| DUTCH REVIEW | Eenzaam en extreem ver weg van Kate Ling

Kate Ling
Young adult, sci-fi, romance
Moon Young Adult
1 juli 2016
269

''Wij zijn een interstellaire generatie. Wij hebben de aarde nooit gezien en wij zullen onze bestemming ook nooit bereiken.''

Seren leeft aan boord van de Ventura, een ruimteschip van de NASA. De bemanning omvat meerdere generaties en is op weg naar de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet. Haar generatie werd aan boord geboren, heeft de aarde nooit gekend, maar zal ook de eindbestemming niet bereiken. Haar leven speelt zich af aan boord van de Ventura, en iets anders zal ze nooit kennen. Seren worstelt met de zin van het leven en vraagt zich af wat het doel is van haar bestaan.
Maar als Dom in haar leven komt verandert alles. Bij hem voelt ze zich zoals ze zich nog nooit eerder heeft gevoeld; hij begrijpt haar. Hun liefde is sterk, maar ook compleet onmogelijk door de strikte regels aan boord. Uiteindelijk zullen ze moeten kiezen: trouw zijn aan aan het enige huis dat ze ooit hebben gekend of aan elkaar?

Elke keer als ik tijd had, zat ik in dit boek te lezen en op de momenten dat ik niet kon lezen snakte ik ernaar om het boek in handen te hebben. Zo’n soort boek was dit voor me.. Een heerlijk entertainende read van begin tot eind! Er zitten interessante personages in, geweldige sci-fi elementen, spanning, avontuur en meer dan genoeg romantiek!
Het is een boek wat ook op psychologisch vlak erg aanspreekt en dat vond ik echt heel interessant en goed geschreven in het verhaal. Er zit meer onder het oppervlak dan je in eerste instantie denkt als je leest en dat heeft me erg verrast! Ik ben wel achtergebleven met een vreselijke hangover omdat ik MEER wil, maar daar moet ik helaas maar voor nu meer leren te leven hihi.. Een welverdiende 4 sterren krijgt dit boek van mij, wat ik als vooruit lees exemplaar mocht ontvangen van uitgeverij Moon, waarvoor mijn DANK <3

“We are responsible for our own survival, for the survival of our species. And it is our duty, every one of ours, to make that our priority.”

Het hele idee van mensen de ruimte insturen op een aantal honderden jaren lange reis om te kijken of ze op een andere wereld een nieuw bestaan kunnen opbouwen, trok me al gelijk. De mensen die momenteel op ‘Ventura’ leven, het schip dat onderweg is naar de andere planeet, zullen hun leven slijten op dit schip en nooit een voet op Aarde zetten of op de nieuwe planeet. Met deze wetenschap kan Seren dus niet leven en zij blijft hoop houden op een ander leven. Het is behoorlijk indrukwekkend om te lezen hoe deze mensen leven, de regels waar ze zich aan moeten houden om hun ‘wetenschappelijke onderzoek’ met succes te kunnen afronden. Het is erg interessant allemaal en goed doordacht geschreven door de auteur.
LODB-1-300x300Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik van te voren niet had verwacht dat er zo erg op de romantiek in gegaan zou worden, dat de romantiek meer een bij-element zou zijn in het boek en in verhouding minder aanwezig tov de ‘rode draad van het verhaal’. In principe is het dat ook wel, maar het is wel veel meer aanwezig dan ik oorspronkelijk verwacht had. Of dat nu juist goed is of misschien toch beter wat minder aanwezig had kunnen zijn, ben ik nog niet helemaal over uit. Want ik had eigenlijk ook heel graag wat meer achtergrond verhaal gehad in een groot gedeelte van het boek. Maar doordat er veel op de romantiek wordt ingegaan, krijg je dus wel veel meer diepgang in het hoofdpersonage Seren bv. omdat je nu veel van haar emotionele kant te zien krijgt, haar gedachtegang enz..

