| DUTCH REVIEW | Toen ik eindelijk durfde van Chantal Straver

1 juni 2016
208

In Toen ik eindelijk durfde laat Chantal haar huwelijk, huis en baan achter zich om een gelukkiger leven te veroveren. Ze besluit haar hart te volgen, al weet ze niet wat de toekomst haar brengt.

Openhartig schrijft ze over haar dromen, ambities, keuzestress, overwinningen en worstelingen als twintiger. Trouw blijven aan jezelf blijkt in deze inspirerende zoektocht de belangrijkste troef.

Chantal Straver (1986) blogt sinds 2008 over haar leven. Dat deed ze onder andere jarenlang voor Viva. Dit boek is gebaseerd op haar veelgelezen blog.

Ze is tegenwoordig trainer in mentale weerbaarheid bij Doyo en oprichter van een bloeiende karateschool. Daarnaast is ze zelfstandig communicatieadviseur en schrijver.

Voor mij was al snel duidelijk dat ik dit boek heel anders moest lezen als wat ik gewend ben. Door de opzet van het schrijven; het zijn korte hoofdstukjes, eigenlijk een soort blog posts wat je telkens leest. Het loopt in chronologische volgorde, maar de situaties kunnen soms echt van het een op het andere moment verspringen na het eindigen van een ‘hoofdstuk’. Dit was in het begin even wennen voor me omdat ik dat normaal niet op deze manier tegenkom in een boek. Maar dat doet niks af aan het schrijfwerk van Chantal en haar verhaal en achteraf gezien is het juist geweldig gedaan op deze manier. Het past bij het hele plaatje. Het is een verhaal, nouja verhaal, het is gewoon een periode uit het leven van Chantal, waargebeurd, op papier neergezet. Hierdoor ga je er vanzelf anders tegenaan kijken, wetende dat het zo echt is. Daardoor heeft het boek bij mij gewoon een enorme indruk achtergelaten. Heel veel van wat Chantal schrijft over wat ze meemaakt en denkt over gelukkig zijn, het leven, etc. ligt zo ‘kortbij mezelf’ en hoe ik voel en denk en de wetenschap dus ook dat deze auteur, deze persoon, dit allemaal echt heeft meegemaakt, is heel inspirerend en motiverend. De manier waarop ze schrijft is zo levendig en zorgt ervoor dat je jezelf helemaal openstelt voor haar verhaal, maar dus ook voor jezelf.
4631620daa28459128a0a478d190d92d

Chantal is zo open, eerlijk en oprecht en dat zal elke lezer aanspreken, dat kan niet anders!
Dit verhaal zorgt ervoor dat je dus zelf ook gaat nadenken en kritisch naar je eigen leven kijkt en het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik meer waardering voor mezelf ben gaan krijgen (Ik ben er zelf bv. nog lang niet waar ik wil zijn in mijn leven, maar door Chantal’s verhaal en onderliggende boodschap ervan, het laten zien dat mensen sterker zijn dan ze denken bv., Dat heeft ervoor gezorgd dat bij mij nu een knop is omgegaan) Het was voor mijzelf dus ook echt een leer, het lezen van Chantal’s verhaal en ze heeft me echt gemotiveerd om te zorgen dat ik mijn eigen ‘Ik’ ook weer ga proberen vinden, van mijn depressie af wil komen zodat ik met volle teugen kan gaan genieten van mijn leven. Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel respect ik heb voor Chantal. Hoe moedig ik haar vind in alle keuzes die ze heeft gemaakt vanaf het begin van dit boek tot aan het eind om haar geluk te vinden. En geloof me, ze heeft echt ontzettend veel moeilijke beslissingen gemaakt, waarvan er veel mooie momenten bij zaten maar ook veel verdrietige en extreem moeilijke momenten. En ik vind het echt zo knap dat ze dat heeft gedaan allemaal, want er zijn zoveel mensen daarbuiten wat het niet durven maar wel willen. En dat maakt Chantal’s verhaal bijzonder. Ze laat je voelen alsof je zelf ook alles aankunt en anders tegen dingen aan gaat kijken.

Dit is zo’n boek wat voor mij heel speciaal geworden is, nu al, nadat ik het nu net uit las. Ik weet zeker dat ik het nog vaker ga lezen, om mezelf eraan te helpen herinneren dat je veel meer kunt dan je denkt, veel sterker bent dan je zelf denkt! En dit vind ik echt zo’n belangrijke boodschap, voor iedereen. Ik kan dus ook echt elke lezer dit boek aanraden. Elke persoon wat niet goed in zijn vel zit, eraan denkt om dingen anders te doen in het leven en misschien niet durft of net de goede motivatie nodig heeft. Dit boek gaat daar zeker weten bij helpen! Maar ook voor mensen die wel gelukkig zijn is dit een prachtig boek om te lezen. Om gewoon even dat inzicht van nederigheid te krijgen voor het moment dat ze dit boek lezen, om elkaar eraan te helpen herinneren dat er mensen zijn wat het zwaar hebben ondanks dat het aan de buitenkant vaak niet zichtbaar is, dat mensen sterker zijn dan ze denken en tot zoveel in staat zijn en dat het motiveren van elkaar zo belangrijk is! Hoe belangrijk de goedheid van de mens is. Ik blijf me herhalen hihi, maar dit boek heeft me zo geraakt. Juist omdat ik zelf nu ook twintiger ben en ook niet de makkelijkste tijd heb gehad en soms nog steeds niet heb, heeft Chantal’s verhaal mij gemotiveerd om Meer te willen voor mezelf ipv depressief te blijven en mezelf wegcijferen. Daarom wil ik gewoon mijn leeservaring zo graag delen met jullie. Misschien heeft Chantal zelf niet eens door hoeveel impact ze met dit boek en haar verhaal kan maken op mensen, maar mij heeft ze geraakt en geinspireerd en ik weet zeker dat ze dit nog met heel veel andere mensen gaat doen!
Untitled 1Nogmaals bedankt aan Stella de Jager van Uitgeverij S2 voor het toesturen van mijn exemplaar, ik ben je eeuwig dankbaar! Naast het leesexemplaar mag ik een Interview afnemen met Chantal: supergaaf dus! Want er zijn zeker wel wat vragen waar ik heel graag antwoord op zou willen. Dus binnenkort zal er nog een leuke post verschijnen met het interview, houd de blog maar goed in de gaten! In the mean time; kopen, kopen, kopen dat boek!!!!