RECENSIE: Talon van Julie Kagawa

#1 Talon Saga
Julie Kagawa
Young Adult,
MIRA ink
2014
447

Long ago, dragons were hunted to near extinction by the Order of St. George, a legendary society of dragon slayers. Hiding in human form and growing their numbers in secret, the dragons of Talon have become strong and cunning, and they're positioned to take over the world with humans none the wiser.

Ember and Dante Hill are the only sister and brother known to dragonkind. Trained to infiltrate society, Ember wants to live the teen experience and enjoy a summer of freedom before taking her destined place in Talon. But destiny is a matter of perspective, and a rogue dragon will soon challenge everything Ember has been taught. As Ember struggles to accept her future, she and her brother are hunted by the Order of St. George.

Soldier Garret Xavier Sebastian has a mission to seek and destroy all dragons, and Talon's newest recruits in particular. But he cannot kill unless he is certain he has found his prey: and nothing is certain about Ember Hill. Faced with Ember's bravery, confidence and all-too-human desires, Garret begins to question everything that the Order has ingrained in him: and what he might be willing to give up to find the truth about dragons.

Wat me opvalt op goodreads om maar een voorbeeld te noemen is dat of iemand helemaal gek is van het boek of ze stampen het echt de grond in haha. Er is haast geen gouden middenweg te vinden. Ik zelf heb wel het idee dat mijn rating en gevoelens omtrent het boek de gouden middenweg is, maar eigenlijk neig ik toch meer naar de hele positieve kant van het verhaal als het hele negatieve. Ik vond het absoluut niet vreselijk en echt een hele leuke read, maar ik vond het ook geen WAUWerdeWauw-boek waarbij ik een flinke book hangover aan over heb gehouden ofzo. Ik heb gewoon echt genoten van het boek, vond het over-all gewoon heel leuk maar heb wel hier en daar op en aanmerkingen, waardoor ik de keus maakte om het 3.5 sterren te geven. Dus voor mij is dit zo’n ‘gouden middenweg’ boekje. Een heerlijke, ontspannende read met een ontzettend goed opgebouwde spanning naar het eind toe waardoor je wel Echt boek 2 gelijk wil gaan lezen.

13669430
Dit was mijn eerste Julie Kagawa boek dat ik las. the Iron fey serie heb ik nog niet, al lijkt me die ook erg gaaf en ik ben bezig met het sparen van the immortal rules serie, waar ik ook ontzettend naar uitkijk. Talon en Rogue had ik al een hele tijd op de kast staan en ineens besloot ik om in Talon te beginnen. Draken,draken-shapeshifters beter gezegd, trekt me Enorm aan in een boek. Ik houd echt van draken verwerkt in boeken <3 Zo las ik eerder al de Firelight trilogie van Sophie Jordan waar ik ook van genoten heb dus draken die shapeshiften in mensen was me niet onbekend. En ik las nog the Inheritance Cycle van Christopher Paolini waarin ik de draken ook ontzettend!!! gaaf uitgewerkt vind. Kagawa’s uitwerking van de draken lijkt dan weer meer op Jordan’s versie maar dan wel nog iets beter vind ik. Zoals ze beschreven worden, kun je ze gelijk visualiseren en wauww it’s just amazing!

ee1bc30b8b90fc7ac7091649fd6ed1b5draakjes die door Julie Kagawa zelf gemaakt zijn, super cute!!!! Blauw = Riley, Rood = Ember!

