, werden ze al uit elkaar gerukt op een vreselijke manier. Maar vergeten zijn ze elkaar Nooit! En dat gebeurt dan natuurlijk net op het moment dat ze iemand heeft gevonden die haar in vuur en vlam zet en gelukkig kan maken. Ondanks dat beide mannen, de één uit het verleden wat Alles voor haar betekende en de ander van het heden waar ze ook echt haar Hart aan verloren heeft, een rol spelen in haar heden door een ‘speling van het lot’ misschien? is er toch niet echt sprake van een love-triangle, waar ik erg dankbaar voor ben. Atlas verdwijnt weer een beetje op de achtergrond terwijl Lily haar leven probeert te leiden met Ryle..

“You’re the most important part of my life, Lily. I want to be what brings you happiness. Not what causes you to hurt.”

En dan heb je dus ook nog Atlas, wat nu geen dakloze jongen meer is maar chef en eigenaar van een eigen restaurant! We krijgen dus met aan met meer te lezen over hem in het verleden en in eerste instantie werd je dus al helemaal WILD van Ryle.. Maar als je meer te weten komt over Atlas(zowel zijn verleden maar ook het heden als de man die hij nu is geworden); just be prepared, that’s all I’m saying hihi. Atlas is zo’n personage waarbij je het woord perfectie in de mond wil nemen.. En langzaam voel je de balans schuiven wat je gevoelens betreft tov Ryle en Atlas.
de46ac69d137c76bddeb6758213d5464Maar er gebeuren voor zowel Lily maar ook Ryle dingen die echt hartverscheurend zijn, het brak mijn hart!! Het is zooo triest als je zoiets ziet gebeuren met deze twee mensen, wat zoveel van elkaar houden. Het is echt vreselijk gewoon en ook echt tegenstrijdig allemaal want je hart/gevoelens en je hoofd zeggen allebei precies het tegenovergestelde, wat zorgt dat je in een emotionele HEL terecht komt haha. Ik kan het niet mooier maken dan dat het is; je hart wordt uit je lichaam gerukt, platgewalst met een bulldozer en zal ook onherstelbaar beschadigd achtergelaten worden. Maar ik vergelijk dit boek niet voor niks emotioneel gezien met November 9, wat precies hetzelfde effect op mij had en wat nu bijna een jaar later nog zorgt voor pijn op mijn borst als ik eraan denk, slik.. Hoover heeft je hart in haar handen tijdens het lezen en tegen de tijd dat je aan de pijn wil ontkomen is het te laat en ben je verloren.. Een box tissues en een defibrillator zijn dus geen overbodige luxe tijdens het lezen van een Hoover boek.
85e31678c033fb726f5c787589460893
19744330CONCLUSIE VAN DIT BOEK… Dat kan ik het beste duidelijk maken met een ‘paar’ GIFjes

giphy 4mmznpkxut6cu 7026ad6a14ae654ad25934938ea64f6c its-so-beautifuldrowning-in-feelsi-have-all-these-feelstumblr_lxtnwfutvz1r3p2ecwhatotp feels132741809d72af256333c8090e8e868302d8461f50841221485912182717414796273807066

Zoals je ziet is het dus een mix van HEEL VEEL FEELS!!!! Een Colleen Hoover boek gaat gewoon standaard gepaard met zulke intense emoties hihi so be prepared 😉 Mocht je nog geen enkel Colleen Hoover book gelezen hebben kan ik je aanraden om It Ends with Us of November 9 zeker weten als één van de eerste te kopen <3 Maar ook Ugly Love is echt prachtig! (recensie vind je HIER) en Maybe someday vond ik ook geweldig (hele mooie leeservaring ivm dat er speciaal liedjes voor dit boek geschreven zijn!, hier schreef ik een SSS post over wat je HIER vind) Mocht je al eerder een Hoover boek gelezen hebben dan weet je vast wel waar ik het over heb en is dit allemaal bekend terrein voor je. Dan weet je gewoon dat je voorbereid moet zijn op ALLES. Op tranen, lachbuien, vlinders in de buik, adrenaline, shock.. elke emotie wat je je maar kunt bedenken. It Ends with Us was gewoon een prachtige Read van begin tot eind. Romantisch, verdrietig en intens. Aangrijpend en emotioneel geschreven zoals alleen Colleen Hoover dat kan! Wacht niet langer en koop dit prachtige boek!!

Be your own kind of Beautiful…