RECENSIE: Onverminderd

#1 Flight & Glory
Rebecca Yarros
New Adult, contemporary, romance
Z&K
10 februari 2014
304

Ember krijgt in korte tijd twee dramatische gebeurtenissen te verwerken: haar vader, een militair arts, is gesneuveld in Afghanistan en kort daarna, als ze al kwetsbaar is, vindt ze haar vriend Riley in bed met haar roommate. Ember vindt steun bij Josh, de ijshockeycoach van haar broertje. Ze kijkt wel uit om zich meteen in een nieuwe relatie te storten... Maar wat is erger: de onzekerheid van een leven met Josh of een leven zonder hem?

De meeste New Adult boeken krijgen gemiddeld 4 sterren van mij. Dit boek is een van de weinige die  een ‘solid’ 5 sterren rating krijgt. Een ontzettend emotionele en intense reis die beide personages afleggen in dit boek waar je jezelf in kwijtraakt. Het begint al gelijk in het eerste hoofdstuk; BAM! Ik denk dat dit het eerste boek is waarbij ik al in de eerste twee hoofdstukken gelijk één grote emotionele emo-kip was die zat te janken. Tranen met tuiten heb ik gehuild, niet normaal. Wat een binnenkomer was dat eerste hoofdstuk zeg, slik.. Je ziet het vaker in films en op zulke momenten zit ik ook met tranen in mijn ogen, maar Rebecca’s schrijfstijl zorgt ervoor dat ik een situatie als deze in boekvorm nog veel emotioneler vind als dat ik het in films zie gebeuren. Haar schrijfstijl is zo mooi en emotioneel en pakt je zo stevig vast en laat je niet meer los. Na het lezen van de eerste twee hoofdstukken wist ik al dat dit boek iets geweldigs zou worden. Als een schrijver je al gelijk zo heftig weet te raken…wauw wauw wauw gewoon..

drowning in feels

Het eerste hoofdstuk begint dus met het moment dat Ember en haar moeder, zusje en broertje te horen krijgen dat hun vader/man omgekomen is tijdens zijn uitzending naar Afghanistan waar hij als arts werkzaam was. En dit soort situaties raken mij enorm, dat moment dat ze de deur openmaken en twee officieren in uniform zien staan.. Dat moment dat je als familie zijnde al direct weet wat ze komen doen. BAM.. alsof de grond onder je voeten wegzakt. vreselijk gewoon en de manier waarop Rebecca dit allemaal schrijft is zo intens en emotioneel en ik kon gewoon niet anders dan keihard janken, het greep me zo erg aan.

Ember gaat door de ergste tijd van haar leven. Ze voelt zich alleen en verantwoordelijk voor het zorgen van haar moeder, zusje en broertje. En dan komt Josh in beeld, haar oude high school crush, en hij is de perfecte steun in deze klote tijd. Ze voelt zich ontzettend aangetrokken tot hem en komt er al snel achter dat ook hij zich extreem aangetrokken voelt tot haar. Na een aantal weken keert ze weer terug naar college waar ze erachter komt dat Josh haar buurman is, hahaha.. echt dit stuk was geniaal xD lag helemaal dubbel van het lachen. Zo awesome! Ember probeert Josh op afstand te houden ondanks dat ze zo gek op hem is, maar Josh laat zich niet tegenhouden (gelukkig!!) en IS er gewoon voor haar, wat ik zo geweldig vind. Hij is niet zomaar uit op seks of zoiets, maar hij wil er gewoon echt voor haar zijn..

“We’re taking it slow until you say so, because I can’t bear to hear a ‘no’ from you.
But here’s your only warning: I’m going to chase the fuck out of you.”

“I’m your whatever.”
“My whatever?”
The soft kiss he’d placed on my lips had me leaning in for more.
“Whatever you need me to be,” he whispered against my mouth.”

Josh.. god, Josh.. Ik kan hele pagina’s volpennen over hem. Dit is het soort book boyfriend wat je in elk boek zou willen tegenkomen.
“I’m your whatever”..  aaaaaah *my ovaries exploded right there and then when he said that* Al vanaf het eerste moment dat hij in beeld komt, krijg je van die ‘giddy’ feels hihi. Het is al snel duidelijk dat hij dat soort persoon is wat zelf ook al genoeg heeft meegemaakt en toch zichzelf zo heeft ontwikkeld dat hij een geweldig karakter heeft. Hij is een grote steun voor Ember’s broertje na het overlijden van hun vader, maar ook voor Ember zelf is hij constant aanwezig. Daar waar Riley liet afweten op voor mij belangrijke momenten, waar Ember hem echt nodig had, daar was Josh aanwezig.
71a7fd6baaeddb757e73e093492af473

