RECENSIE: Snow Like Ashes van Sarah Raasch

Young Adult
Balzer + Bray
14 oktober 2014
Hardcover
416

A heartbroken girl. A fierce warrior. A hero in the making.

Sixteen years ago the Kingdom of Winter was conquered and its citizens enslaved, leaving them without magic or a monarch. Now, the Winterians’ only hope for freedom is the eight survivors who managed to escape, and who have been waiting for the opportunity to steal back Winter’s magic and rebuild the kingdom ever since.

Orphaned as an infant during Winter’s defeat, Meira has lived her whole life as a refugee, raised by the Winterians’ general, Sir. Training to be a warrior—and desperately in love with her best friend, and future king, Mather — she would do anything to help her kingdom rise to power again.

So when scouts discover the location of the ancient locket that can restore Winter’s magic, Meira decides to go after it herself. Finally, she’s scaling towers, fighting enemy soldiers, and serving her kingdom just as she’s always dreamed she would. But the mission doesn’t go as planned, and Meira soon finds herself thrust into a world of evil magic and dangerous politics – and ultimately comes to realize that her destiny is not, never has been, her own.

cfb769501bdbed471837f835c8d479deIk las dit boek nog voordat ik startte met de blog, maar ik vond dat hij het zeker verdiende om
alsnog een recensie te krijgen! Want dit is een boek wat gewoon meer aandacht hoort te krijgen. Dit is het soort boek waar ik altijd helemaal gek van ben! Een uitgebreide wereldopbouw, goed uitgewerkte personages, een vleugje magie en romantiek. Een combinatie die gewoon helemaal klopt! Ik gaf het boek 4 sterren. Ik was verslaafd van begin tot eind! Er gebeurt zoveel, er is geen enkel saai moment. Een boek wat ik iedere Young Adult lezer echt kan aanraden, want het is gewoon een genot om te lezen! O en mogen we nog even stilstaan bij die kwijlwaardige cover? Het is met recht één van de mooiste boeken die ik in mijn bezit heb.

storyline en schrijfstijl: 16 jaar geleden werd het koninkrijk Winter veroverd en de inwoners werden tot slaven gemaakt,ze achterlatend zonder magie of een koning om hun rijk te leiden. Nu is de enige hoop van de inwoners van Winter gevestigd op de 8 vluchtelingen die hebben weten te ontsnappen en die geduldig hebben gewacht op het goede moment om de magie terug te stelen en hun koninkrijk weer op te bouwen. Het enige wat Meira altijd heeft gewild is om te vechten voor haar koninkrijk. Om ertoe te doen. Sir, de leider van hun groep van vluchtelingen, vind het niet nodig om Meira mee te laten vechten, ook al is Meira vastberaden en sterk genoeg om dit wel te kunnen doen. Sir besluit dat de beste manier om Meira te laten helpen is door haar uit te huwelijkenaan een prins, zodat ze hulp krijgen van zijn land om hun koninkrijk terug te veroveren.Hierdoor wordt Meira’s hele wereld nog meer overhoop gegooid en komt ze erachter dat haar lot nooit iets is geweest wat ze zelf in handen had en dat ze minder macht erover heeft als wat ze altijd dacht. De schrijfstijl van Raasch is geweldig! Het wordt zo levendig beschreven, je ziet het echt helemaal voor je. Je kunt je helemaal in deze wereld inleven en wordt er gewoon echt een deel van. Het boek leest echt heerlijk weg en is een genot om te lezen!

f3550de30fc4252a246864ffa1e49fb6

En dan de personages. Die zijn stuk voor stuk GEWELDIG! Ze zijn zo goed neergezet en hun ontwikkeling wordt zo goed geschreven. De dynamiek tussen de personages is To Die For..
Meira.. A heartbroken girl. A fierce warrior. A hero in the making.
Ik vind Meira echt geweldig. Ze is vanaf het begin al een sterk personages en door het verhaal heen ontwikkelt ze zich zoveel meer en het is heerlijk om te zien hoe ze haar eigen Ik helemaal ontdekt. Dit laat voor boek 2 en 3 nog zoveel mogelijkheden open, ik ben echt zo benieuwd!

Mather is zo’n personage waar je vanaf het begin af aan al zo makkelijk van gaat houden, je kunt gewoon niet anders. In het begin schreeuwde ik echt om een Mater/Meira ship, maar toen…..

Toen kwam prince Theron in het verhaal en werd mijn wereld overhoop gegooid.
Mijn GOD… Theron…Mag ik hem hebben? asjeblieeeeeeeeeft?
313668Hij is HET gewoon voor mij. de Persoon die hij is geworden ondanks de vader waar hij mee opgroeide.. Geweldig, gewoon geweldig en ik HOU VAN HEM. In vergelijking met Mather, die dus echt zo’n loyale puppy is die omrolt en op de rug gaat liggen elke keer als Sir dat zegt.. (dat betekent niet dat ik Mather dus niet leuk vind, integendeel! maar ik zie hem nu echt niet meer als love interest voor Meira zeg maar) Maar goed, eerlijk is eerlijk. Mather en Theron zijn beiden heel anders opgegroeid ook, dus natuurlijk gedraagt Mather zich daar ook naar. Hij moet gewoon meer nadenken over wat hij doet en zegt omdat hij zijn hele leven al zo heeft moeten leven. Maar toch had ik graag gezien dat hij wat meer ruggengraat zou tonen. Ik durf te geloven dat Theron toch anders geworden zou zijn mocht hij in Mather’s schoenen zijn opgegroeid.
Theron is sterk, zelfstandig en vecht voor waar hij in gelooft, ongeacht wie er in zijn weg staat (tenzij hij vastgeketend wordt aan een muur hahahahaha.. God, zou ik Theron op dit moment toch vastgeketend aan mijn muur willen hebben zeg, prrr 😉 ) Maar dat betekent dus dat hij vecht voor Meira (overload aan FANGIRL FEELS) Ik heb gewoon zo’n zwak voor dit soort personages. zucht.

“You matter” is all he says.”

conclusie:
Het boek krijgt 4 sterren van me. De grote plottwists waren voor mij best voorspelbaar en bepaalde elementen uit het boek ben je al eerder tegengekomen in andere boeken, dus dat was niet heeel origineel. Maar eerlijk gezegd, stoorde me dat over-all niet. Maar hierdoor gaf ik het wel geen 5 sterren. Maar het was gewoon zo goed geschreven en opgebouwd en opgevuld met geweldige personages en een goede basis waarop boek 2 en 3 door kunnen gaan, dat ik niet anders dan super enthousiast kan zijn over het boek. En hierdoor is het voor mij dus zeker nog ruim 4 sterren waard. En een boek wat ik dus ook echt kan aanraden om te lezen! Zeker als je fan bent van high fantasy/dystopie. 8b01ccee393b28350fa590f589e2f34d
Er zit een geweldige storyline in, amazing personages, vleugje magie en romantiek en die combinatie klopt gewoon helemaal. Raasch heeft met dit boek echt een mooi begin van de trilogie neergezet en ik kan niet wachten om te lezen hoe het verder gaat!
Ben je ook enthousiast geworden en wil je het boek hebben? Twijfel niet langer en ga snel naar Bol.com en schaf hem aan 🙂 Naast het verhaal, is ook de cover echt iets wat je gewoon in je collectie wil hebben. Zelden kwam ik zulke mooie covers tegen <3