En om door te gaan op de personages: Seren als hoofdpersonage vond ik dus echt heel erg leuk! Ze is een pittige dame die gewoon zegt(of schreeuwt hihi) wat ze denkt, of dit nu wel of niet ‘goedgekeurd’ wordt. Wat dat betreft kan ik mezelf niet vergelijken met haar want zo ben ik zelf niet, maar mijn denkwijze is dan wel heel vergelijkbaar met die van haar, ook al uit ik mezelf dan niet op de manier zoals Seren dat doet hihi. Doordat ik mezelf zo goed kon inleven in Seren, was het totaal niet lastig voor me om mezelf te verliezen in het verhaal. Seren moet letterlijk en figuurlijk vechten voor haar leven. Ze is een soort buitenbeentje omdat ze niet als een mak lammetje mee wil doen met de 100en regeltjes van de maatschappij(ze denkt gewoon voor haarzelf wat ik echt kan waarderen, de rest van de bemanning op het schip doet braaf wat ze moeten doen zonder ook maar buiten de lijnen te durven denken) op het schip en genoegen wil nemen met Dit leven(zelfs haar naaste familie begrijpt haar niet, wil haar niet begrijpen en dat zorgt jammer genoeg voor veel frustratie en misverstanden), ze niet wil dienen als ‘fokmerrie’ met een vooraf uitgezochte levenspartner waar zij geen eigen keus in mag hebben. En als ze dan Dom ontmoet, wordt dit gevoel van ‘er moet meer zijn dan dit, er moet een leven mogelijk zijn waarin ik zelf kan kiezen wie en wat ik wil in mijn leven’ nog veel heftiger. Ze valt als een blok voor Dom en ik als lezer zijnde viel met haar mee, HARD.
9581177BIG BOOKCRUSH werd hier ontwikkeld door deze lezende fangirl hihi..
Dom is de belichaming van het perfectie vriendje en zucht.. gewoon zucht..<3
Ondanks dat zowel Seren als Dom een levenspartner toegewezen hebben gekregen, blijven ze elkaar maar ontmoeten want ze zijn gewoon zo hard gevallen voor elkaar en ze kunnen elkaar gewoon niet met rust laten. Zo hoort het ook te zijn, zo hoor je je ‘levenspartner’ te vinden; door verliefd te worden. En niet dmv selectie door derden zonder dat je er zelf ook maar enige invloed op hebt. Ik begrijp zeker waar het idee vandaan komt om de mensen selectief aan elkaar te koppelen, omdat het schip en de hele bemanning een doel hebben en hier niet van mogen afwijken, maar brrr nee ik kon me er toch diep vanbinnen niet in vinden, want ik ben gewoon echt een vreselijk romantisch persoon en houd van emoties dus GO SEREN! hihi. En de romance in dit boek is echt heerlijk om te lezen. Het zit vol met FEELS, passie en emoties!!!
Circi_0WkAEZJTdDe bijpersonages waren een mix van leuk en niet leuk. zo vond ik de familie van Seren grotendeels vreselijk en irritant 🙁 Ze begrijpen haar totaal niet en willen haar maar onder behandeling zetten omdat ze ‘ziek’ is volgens hun, maar ik denk alleen maar: zij is de enige normale op dat hele schip, come on!! Haar zus is ronduit een bitch 90% van de tijd terwijl Seren niks doet om dat te verdienen. Ezra, Seren’s toegewezen levenspartner, leren we kennen als een oppervlakkig, egocentrisch en ‘glad’ mannetje (zoon van de kapitein) en in het begin vond ik hem ook niet leuk, wat een gladde aal was dat zeg hihi. Maar naar mate we meer te lezen krijgen over hem, krijgen we toch een heel andere kant te zien van Ezra en ben ik toch stiekem ook voor hem gesmolten hoor.

Dan vind ik het personage Marian ook het noemen waard. Zij is de nicht van Dom en wordt een echte vriendin van Seren. Ik vind haar een heel leuk personage en echt een toevoeging aan het verhaal. Ik heb ook al bepaalde ‘toekomstplannen’ in mijn hoofd voor haar, dus ik ben benieuwd of die gaan uitkomen.

De schrijfstijl is ontzettend prettig, ik was er niet voor niks binnen 2 dagen doorheen ondanks dat ik erg druk was en niet veel tijd had om te lezen. Het is een boek wat de hele tijd je aandacht weet vast te houden, op de hele intense en avontuurlijke momenten maar ook op de rustigere momenten waarin het verhaal en de personages tot ontwikkeling komen. Zoals ik al eerder aangaf, het was een boek wat ik elke vrije seconde in mijn handen had en als ik geen vrije seconde over had dan baalde ik dat ik er niet in kon lezen. Het is tot op het laatste moment een page turner en zo ontzettend spannend dat ik stiekem al telkens vooruit wilde bladeren om te kijken hoe het af zou lopen hihi. Er is nog zoveel ‘open’ aan het eind van boek 1, dus ik kan echt NIET wachten om te lezen hoe het verder gaat vanaf hier! Seren en Dom hebben mijn hart gestolen net als nog een paar andere personages en ik wil echt zooooo graag weten hoe hun verhaal verdergaat. Ik weet zeker dat als je dit boek leest, je mijn frustraties snapt over het feit dat je niet door kunt lezen nu #TheStrugglesAreReal
Het boek is vanaf 1 juli te koop, maar je kunt hem natuurlijk al als pre-order in de bestelling zetten, wat ik je dus echt kan aanraden om te doen! Dit boek wil je echt op je doormat zien liggen 1 juli en kunnen lezen! Pre-order hem hier: