RECENSIE: Easy van Tammara Webber

#1 Contours of the Heart
Tammara Webber
New Adult, contemporary
Berkley
oktober 2012
310

When Jacqueline follows her longtime boyfriend to the college of his choice, the last thing she expects is a breakup two months into sophomore year. After two weeks in shock, she wakes up to her new reality: she's single, attending a state university instead of a music conservatory, ignored by her former circle of friends, and failing a class for the first time in her life.

Leaving a party alone, Jacqueline is assaulted by her ex's frat brother. Rescued by a stranger who seems to be in the right place at the right time, she wants nothing more than to forget the attack and that night - but her savior, Lucas, sits on the back row of her econ class, sketching in a notebook and staring at her. Her friends nominate him to be the perfect rebound.

When her attacker turns stalker, Jacqueline has a choice: crumple in defeat or learn to fight back. Lucas remains protective, but he's hiding secrets of his own. Suddenly appearances are everything, and knowing who to trust is anything but easy.

Een boek waar je zo doorheen bent, maar niet eentje wat mij lang bij zal blijven.
Ik gaf het boek een middelmatige beoordeling: 3 sterren; Leuk, maar niet geweldig.
Waarom? Lees snel verder..
d4d23328a5b16c96b25c2962472ba290

Ik hoorde alleen maar goede verhalen over Easy en dat het zo geweldig is dus mijn nieuwsgierigheid had het boek al. Maar toen ik eenmaal ging lezen, had ik al vrij snel een ‘meh’ gevoel bij het boek.

De storyline was net leuk genoeg neergezet om ervoor te zorgen dat je door wilde lezen, maar toch miste ik echt de spanning in het boek. Zowel spanning qua verhaal als ook seksuele spanning tussen de personages. Nu is seksuele spanning niet persé iets wat ik zoek in een new adult, maar aangezien er wel seks in voorkomt, miste ik toch een soort diepere ‘klik en spanning’ van te voren zeg maar. Ik miste de echte chemistry tussen de personages, ofja meer het beschrijven ervan. Het schrijfwerk bleef vrij oppervlakkig als het op intensiteit en emoties aankomt waardoor de personages me niet hard genoeg wisten te raken. Voor mijn gevoel heeft de auteur gewoon niet eruit gehaald wat erin zit. Ze had zoveel meer kunnen doen met de relatie tussen de personages om de leeservaring intenser en emotioneler te maken voor de lezer vind ik. Misschien dat ik te bevooroordeeld ben omdat ik al veel New Adult boeken las en een bepaalde verwachting heb bij zo’n boek. Maar qua verhaal en personages pakte het me gewoon niet zoals het zou moeten. Het was gewoon geen mooi geheel samen voor mij en dat vond ik wel heel jammer, want na alle enthousiaste reviews en dingen die ik hoorde van vriendinnen wilde ik dit boek echt geweldig vinden. Dit gaat geloof ik de kortste recensie worden die ik ooit schreef haha want ik zou niet goed weten waar ik verder nog precies op in moet gaan, want ik heb er gewoon niet veel over te zeggen. Ik wil wel zeker nog even het onderwerp uit het boek aanhalen.. Dat is iets waar ik Wel echt nog wat over te zeggen heb:

Wat ik dus wel heel goed vond is dat, ondanks dat het een heel gevaarlijk onderwerp is om aan te halen in een boek, de auteur ‘goed’ omgaat met het onderwerp ‘verkrachting’. Een boek wat voor elke vrouw zeker een aanrader is om te lezen, om te zien wat er psychisch in je om kan gaan maar vooral om te laten zien wat je kunt doen om het te voorkomen of wat je kunt doen als het je zou overkomen. Ik denk dat dit boek heel goed is ook voor Young Adult lezers die de overstap willen maken naar New Adult, gezien de gebeurtenissen in dit boek en ook de leeftijden en de situatie waarin de personages zitten. Ze laten goed zien wat er kan gebeuren in de wereld en maken je minder naïef. Ik vind het dus zeker niet verkeerd om dit onderwerp tegen te komen, om weer even herinnerd te worden aan het feit dat er altijd iets kan gebeuren. Het is erg genoeg dat het gebeurd in deze verrotte wereld, maar helaas wel de waarheid.. De auteur wil in ieder geval een boodschap overbrengen en dat kan ik echt heel erg waarderen. Ze maakt je als lezer zijnde bewust met dit onderwerp, zet je hierdoor aan’t denken en misschien zelfs wel toe om actie ondernemen om of jezelf te helpen of mensen om je heen en op deze manier zullen er hopelijk steeds minder vrouwen slachtoffer worden van verkrachting.

208bb357ee663f295f3d3fb05b2a06d9Ben je een al wat doorgewinterde NA lezer? Dan is het niet meer dan een leuke, ‘easy’ read. Ik vond het in ieder geval vrij ‘zwakjes’ t.o.v. de NA boeken die ik al eerder las. Maar zoek je juist een boek wat een mooie overstap is als je van YA naar NA gaat bv.? Dan is dit boek echt perfect en een echte aanrader voor jou! Maar hey, het is mijn mening hihi. Misschien vind jij het boek helemaal geweldig en 5 sterren waard ook als je al veel NA boeken hebt gelezen. Het scoort op Goodreads ontzettend goed en onder mijn Goodreads vrienden zie ik alleen maar top ratings van 4/5 sterren! Heb jij Easy(NL vertaling: Makkelijk) al gelezen en wat vond jij er dan van? Ik hoor het graag.