Riley irriteert me al vanaf het begin. hij vind de situaties rondom de dood en begrafenis van Ember’s vader ongemakkelijk? fuck off zeg(excuse my language).. Ember’s vader is net gestorven, haar moeder is niet bereikbaar emotioneel gezien en alles komt op Ember neer en hij laat gewoon bijna niks van zich horen!! als je een relatie hebt van 3 jr zou je toch verwachten dat je partner er voor je IS?. ugh.. En na het derde hoofdstuk wilde ik hem echt serieus vermoorden en ik wilde echt dat de auteur hem eruit zou schrijven, de eikel dat het is.. Gelukkig komt Josh in dat hoofdstuk voor held spelen en won hij gelijk mijn hart en was ik Riley vergeten hahahaha.

Ik vind ook de familiebanden in het boek erg goed geschreven. Van Ember met haar moeder en zusje en broertje bv. Elk personage is uniek en heeft zijn/haar eigen inbreng in het verhaal. Elk personage zie je ontwikkelen in dit boek, vechten om overeind te blijven na het verlies van hun man/vader. Het is een heftig emotioneel beladen verhaal over het verliezen van een belangrijk iemand in je leven en het leren ‘overleven’ na een gebeurtenis als dit, wat je de rest van je leven met je zult meedragen. Maar Ember is niet de enige die moet omgaan met het verliezen van iemand.. Josh heeft zijn eigen geheimen en als Ember erachter komt, wordt haar hele wereld Weer overhoop gehaald. Hetgeen waarvan ze zwoer nooit meer iets te maken mee willen hebben, werd door Josh nu terug in haar leven gebracht. Dit verscheurt haar want ze kan niet meer zonder Josh, maar Hoe kan ze in godsnaam hiermee leren leven? Alsof we dus nog niet genoeg tranen gelaten hadden in dit boek so far, wordt je als lezer zijnde gewoon weer in de volgende emotionele achtbaan gegooid zonder riemen en gaan met die banaan.. Je wordt niet gewaarschuwd voor de steile hellingen en de extreem diepe val die je moet ondergaan waarin je je maag voelt rondddraaien. Nopeeeee.. je ziet het pas aankomen als het te laat is en je er niks meer tegen kunt doen. Je kunt het alleen nog ondergaan en hopen op het beste, terwijl je gilt, huilt en je je lot in de handen van de auteur legt..
1fd480b2fce55329cb3bdbb98be143f6Yarros heeft zo’n schrijfstijl wat alles  zo realistisch maakt en waardoor je jezelf echt helemaal verliest in het verhaal. Ze raakt mij zo hard emotioneel gezien met haar schrijfstijl, dat lukt niet veel auteurs. Maar Yarros weet Echt hoe ze dit soort boeken moet schrijven zeg, mijn god.. Dat ik in de eerste twee hoofdstukken al non-stop zat te huilen zegt ook al genoeg, want dat is me nog niet eerder gebeurd bij een boek. Zo snel was ik dus al verloren.

Be prepared, want het is een boek waarbij je het dus echt Niet droog kunt houden, wat je emotioneel helemaal overhoop haalt op alle mogelijke manieren. Begin je eenmaal met lezen, ben je verloren en kun je niet meer ontsnappen, dus zorg dat je tijd hebt als je begint aan het boek anders zit je tot diep in de nacht te lezen en loop je de dag erna met wallen onder je ogen rond, net als mij haha. Ik las de eerste twee boeken binnen 2 dagen uit en ben gelijk doorgegaan met boek 3, omdat ik gewoon niet wil stoppen met deze serie en ik helemaal Hooked ben aan Yarros’s schrijfstijl. Een MUST-READ serie als je van New Adult houdt. Het is een van mijn favorieten geworden binnen het genre, naast de Ten tiny breaths serie van K.A. Tucker. Iedereen is zo gek van Jennifer L. Armentrout.. ik ook hoor. Maar als je eenmaal een boek van Yarros gelezen hebt, vergeet je elke andere auteur die je al tegenkwam en wil je alleen nog maar boeken van haar blijven lezen. Dus mocht je ze nog niet gelezen hebben en zoek je een mooi NA boek? Dan zou ik ECHTTTTTT beginnen met deze serie, waarvan boek 1 en 2 dus ook al vertaald is. Ik las ze beide in het Nederlands en de vertaling is echt heel goed gedaan, mijn complimenten! Zelden weet een vertaling mij zo hard te raken.. Je voelt echt de essentie van de schrijver en het is gewoon een genot om te lezen. Kopen kan hier: