RECENSIE: the Kiss of Deception van Mary E. Pearson

Young Adult, Fantasy, Magic
Henry Holt & Co
8 juli 2014
hardcover
486

A princess must find her place in a reborn world.

She flees on her wedding day.She steals ancient documents from the Chancellor's secret collection.She is pursued by bounty hunters sent by her own father. She is Princess Lia, seventeen, First Daughter of the House of Morrighan.

The Kingdom of Morrighan is steeped in tradition and the stories of a bygone world, but some traditions Lia can't abide. Like having to marry someone she's never met to secure a political alliance.Fed up and ready for a new life, Lia flees to a distant village on the morning of her wedding. She settles in among the common folk, intrigued when two mysterious and handsome strangers arrive—and unaware that one is the jilted prince and the other an assassin sent to kill her. Deceptions swirl and Lia finds herself on the brink of unlocking perilous secrets—secrets that may unravel her world—even as she feels herself falling in love.

b3f0ca4208af9d59375312916d40d26fDit is een recensie die er al langere tijd zit aan te komen. Ik las het boek vorig jaar december voor de eerste keer en WAUW WAUW WAUWWWW.. Ik heb nog nooit een boek gelezen wat mij zo voor de gek heeft kunnen houden hihi. Ik was 1000% ervan overtuigd dat ik wel wist Hoe het verhaal in elkaar stak en toen BAM! Toen werd mijn hele wereld overhoop gegooid.. Dit boek is, als je het de eerste keer leest, één grote MINDF*CK haha (wat ik ook letterlijk zo tegen Mary, de auteur zei, in Amsterdam vorige maand en ze moest er hard om lachen haha) En dat bedoel ik in de meest positieve zin! Ik vind het geweldig dat het boek me zo verrast heeft, want dat gebeurt niet snel en dit boek verraste me ECHT ENORM. Nu heb ik een RE-READ gedaan omdat het derde boek, the Beauty of Darkness, VANDAAG uitkomt!!! De postbezorger is al langs geweest en ik heb vandaag het derde boek al mogen knuffelen. Nu heb ik de trilogie dan eindelijk compleet op de kast staan. Dus eerst nog even the Heart of Betrayal uitlezen en dan kan ik met pijn in mijn hart(en tegelijkertijd enorm veel enthousiasme) omdat ik geen afscheid wil nemen, beginnen aan het slotboek in deze trilogie..

• AMAZING WORLD BUILDING: CHECK
  • DE MEEST GEWELDIGE EN GOED UITGEWERKTE PERSONAGES: CHECK
  • MEERDERE POV’S: CHECK
  • GEWELDIGE OPBOUW VAN VERHAAL: CHECK
  • SPANNING: CHECK
  • ROMANTIEK: CHECK
  • AMAZING PLOT TWISTS: CHECK
  • OVERLOAD AAN FANGIRL FEELS TIJDENS HET LEZEN EN ERNA: CHECK
    drowning in feelings

Dat is zo’n beetje de opsomming van dit boek als ik het moet beschrijven in korte woorden.. Da’s ook zo ongeveer mijn eigen persoonlijke wish’list’ voor een boek. Als deze elementen erin zitten, dan is het voor mij sowieso een 4 maar meestal zelfs een 5 sterren boek. De eerste keer toen ik dit boek las gaf ik het 4 sterren, mede door de soort van love-triangle die erin zat, maar nu ik het boek een tweede keer las krijgt het toch echt de 5 verdiende sterren die ik het eigenlijk de eerste keer al had moeten geven! Want, ja er zit dan wel een soort van love-triangle in, maar vooral nu na de tweede keer lezen valt me goed op hoe geweldig alles toch opgebouwd is en vooral de personages en Hoe erg ik eigenlijk van deze personages houd, zucht.. Stuk voor stuk, ze zijn gewoon geweldig en super goed uitgewerkt! Wat heb ik deze wereld en personages gemist!! Ik heb echt enorm genoten van deze RE-READ.

8431363ebd1a5dc10ba0752143a76bc6

We volgen Lia, Prinses Arabella, 17 jaar oud en Eerste Dochter van het koninkrijk Morrighan. Op de dag van haar uithuwelijking aan de Prins van koninkrijk Dalbreck, besluit Lia op het laatste moment om te vluchten, iets waar ze al langer over aan’t denken was. Ze kan het gewoon niet; trouwen met iemand zonder dat ze verliefd is op deze persoon.. Ze wil liefde vinden en krijgen en niet onderworpen worden aan de grillen van twee koninkrijken die haar gebruiken om samen te werken op deze manier. Dus Lia vlucht, samen met Pauline, naar Terravin waar ze bij Pauline’s soort van tante onderdak krijgen en werk. Vlak nadat ze aankomen, duiken 2 vreemdelingen op die beide interesse tonen in Lia.. Beiden met hele andere bedoelingen. De één is de prins die Lia voor het altaar liet staan en de ander is de sluipmoordenaar die Lia zou moeten vermoorden. Beiden onthullen ze natuurlijk niet wie ze zijn. Zover als Lia weet zijn ze een boerenknecht en een handelaar die in dierenvachten handelt.

De prins is nieuwsgierig. wie is die vrouw wat mij liet zitten? wat haar land ontvluchtte? En waarom? hij is vastbesloten geen enkel woord met haar te wisselen, gewoon voor zichzelf zien waar ze mee bezig is, om zijn antwoorden te krijgen o dan weer verder te gaan met zijn leven.. Maar dat loopt helemaal anders. De gevoelens lopen zowel bij de prins als bij Lia hoog op!!! Vanaf het begin af aan is er een enorme aantrekkingskracht tussen de twee en de prins krijgt zichzelf maar niet zover om weg te gaan, hij wil meer meer meer. En wat ik erg leuk vind is dat naast deze aantrekkingskracht Lia en de prins ook vaker botsen met elkaar en vurige gesprekken hebben. Het is dus niet van die zoetsappige romance, nee er zit echt lekker pit in! prrr

“I see only reminders that nothing lasts forever, not even greatness.”
“Some things last.”
I faced him. “Really? And just what would that be?”
“The things that matter.”

“Who was this girl who thumbed her nose at two kingdoms and did as she pleased?”

De sluipmoordenaar, nog nooit gefaald, geeft zichzelf een maand. Aan het eind van die maand komen zijn broeders naar het dorp en moet hij Lia echt vermoorden.. Maar als het eind van die maand is aangebroken, zal hij dan kunnen doen wat hij moet doen? Ook hij smelt voor Lia en wordt verscheurd tussen wat zijn loyaliteit/plicht van hem vereist en wat zijn hart hem ingeeft. Lia brengt hem aan’t wankelen en dat kan gevaarlijke gevolgen hebben voor zowel Lia als hemzelf.
705261_origIn de tussentijd krijgt Lia een enorme sh*tload aan drama en verdriet over zich heen, waardoor ze moeilijke keuzes moet gaan maken. Keuzes waarvan zij denkt dat het nog het enige is wat ze kan doen in deze situatie, hoe moeilijk het ook voor haar is. Maar het enige waar ze nog aan denkt is wraak. Waarom ze wraak wil, vertel ik niet hihi.. Daar moet je zelf maar achter komen.

ik houd van Lia als hoofd personage. Normaal als je een prinses tegenkomt in een boek, zijn ze vaak van die zoetsappige meiden, maar Lia is een sterk en zelfdenkend personage vanaf begin af aan. Al sinds ze klein is, deed ze niks liever dan spelen met haar oudere broers en van hen leerden ze dan ook het een en ander, maar toen ze ouder werd werden er andere dingen van haar verwacht. Ze hoorde zich maar te gedragen als een prinses en niet als een jongen dus deed ze dat. Maar aan de binnenkant was ze nog steeds zichzelf. En daardoor vlucht ze dan ook op de dag van haar bruiloft, met alle gevolgen van dien. Naar mate het boek vordert zie je Lia toch nog beetje bij beetje veranderen.. Nouja, veranderen, meer in de zin van ‘volwassen’ worden, de wereld zien zoals hij is en niet alleen de mooie dingen. Ze wordt blootgesteld aan het meest gruwelijke verdriet wat je je kunt voorstellen en dat stelt haar voor moeilijke keuzes. Keuzes waaraan ze, als ze die gemaakt heeft, niet meer kan ontkomen. Lia is een vechter, op alle mogelijke manier, een doorzetter en een personage waar ik echt ontzettend fan van ben! En zo is ze al in dit eerste boek.. Ze wordt alleen maar nog gaver naar mate de serie vordert!

“Ragged clothes?” He grabbed my hand and examined it. “Chipped nails? Those aren’t enough to disguise what’s inside. You’ll always be you, Lia. You can’t run from that.”

De mannelijke personages.. zucht. Ze zijn beide geweldig!!! Zelf ben ik echt #TeamRAFE maar Kayden is ook echt een schatje! Voor mij horen Lia en RAFE echt samen (ik ship Kayden stiekem met iemand anders hihi) en de spanning om te weten hoe alles eindigt is ook echt TE groot voor me. Het derde boek telt bijna 700 pagina’s dus omg het gaat dan nog wel even duren eer ik weet bij wie (en of ze überhaupt wel met iemand eindigt) eindigt.

De bij personages zijn echt stuk voor stuk geweldig! Van personages die ze tussendoor ontmoeten en maar even voorkomen in het boek, tot de personages die een meer permanente rol hebben in het boek, zoals Pauline. Ze vormen het hele geheel tot een geweldig plaatje en zijn allemaal een goede toevoeging aan het verhaal.

De meerdere POV’s in het boek zijn ook echt een toegevoegde waarde. In dit boek lees je vanuit Lia’s POV, van de prins en van de moordenaar. Voor mij heeft meerdere POV’s meestal wel een voorkeur, zeker in zulke goed uitgewerkte boeken als deze, zodat je veel meer diepgang krijgt in elk personage. In plaats van de aandacht te vestigen op het hoofdpersonage, krijgen dus ook de mannelijke personages in dit geval, hun eigen ‘stem’. Je leert ze begrijpen en je gaat ook met ze meevoelen, net als dat je met Lia doet. Daarnaast weet je in het grootste gedeelte van het boek niet wie wie nu is. Is Rafe de prins of is Kaden de prins? Of is Rafe de moordenaar? of toch Kaden? .. Ik was er 1000% zeker van dat ik het bij het juiste eind had en toen BAM… alsof de auteur zei: IN YOUR FACE met een evil grin erachteraan haha. één grote Mindfuck dus was dit boek haha. It liet me echt met een openhangende mond achter toen ik die knaller van een plottwist te lezen kreeg. Dus succes alvast 😉
tumblr_n8mawbL7QQ1s82r4go1_400De wereld opbouw vind ik geweldig! Van Morrighan, tot Venda tot Terravin.. De map voorin het boek is prachtig uitgetekend en het helpt echt met de visualisatie van alles. De beschrijvingen van de omgeving en de dorpen en koninkrijken is zo prachtig gedaan, je verliest jezelf er helemaal in. Het is niet in zoverre beschreven dat je er moe van wordt, maar gewoon precies goed, vind ik dan. Het wordt heel levendig beschreven en het is goed te visualiseren <3

Dit is een boek wat ik zeker nu na een re-read nog meer ben gaan waarderen. De eerste keer was ik gewoon echt flabbergasted en shocked dat het boek me zo had verrast en WAUW, WAUW, WAUW gewoon! De personages, wereldopbouw en story line vond ik toen al helemaal geweldig!! Nu na de Re-Read ben ik NOG harder gevallen voor dit boek. En het laat genoeg over waar je als lezer zijnde nog naar kunt gissen, wat ik geweldig vind. Je hunkert naar meer!

Daarnaast wil ik ook nog even vermelden dat Mary E. Pearson echt een geweldig persoon is! Ik had het voorrecht om haar afgelopen maand te ontmoeten in Amsterdam, tijdens haar vakantie. Ik was al blij geweest met 5minuten van haar tijd; foto’tje en handtekening, maar ze nodigde mij en nog 2 vriendinnen uit om koffie te komen drinken in haar hotel. Uiteindelijk hebben we er 1,5uur gezeten met haar. We hebben over vanalles en nog wat gepraat en het was GEWELDIG!!!!!!!! En dat is echt een understatement. Dit was echt speciaal, geweldige herinneringen die ik voor altijd zal koesteren! Mijn verslag van die dag vind je HIER. Verder kreeg ik afgelopen week nog via de post een gesigneerde boekenlegger, sticker en bookplate binnen die Mary opgestuurd heeft, zodat ik ook een handtekening in het nieuwe boek kan plakken. FREAKING AWESOME!! Dus eh ja.. ik ben nogal fan he is te merken hihi?
b2e5878a-1de5-4f41-81a9-7d3d2fbf3b68Zoek je een boek met:

• AMAZING WORLD BUILDING: CHECK
  • MEERDERE POV’S: CHECK
  • GEWELDIGE OPBOUW VAN VERHAAL: CHECK
  • SPANNING: CHECK
  • ROMANTIEK: CHECK
  • AMAZING PLOT TWISTS: CHECK

Dan is DIT het boek wat je zoekt, dus zoek niet verder :D! O, en een side-note:
Ik ben niet verantwoordelijk te houden voor het feit dat je hartkloppingen krijgt, tranen met tuiten huilt, verliefd wordt en helemaal gemind-fucked wordt door dit boek. Lezen is op EIGEN RISICO 😉 Voor diegenen wat het boek al gelezen hebben, wat vond je ervan?!