We lezen alles vanuit verschillende POV’s; Ember, Garret en later ook Riley. Ik ben het soort lezer wat meerdere POV’s echt heel erg kan waarderen en lees dat dan ook het liefst. Voor mijn gevoel geeft dat meer diepgang in het verhaal, omdat je het van meerdere kanten ‘ziet’ en dan ook meerdere personages ook beter leert begrijpen. Op deze manier kun je als schrijver zijnde gewoon veel meer doen met meerdere personages i.p.v alleen 1 hoofdpersonage bv. We beginnen met Ember die samen met haar tweelingbroer Dante, onder de mensen gebracht wordt om daar te infiltreren; te leren leven zoals de mensen leven en alles te ervaren van het ‘mens zijn’ zodat ze dit later kunnen gebruiken in hun verdere leven. Ze weten zich al snel aan te passen en vrienden te worden met verschillende mensen. In de tussentijd wordt Garret, die lid is van St. George (zij zetten zich in om alle draken op de wereld te vernietigen omdat ze draken bestempelen als door en door slecht), als undercover agent ingezet om te achterhalen Wie de draken shapeshifter is (Ember + Dante dus), diegene te ontmaskeren en te vermoorden.. Je ziet de bui al hangen, op deze manier worden Ember en Garret kort bij elkaar gebracht en beginnen er van beide kanten gevoelens te ontwikkelen. Dan komt Riley nog in het verhaal.. Riley is een Rogue, die dus besloten heeft om te vluchten van Talon (de drakengemeenschap waarin alles en iedereen volgens de regeltjes moet leven zonder vragen te stellen) en sindsdien als Rogue leeft. Hij is vastbesloten om meer draken uit de klauwen van Talon te bevrijden, waaronder Ember. Ember krijgt steeds meer twijfels over haar plek in Talon, terwijl Dante dat juist helemaal niet heeft en haar dan ook niet snapt. Hierdoor beginnen broer en zus uit elkaar te groeien met alle gevolgen van dien.. slik.

Ember is een erg leuk personage, sterk en bad-ass, op een manier dat het ook echt realistisch en geloofwaardig overkomt. Dit doet me denken aan een concept uit de Throne of Glass serie van Sarah J Maas: Fire-breathing bitch hahahahaha.. Dit kwam gelijk in me naar boven toen ik met Ember kennis leerde maken. Niet dat ze een bitch is, maar ze staat wel haar mannetje, laat zien dat ze een fighter is en dat vond ik enorm gaaf aan haar. Ik heb van begin tot eind genoten van haar aanwezigheid en kijk al uit naar haar groei in de volgende boeken.

“They wanted me to sit, listen, learn, be quiet,
when I wanted to run, shout, jump, fly.”

Garret is zo’n personage waar je eigenlijk zo’n instant-love voor ontwikkeld. Zijn ouders en zusje zijn vermoord door draken dus je snapt waarom hij nu al zijn hele leven lang vecht voor St. George en draken vermoord. Maar dan ontmoet hij Ember en begint hij in te zien dat niet Alle draken door en door slecht zijn.. Het wordt hem duidelijk dat alles wat St. George hem geleerd heeft, niet allemaal waar is. Dat draken wel emoties voelen en hierop reageren en niet zomaar iedereen zonder pardon vermoorden, tenzij ze bedreigd worden. Het is zo’n heen en weer spelletje wat vroeg begonnen is.. De een begint en de ander reageert en door de eeuwen heen heeft zich dit aan beide kanten tot uitersten ontwikkeld waardoor zowel draken als de leden van St George eigenlijk geen eigen inzicht meer gebruiken maar puur op de gebeurtenissen van de afgelopen eeuwen heen, reageren en dat is: niet denken, meteen aanvallen.. En het is awesome om te zien dat Garret, net als Ember, zichzelf losmaakt om maar één uit zovelen te zijn en te gaan denken voor zichzelf.. Maar dit gaat wel hele heftige gevolgen krijgen voor hem, slik.. *my poor baby* En als ik dus zo’n quote weer teruglees als onderstaand, dan omg.. mijn Feels-bubble explodeert dan gewoon!

“Kissing her in the ocean and feeling my entire world stop.
Wishing I could be normal, if only to be with her.
Because she hadn’t just taught me how to surf and shoot zombies
and to scream while plunging down a roller-coaster drop. She had shown me how to live.”

Dan leren we Riley nog kennen. Riley is dat bad-boy personage als je hem leert kennen, dat personage waar je al gelijk meer van wil en wat je stiekem al gelijk heeeeel erg leuk vind. Garret is ook een echte bad-ass, ik bedoel hij vecht al zijn hele leven tegen draken!, maar Riley is de ietwat foute variant erop *als je hem leert kennen, want op dat moment is Rogue zijn Alles wat fout is..* Maar hoe beter je hem leert kennen, dankzij het feit dat we ook zijn POV lezen, hoe sneller je valt voor hem!! Zowel in mens als in drakenvorm is Riley gewoon ‘To die for’-LOVE-ABLE <3 Vooral zijn draken instinct towards Ember is OMFG.. hbghdbfgjbhjiudghjdfhbvjhsdvbhjbdfg da’s zo leuk om te lezen hihi! prrrrrr.. *rolt over op de rug en begint te spinnen*

“But I remember the strange dragon’s eyes, the look on his face as he stared it me, the way my blood had warmed at the sight of him. I remembered the heat of his gaze, the instant awakening of something fierce and primal inside me when our eyes met. The rogue dragon was trouble. Plain and simple. And I was intrigued.”

