RECENSIE: Cruel Beauty van Rosamund Hodge

28 januari 2014
Hardcover
346

Graceling meets Beauty and the Beast in this sweeping fantasy about one girl's journey to fulfill her destiny and the monster who gets in her way-by stealing her heart.

Based on the classic fairy tale Beauty and the Beast, Cruel Beauty is a dazzling love story about our deepest desires and their power to change our destiny.

Since birth, Nyx has been betrothed to the evil ruler of her kingdom-all because of a foolish bargain struck by her father. And since birth, she has been in training to kill him.

With no choice but to fulfill her duty, Nyx resents her family for never trying to save her and hates herself for wanting to escape her fate. Still, on her seventeenth birthday, Nyx abandons everything she's ever known to marry the all-powerful, immortal Ignifex. Her plan? Seduce him, destroy his enchanted castle, and break the nine-hundred-year-old curse he put on her people.

But Ignifex is not at all what Nyx expected. The strangely charming lord beguiles her, and his castle—a shifting maze of magical rooms—enthralls her.

As Nyx searches for a way to free her homeland by uncovering Ignifex's secrets, she finds herself unwillingly drawn to him. Even if she could bring herself to love her sworn enemy, how can she refuse her duty to kill him? With time running out, Nyx must decide what is more important: the future of her kingdom, or the man she was never supposed to love.

Ik wilde dit boek Geweldig vinden. Ik had zelfs echt verwacht dat ik het Geweldig zou vinden, maar ik gaf het boek uiteindelijk maar 2 sterren. Ik startte het boek met een wauw gevoel; het las lekker snel weg, heerlijke schrijfstijl en het leek echt zo veelbelovend. Maar dit sloeg voor mij jammer genoeg compleet om. Toch was zeker niet alles negatief aan dit boek, maar het heeft mijn verwachtingen niet waargemaakt, waar ik echt heel erg van baal.
685795

Geloof me, aan de schrijfstijl ligt het absoluut Niet, dat ik het boek niks vond. Hodge’s schrijfstijl vind ik echt heel goed van begin tot eind zelfs, wat ervoor zorgt dat het boek snel weg leest. Het is echt de inhoud, of het gebrek aan bepaalde dingen, wat me stoort. Voor mij is het verhaal erg onsamenhangend en ook is er maar bar weinig personageontwikkeling aanwezig, waardoor het erg oppervlakkig blijft allemaal. Je wordt met heel veel Griekse mythologie geconfronteerd en zelf vind ik het gewoon niet mooi passend in het verhaal verwerkt. Het beschrijven van de mythologie was wel gewoon heel netjes gedaan, maar voor mij botst het gewoon met de story-line. Ik heb nog steeds geen idee wat de auteur nu precies met de combinatie van de mythologie en deze story-line wilde bereiken? Maar het is een grote FAIL :(. Aangezien er genoeg mensen zijn wat het boek hoge ratings geven, zal mij vast iets zijn ontgaan hier hihi maar zo was mijn leeservaring in ieder geval en het zou ook niet goed zijn als iedereen eenzelfde boek geweldig zou vinden natuurlijk. Ook ‘negatieve’ recensies horen in de bloggers wereld erbij toch?

Nyx trekt me totaal niet als hoofdpersonage. Ik kan het wel waarderen dat ze eerlijk is tov zichzelf en weet hoe ze in elkaar steekt. Ze weet dat ze een duistere kant heeft en leert daar met behulp van Ignifex mee om te gaan en dit misschien zelfs te waarderen. Dat ze dus duidelijk geen ‘perfect’ persoontje is, maar ook haar slechte kanten heeft. Ik vind het realistisch en leuk om dat in een personage tegen te komen. Maar daar houdt het voor mij verder ook op met het waarderen van dit personage. Ik vind de relatie van Nyx met haar familie niet leuk en oninteressant zelfs omdat het zo negatief neergezet wordt. Ze haat haar eigen zusje, vader en tante en dit wordt dan ook meermaals naar boven gehaald in het verhaal, waardoor het soms zeurend over komt op mij. Ik snap de andere kant vh verhaal ook.. Door de manier waarop Nyx grootgebracht is, het ‘lot’ wat haar door de strot geduwd werd door haar vader. Dat zorgt ervoor dat je verbitterd wordt en dan ook zo gaat denken richting de mensen die het dichtst bij je staan. Maar zelfs dan vind ik nog dat Nyx’s Haatgevoelens en verbitterdheid te ver gaan.
5084122

De romantiek is erg tegenstrijdig voor mij en over-all: ‘Meh’. Ik ben wel fan van het Ignifex personage bv, die duistere mannen trekken me gewoon hihi, maar de manier waarop hun(Nex en Ignifex) insta-love tot stand komt was nogal, eh, ‘out of the blue’ en verwarrend. Ik kon de chemistry tussen Nyx en Ignifex ook niet voelen en als je dat als lezer als niet voelt, is het moeilijk om je te verliezen in de romance. Ook Nyx’s gevoelens omtrent ‘Shade’ waren niet echt geloofwaardig. Ze heeft ‘m net 2x gezien en denkt al dat ze van hem houdt.. owkeeee.. Je hebt die instant aantrekkingskracht tussen personages vanaf het begin maar al gelijk ‘Houden van’.. nee, niet geloofwaardig 🙁

Ik vond het plot niet verrassend of indrukwekkend jammer genoeg. Voorspelbaar en niet goed uitwerkt. Misschien doordat het een retelling is, dat je daarom al kunt gokken hoe het af gaat lopen of hoe bepaalde dingen met betrekking tot personages in elkaar steken. Maar ik wil juist in een retelling graag zien dat een auteur er, in combinatie met de bestaande elementen uit de retelling, er toch iets unieks en origineels van weet te maken en je als lezer weet te verrassen. Dat was voor mij niet het geval. De Griekse mythologie was vast de manier van de auteur om haar twist eraan te geven, maar zoals ik dus al eerder aangaf, deed het dat voor mij niet ondanks dat ik gek ben van Griekse mythologie. Ik denk dat ze gewoon teveel(fairy tale/mythologie/magie en demonen) heeft willen combineren in dit verhaal, waardoor de personages en ontwikkeling ervan onder heeft te lijden zoals ik het zie.
Het potentieel was zeer zeker aanwezig want er zitten geweldige elementen in (zoals de demonen bv., dat vond ik ontzettend gaaf beschreven, alles wat daarmee te maken had. En bv. ook de manier waarop Ignofex geschreven wordt als ‘het Beest’ om maar even het fairy tale aspect aan te duiden) maar het kwam gewoon niet tot zijn recht. Er werden teveel verschillende elementen door elkaar gegooid(pff ik blijf mezelf herhalen) en hierdoor werd het verhaal te oppervlakkig en soms chaotisch en je raakt de auteur dan ook echt kwijt in het verhaal vind ik. De essentie van de auteur komt niet over(ik kan ook niet precies omschrijven wat ik hiermee bedoel haha want het is echt een gevoelskwestie en iets dat je dan voelt tijdens het lezen) en dat vind ik echt heel erg, want daarmee staat of valt het succes van een boek. In dit geval valt het dus.  Ik ben stiekem dus ook blij dat dit boek geen doorlopende serie/trilogie is geworden want dan zou ik niet doorgelezen hebben(en wat haat ik het als ik zou stoppen midden in een serie dus ik ben blij dat ik hier niet mee geconfronteerd wordt). Boek 2, Crimson Bound, gaat over een ander personage dus dat wil ik nog wel de kans geven te zijner tijd. Zeker omdat het boek dikker is, hoop ik dat daar meer diepgang in zit en een beter uitwerking van het verhaal. We zullen zien.. Cruel Beauty is een ‘Nee’ voor mij en dat doet mijn boekenhartje pijn.