RECENSIE Illuminae van Amie Kaufman & Jay Kristoff

Untitled 20
Illuminae.. Waar te beginnen? Hoe moet ik jou omschrijven? Hoe geef ik jou, dit prachtige en unieke boek dat je bent, de credit die je verdient?

Hoe verder ik in het boek was met lezen, hoe banger ik werd voor het schrijven van een recensie. Want ik wist gewoon dat ik dit boek niet onder woorden kon gaan brengen. Maar ik ga mijn stinkende best doen, want dit boek bezorgde mij zo’n unieke en geweldige leeservaring en ik moet dat gewoon delen met jullie! Het krijgt van mij dus echt 5++++ sterren. Dit sci-fi boek heeft mij echt zo hard en diep geraakt, op alle mogelijke manieren!

Nou ja, goed; Deze geweldige leeservaring begint al met de buitenkant van het boek. Als je de sleeve van de cover haalt (en de sleeve is ook al prachtig), komt daar al een geweldige hardcover onder tevoorschijn die echt een lust voor je oog is. Helemaal vol gedrukt met zinnen en doorgestreepte woorden en nog veel meer. Je wordt gelijk enthousiast en wil gelijk MEER. En dan sla je het boek open…En vanaf dan is elke pagina die volgt weer een nieuwe verrassing voor je ogen. Elke pagina die je omslaat is even geweldig, zowel qua opmaak als qua inhoud. Ik heb eigenlijk nog nooit een boek gelezen wat zo apart in elkaar gezet is en me dan ook nog zo hard heeft weten te raken. Toen ik begon in dit boek, moest ik heel erg wennen. Ik las nog niet eerder iets van sci-fi, het trok me wel, en de set up van alles was dan ook nieuw voor me. Dit boek wordt geschreven in de vorm van een dossier.. In dit dossier wordt dus het hele verhaal verteld door middel van gehackte bestanden zoals e-mails, schema’s, militaire files, Instant Messages, medische rapporten, interviews en nog veel meer. De reden waarom ik het lastig vind om deze recensie te schrijven is omdat er zoveel te vertellen is over de opzet van het boek, qua opmaak en dergelijke. Maar tegelijkertijd is er ook zoveel te vertellen over het verhaal zelf, de personages en de setting. Dus ik ga proberen het in twee delen te doen..

OPMAAK:
Ik vond het ontzettend gaaf zoals elke pagina bedrukt was in dit boek. Maar ik was toch bang dat hierdoor het verhaal niet tot zijn recht zou komen, dat de auteurs hierdoor niet alles tot in detail zouden kunnen schrijven. Maar wat heeft het boek me verrast! Ik had niet verder er vanaf kunnen zitten. Want juist doordat de pagina’s zo gemaakt zijn zoals ze zijn, heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik erin gezogen werd en alles zo intens mee beleefde dat ik echt geen woorden heb ervoor. Sommige pagina’s bevatten maar 1 zin en toch raken ze je, zo HARD. Sommige pagina’s bevatten foto’s, namen en schema’s.. En ook die pagina’s maken zo’n indruk op je als lezer zijnde.. Bij elke pagina die je omslaat ben je enthousiast, benieuwd hoe de volgende pagina in elkaar steekt.

Om jullie even te laten meegenieten, heb ik een aantal foto’s gemaakt om te laten zien wat ik bedoel; dat elke pagina omslaan gewoon een genot is. Dit boek zorgde ervoor dat ik een verslaafde werd, die gewoon niet meer kon stoppen met lezen…

INHOUD:
Ik heb nu gewoon al 3x iets getypt en telkens verwijder ik het weer. Het is eigenlijk onmogelijk voor me om een opsomming te geven van het verhaal haha. Ik weet gewoon echt niet waar te beginnen.. Ik zet dus gewoon even de synopsis hier neer ;):

This morning, Kady thought breaking up with Ezra was the hardest thing she’d have to do.

This afternoon, her planet was invaded.

The year is 2575, and two rival megacorporations are at war over a planet that’s little more than an ice-covered speck at the edge of the universe. Too bad nobody thought to warn the people living on it. With enemy fire raining down on them, Kady and Ezra—who are barely even talking to each other—are forced to fight their way onto an evacuating fleet, with an enemy warship in hot pursuit. But their problems are just getting started. A deadly plague has broken out and is mutating, with terrifying results; the fleet’s AI, which should be protecting them, may actually be their enemy; and nobody in charge will say what’s really going on. As Kady hacks into a tangled web of data to find the truth, it’s clear only one person can help her bring it all to light: the ex-boyfriend she swore she’d never speak to again.

