RECENSIE: These broken Stars van Amy Kaufman & Meagan Spooner

Soms heb ik moeite om een recensie te schrijven. Niet omdat ik niet weet wat ik wil zeggen, maar meer omdat ik even niet weet Hoe te beginnen en Hoe alles te omschrijven. Met dit boek heb ik dat dus.. En dat is niet negatief bedoeld, maar soms heb je dat gewoon. Sommige boeken zijn gewoon lastig om goed te recenseren en waarom; daar kan ik gewoon niet precies mijn vinger op leggen haha. Ik las ondertussen al een paar sci-fi boeken, waaronder al eentje van dezelfde auteur als van These Broken Stars: Amy Kaufman. Na het lezen van Illuminae wilde ik deze Starbound trilogie boeken ook ASAP hebben, want ik wilde MEER sci-fi en meer van zowel Amy Kaufman als Jay Kristoff (Waar ik Nevernight van bestelde die momenteel onderweg is). These broken Stars was een boek waar ik al een tijd naar uitkeek. Ik wist niet precies wat ik kon verwachten dus begon vol goede moed te lezen…

19744330

Ik gaf het boek uiteindelijk 3.5 sterren op goodreads, maar nu ik deze recensie schrijf en diep aan’t nadenken ben gaat mijn gevoel toch meer naar 4 sterren toe. Sommigen zagen misschien al dat ik tijdens het lezen best enthousiast was en dat ben ik in principe nog steeds haha. Maar er zaten ook dingen in het boek verwerkt wat voor mij net even te ver gingen, maar dat kom je pas later in het verhaal tegen. Oké het is sci-fi, dus je kunt verwachten dat er ‘rare’ dingen gebeuren, maar toch zit het niet heel lekker bij mij.. Ik kan helaas niet erop ingaan zonder spoilers te geven haha. Maar het heeft te maken met de wereld waarop Lilac en Tarver terecht komen en de geheimen die ze te zijner tijd onthullen over deze wereld. En da’s voor mij dus even een struggle; kan ik er vrede mee hebben met hetgeen wat er geschreven wordt of niet? En na lang denken is dat antwoord toch Ja en geef ik het boek alsnog 4 sterren. Want eerlijk is eerlijk.. De schrijfstijl en ontwikkeling van de personages verdienen dat gewoon. Dat gebeurd me de laatste tijd vaker.. Dan geef ik na het uitlezen van een boek het boek meteen een rating, maar tijdens het schrijven van de recensie verandert dat soms toch nog een beetje..19744330

4c4e50c04166753d37681753a17e0b55We volgen dus de POV’s van zowel Lilac als Tarver. Lilac en Tarver leren elkaar kennen tijdens een feest. Beiden zijn ze Het schip waar ze mee reizen, de Icarus, wordt uit hyperspace gehaald en stort neer op een voor hun onbekende planeet. Lilac en Tarver komen samen in een escape pod terecht waarmee ze weten te ontkomen. Samen kijken ze toe hoe het schip met 50.000 mensen, neerstort. Al snel wordt duidelijk dat op deze planeet aanwezigheid is geweest van het bedrijf van Lilac’s vader (wat zorgt voor de opbouw op een planeet. Zorgt voor planten en dieren die er kunnen leven/groeien), dus gaan ze op zoek naar een gebouw waar ze in de mogelijkheid zijn om misschien een noodsignaal te kunnen sturen, aangezien dat via hun pod niet meer kan. Het grootste deel van het boek bestaat dus uit het reizen en overleven van deze twee personages op deze onbekende planeet en het zoeken naar een manier om contact te maken met mensen. Daarnaast gebeuren er dingen tijdens hun zoektocht die niet te verklaren zijn, wat hun ook lijkt te helpen en de weg lijkt te wijzen en waar ze proberen achter te komen wat ‘het’ is..19744330Sommige mensen denken misschien: hmm 2 mensen die moeten overleven op deze verlaten planeet? Dat zal vast saai en langdradig zijn.. Maar dat is het dus absoluut niet. Er zit meer dan genoeg spanning in die erg goed opgebouwd wordt . Naast de eventuele voor hand liggende gevaren die schuilgaan op de planeet zelf, is al snel duidelijk dat er veel meer aan de hand is dan ze in eerste instantie dachten. Ze zien beide van alles wat er niet hoort te zijn, uit het niks verschijnen er dingen die ze bv. eerder kwijtgeraakt zijn maar nodig hebben om te overleven. Het lijkt er dus op dat iets/iemand ze probeert te helpen en ze de weg wijst maar de manier waarop dit gebeurd is niet te verklaren. Het is erg mysterieus en dat vond ik erg spannend. Je bent constant aan’t afvragen wie/wat er verder nog schuilgaat op deze planeet, want het is duidelijk dat het niet zomaar ‘hallucinaties’ zijn van beide personages.
Daarnaast heb je nog deze twee geweldige personages die met elkaar opgescheept zitten, constant botsen met elkaar maar tegelijkertijd aangetrokken zijn tot elkaar. Er ontstaat dus langzaam een romance en dat is echt een genot om te lezen.
De romantiek die ontstaat tussen beiden personages is heel mooi gedaan. Oké, Lilac en Tarver hadden elkaar op het schip dus al ontmoet, waar zij Tarver bij hun tweede ontmoeting afwees *poor baby* omdat ze hem wilde beschermen (maar dat wist hij niet of course). Vanaf dan houdt Tarver een muur op en is hij erg kortaf en cynisch tegenover Lilac. Naar mate ze verder reizen en genoodzaakt zijn om tijd door te brengen aangezien ze de enige overlevenden zijn, komen hun oorspronkelijke gevoelens toch weer naar boven en worden zelfs enorm verdiept. Dat vond ik erg mooi om te lezen, deze ontwikkeling. De relatie tussen de personages is eigenlijk hetgeen wat het boek draagt en ervoor zorgt dat je door wil lezen. Sure, de mysteries rondom de planeet waar ze op zitten en de rare dingen die er gebeuren zorgen ervoor dat het een fast-paced read is en je niet snel genoeg kunt doorlezen, maar de ontwikkeling van de personages en hun relatie onderling is hetgeen wat dit boek zo mooi maakt voor mij.
Ik kwam bij een review op Goodreads een omschrijving tegen van Lilac en Tarver in de vorm van GIFs van Rose en Jack uit TITANIC(de Icarus wordt in het boek ook vergeleken met de Titanic als ‘unsinkable’) en godddd… Dit is PERFECTIE!!! Die vergelijkingen met deze personages tov Rose en Jack zijn gewoon geweldig. Laat mij nu echt een TITANIC-ADDICT zijn. Ik zweef dus even weg op mijn wolkje momenteel, sigh.. Dus ik ga dit echt even delen met jullie, be prepared!!!

We leren Lilac kennen:

Ze gedraagt zich zoals er van haar verwacht wordt, met een vader die de rijkste en meest invloedrijke man in het universum is. Maar vanbinnen is Lilac een heel ander persoon, een eigen Ik met eigen meningen en gedachtes

En dan gaan we kennismaken met Tarver:

Hij is deze oorlogsheld wat verlies heeft meegemaakt en moet zich tussen de mensen van hogere afkomst mengen, maar hoort er niet echt bij. Hij heeft zelf ook niks met deze society, hij is gewoon een ‘simpele’ jongen.

Tarver en Lilac ontmoeten elkaar op een feest en Lilac valt hem meteen op. Zij is meer dan wat ze aan haar oppervlak laat zien aan de rest.

En net als Rose en Jack hebben Tarver en Lilac ook hun eigen cynische karakter trekken en laten deze ook zeker aan elkaar weten..

Bij hun tweede ontmoeting wijst Lilac hem heel hard af en vlak erna gebeurt het ondenkbare.. De Icarus stort neer en Lilac en Tarver zitten met elkaar opgescheept. Maar zoals het elke Goed geschreven romance vergaat, vallen deze twee personages gewoon keihard voor elkaar ‘despite all odds’.

Echt guys, als jullie Tarver leren kennen, en dat is zo geweldig ook dan aan dit boek; dat je ook zijn POV leest!!!! aaahhhhh, dan smelt je gewoon. Hij is perfect voor Lilac en zij voor hem en ondanks hun soms ontzettend koppige momenten waarbij ze allebei net een stel ezels zijn, kunnen ze hun gevoel van binnen gewoon niet uitschakelen en gshbfgjbdfjgbdjfbgdjfbghjdbfg.. #MYFEELS
otp feels 19744330

De schrijfstijl is geweldig en de beschrijvingen van de world setting zijn echt heel goed gedaan. Je kunt het je goed visualiseren en jezelf in deze omgeving zien omdat het vrij vergelijkbaar is met onze eigen planeet alleen zijn er andere planten/dieren als dat waar wij mee bekend zijn. Normaal ben ik geen fan van co-writing, maar sinds ik Illuminae las veranderde mijn mening. Ook in dit boek vind ik het echt ontzettend goed gedaan. Je zou eigenlijk niet eens zeggen dat het door twee auteurs geschreven is. Je wordt in het verhaal gezogen en vliegt er doorheen en da’s echt een groot compliment dat ik deze 2 auteurs kan geven en wat ervoor zorgt dat ik ook echt al uit kijk naar het volgende boek; This shattered World.
385943585d5cdbafabcfb83032c2c9e2

Wat ik wel nog miste op het eind was een epiloog. In principe is het verhaal wel afgerond, maar als lezer zijnde ben ik toch net niet genoeg tevreden gesteld voor mijn gevoel haha. Ik had eigenlijk nog wel een epiloog willen hebben waarin je gewoon een leuke extra kreeg vanaf het einde van het boek. Ondanks dat we dat niet krijgen, is het boek wel compleet zoals het nu is. Tja, ik ben misschien gewoon te inhalig als het aankomt op zulke dingen hahaha. Van sommige dingen krijg je gewoon geen genoeg en ik had hier gewoon echt nog heel graag een epiloog van gezien, maar helaas pindakaas 😉
19744330

Dit boek is dus een van die boeken waarbij ik erg besluiteloos was om een goede rating aan te geven. Uiteindelijk blijf ik dus toch van mening dat het die 4 sterren waard is! Sommige dingen uit het boek waardoor ik het in eerste instantie 3.5 sterren gaf, heb ik me eens goed laten bezinken tijdens het schrijven van de recensie en ik kwam tot de conclusie dat ik een te snelle reactie gaf op hetgeen wat ik las. Ik ben erg benieuwd nu naar het volgende boek, wat over andere personages zal gaan. Ik vind het echt heel jammer ik nu klaar ben met Lilac en Tarver, maar ik ben ook klaar voor nieuwe personages! Trekt sci-fi jou? Romantiek? Spanning en mysterie? Geweldige schrijfstijl? Dan is dit boek HET boek wat je moet gaan aanschaffen! Ondanks de soms wat tegenstrijdige gevoelens die ik met bepaalde dingen had, is dit echt een boek wat ik niet had willen missen en waarvan ik vind dat jullie hem ook moeten lezen! En guys, die coverrrrrr… Echt, zucht.. Mocht je ‘m kopen, koop ‘m dan vooral in Hardcover want die cover is PRACHTIG!!!!