• Dan wil ik de love-triangle even aanhalen. Ik weet niet of ik gewoon een afkeer moet hebben omdat ik gewoon niet graag love-triangles tegenkom of toch heel tevreden ben.. De personages zijn geweldig, maar ik had net zo graag een beschreven romantiek gezien tussen 2 personen ipv 3. Alhoewel ik de Ember/Garret momenten dus ook voor geen goud had willen missen. En ik Ember en Riley ontzettend hard SHIP samen, dus hun momenten samen waren ook amazeballs goed. Dus ik ben het eigenlijk nog niet goed eens met mezelf wat ik nu verwacht of moet zeggen nog hierover hahaha.. Al heb ik toch, ondanks een diepgewortelde liefde voor beide heren, stiekem een voorkeur ontwikkeld al vrij snel in het boek. Dit had ik bv. bij the infernal devices van Cassandra Clare. Jem is zo’n personage waar je van MOET houden, want hij is gewoon.. Jem!!! En dan krijg je Will… hehehehe mister ‘Broody and evasive’..en ondanks dat Jem alles is wat je zoekt in een man, had ik al heel snel een voorkeur ontwikkeld voor Will. Maar dat brak dus mijn hart ook tegelijkertijd want ik gunde Jem ook ALLES wat mijn Feels te bieden hadden.. Zo had ik dit ook een beetje met Garret en Riley dus in dit boek. Hoe leuk en geweldigggg ik Garrett ook vond en vind, ik ship Ember toch het meest met Riley. Maar god o god, Garrett… Die laatste paar hoofdstukken waren haast mijn dood geworden zeg. En ik vind het echt heel gaaf wat Ember dan besluit om te gaan doen, maar wat we natuurlijk pas
    in het volgende boek te lezen krijgen hoe dat allemaal gaat verlopen. En dan de epilogue en het stuk van Dante.. slik. Nu durf ik eigenlijk niet zo goed aan boek 2 te beginnen, maar ik wil toch ook zo graag weten hoe het nu verdergaat, want nu gaat het eigenlijk pas Echt beginnen brr…

Het boek wordt erg goed opgebouwd! De schrijfstijl is lekker vlot en zorgt ervoor dat het boek gewoon heerlijk wegleest. Hoewel het verloop van het verhaal niet heel erg origineel is en je eigenlijk al vrij snel kunt gokken hoe de rode draad van het verhaal gaat lopen, is het gewoon een hele leuke read. Het wordt steeds spannender en spannender en het boek sluit ook echt af met een knaller van een eind, pfoe.. De laatste paar hoofdstukken waren echt knarsetandend spannend en goed! Was het origineel? mwah, niet echt dus (zeker als je de firelight boeken van Sophie Jordan al gelezen hebt zoals mij). Maarrr maakt dat heel veel uit? Nee, want ik houd van draken en krijg er geen genoeg van! Kagawa schrijft ze toch ook wel wat anders als dat Sophie Jordan bv. deed zoals ik al eerder aangaf wat dan toch voor een andere leeservaring zorgt en ik wil meer! Ik vind Ember amazingggg en Riley/Cobalt… prrrrrrr, daar ga je gewoon van spinnen hoor. Zo’n heerlijke bad-ass met een soft hart. Yep, I’m hooked! BOOKCRUSH is ontwikkeld!
4700c6fc441cd2718e4efa7e12356ded

Kagawa weet hoe ze een boek moet opbouwen zeg, wat een knaller van een eind! En je verslaafd te houden tot de allerlaatste pagina is iets wat je niet kunt tegengaan met dit boek. Je blijft achter met het gevoel: Ik wil meer, NU! Thank the heavens dat boek 2 en 3 er sowieso al zijn, dus dan kun je nog even vooruit! Dus, Waarom je dit boek moet lezen:

• DRAKEN!!!! die dan ook nog shiften into mensen. Maar ik bedoel gewoon;
    DRAKEN!!! en ze zijn zo goed geschreven, echt geweldig!!!! Ik heb ‘iets’ met draken en ik wil dat jij dat ‘iets’ ook gaat voelen, dus vooral gaan lezen! Just freaking amazeballs goed <3
  • ontzettend leuke en interessante personages!