Het boek is action-packed vanaf het eerste moment. Ik was gelijk fan van de personages en de schrijfstijl en de hele setting van alles. De synopsis is dus echt alleen het eerste stuk van het boek. Het echte verhaal begint hierna dus pas, als ze gered zijn door de fleet. Het was , zoals ik al eerder aangaf, voor mij wel echt even wennen aan dit soort settings. Sci-fi is niet iets wat ik normaal lees. Het kennismaken met al die Interstellar benamingen en dergelijke was compleet nieuw voor mij. Zo ook de AI computer, AIDAN, die aanwezig is op het ‘Alexander’ schip. AIDAN is geprogrammeerd om de fleet te beschermen. Je leert AIDAN kennen als een ‘computer’, maar als ik heel eerlijk ben.. Is AIDAIN zo goed geschreven, dat ik echt gevoelens kreeg voor dit ‘personage’. AIDAIN is ook een van de redenen waarom ik dus echt zo hard heb moeten huilen, zowel in positieve als in negatieve vorm.. Waarom? dat mag je zelf gaan uitvinden door te lezen hihi Ik kan gewoon echt niet teveel vertellen zonder te spoileren *trekt haren uit d’r hoofd van frustratie want moet haar FANGIRL FEELS kwijt*

“I wish to tell her I am sorry. I wish to take this cup from her hands. I wish for things that I can never have, and in that, I think perhaps I am closer to them than I ever have been.
And still a billion light-years away.”

We krijgen dus dingen te lezen, voornamelijk vanuit Kady’s POV, Ezra en later ook AIDAN. Daar tussenin komen ook dossiers, emails en rapporten van derden aan de orde. Op deze manier krijg je dus echt een geweldig overzicht vanaf verschillende kanten en dat is echt heel goed gedaan.

“Am I not merciful?” ‘- AIDAN

Het zit vol met plot twists die je ook niet ziet aankomen. Er gebeuren echt gruwelijke dingen, waarvan je stiekem echt hoopt dat het gewoon niet waar kan zijn, maar dat is het dus wel. Hierdoor heb ik op sommige momenten gewoon bijna niet verder kunnen lezen, omdat ik gewoon niet wilde geloven dat ‘dat’ echt was gebeurd en dat ik dus echt verder moest lezen wetende dat sommige dingen nooit meer goed zouden komen. Mijn hart werd aan stukken gescheurd zonder pardon. Van begin tot eind is dit boek 1 grote IMPACT.

“She is catalyst.
She is chaos.
I can see why he loves her.”

Hoe verder ik in het boek kwam, hoe intenser alles werd en hoe emotioneler ik werd. Ik zat78682ed28e95443364f3211205454af8 zoooo diep in dit verhaal, dat mijn gevoelens zo intens waren dat ik er bijna niet meer mee om kon gaan. Vooral de laatste 80 pagina’s ongeveer.. Toen heb ik dus aan één stuk door tranen in mijn ogen gehad en ik heb het boek ook echt huilend, en dan ook echt UGLY CRYING, uitgelezen. Toen heb ik minutenlang voor me uit zitten staren.. Tegen mezelf zitten praten; ‘nee, wauw, omygod, dit boek, ik kan niet meer praten…’ De rest van de ochtend heb ik dus echt zo’n pijn aan mijn ogen gehad van het huilen haha. Ik kan me echt niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst zo gegrepen was door een boek als bij dit boek. En ik had serieus nooit gedacht, toen ik in het begin van het boek aan’t lezen was, dat dit een boek zou zijn wat mij zo zou laten voelen. Een Sci-Fi boek wat dan ook nog geschreven wordt als een soort Dossier wat je leest? Maar wat heb ik me vergist. Want dit boek haalde gevoelens in me naar boven wat maar heel weinig boeken hebben kunnen
doen tot nu toe.

Volgens mij weet je nu nog niet echt veel over het boek he? Ik zal het dan een beetje samenvatting met steekwoorden, misschien dat me dat beter afgaat 😉
– Action packed
– hartverscheurende romance
– interstellar War
– AI computer, AIDAN.. Dit is dus echt zo goed geschreven he! Deze Artificial Intelligence computer die op basis van calculaties in staat is om beslissingen te nemen zonder emoties. Maar AIDAN gaat je hart breken maar je ook versteld doen staan!!!!
– geweldige personages die ervoor zorgen dat je alles heel intens mee beleefd
– shocking events
– amazing plottwists