RECENSIE Angelfall – Susan Ee

ANGELFALL..Ik heb echt even 10 minuten naar het scherm zitten staren om te bedenken hoe ik deze recensie ga beginnen en 44166367ff4a2899aa4fcfd2ede5b9e4hoe ik dit boek nu ga recenseren. Er is ZOVEEL wat ik wil vertellen over dit boek, en de serie in het algemeen trouwens, dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen! Ik heb dit boek nu 2x gelezen en gewoon WAUW, WAUW en nog eens WAUW.  Deze is echt heel hoog op mijn ‘Meest Favoriete boeken Ooit’ komen te staan. Het is niet mogelijk, maar een reread zorgde er bij mij voor dat ik NOG meer ervan ging houden dan ik al deed. De synopsis sprak me sowieso van begin af aan al heel erg aan. Engelen die opeens kwaadaardig zijn en de wereld willen vernietigen. Gruwelijk gewoon en doodeng. Ik had bepaalde verwachtingen toen ik begon met Angelfall en ik ben allesbehalve teleurgesteld. Ik las dit boek de eerste keer op 7 maart 2015 en nu, na het lezen van nog heel veel mooie boeken tussen die tijd en nu, is het nog steeds een van mijn meest favoriete boeken ooit gebleven. Een boek waarover ik uren kan FANGIRLEN. Het spijt me echt voor de hoeveelheid van deze recensie, maar ik moest echt alles kwijt wat je gaat lezen. Dit is officieel de langste recensie of post die ik geschreven heb hihi. Ik kon er gewoon niks aan doen. Mijn FANGIRL vingers namen het over tijdens het typen. Succes 😉Een boek waarover ik iedereen gek kan maken over het feit dat dit boek gewoon een MUST READ is, die MOET gewoon gelezen worden! Het bevat een geweldige storyline die je vanaf de eerste pagina in bezit neemt en je niet meer los laat, gewoon niet meer los laat om het nog eens even te herhalen 😉 Het laat je met momenten echt met grote ogen en in shock achter of schreeuwend of huilend of zuchtend.Dit boek laat je alle emoties voelen die er te voelen zijn. Het begint al gelijk hartstikke spannend en zo eindigt het ook. En de rest van het boek is gewoon ontzettend goed opgevuld! Met geweldige dialogen, actie en spanning, een ontwikkelende romance en het beschreven verhaal van een zus die alles eraan doet om haar zusje te redden. Een topper van een boek, een van de weinige die mij zo heeft weten te raken als eerste boek uit een serie. Echt een van de weinige, zowel onder de Engelenboeken als onder alle boeken eigenlijk wel die ik tot nu toe gelezen heb uit meerdere genres.
De enige die voor mij Engelen net zo goed neerzet is de auteur Nalini Singh in haar Guild Hunter serie.

“Angels are violent creatures.”
“So I noticed. I used to think they were all sweet and kind.”
“Why would you think that? Even in your Bible, we’re harbingers of doom, willing and able to destroy entire cities. Just because we sometimes warned one or two of you beforehand doesn’t make us altruistic.”

De manier waarop de wereld neergezet wordt is zo angstaanjagend, wreed en voelt zo echt aan. Je kunt jezelf er echt helemaal in kwijtraken en meeleven met de personages. De manier waarop geschreven wordt zorgt ervoor dat je echt alles levendig voor je ziet alsof je dus zelf er middenin staat. De manier waarop de Engelen neergezet worden: Da’s pas echt een knap staaltje schrijfwerk. In andere series komen vaker wel van die stukken naar voren waarin je merkt dat Engelen dus ontzettend krachtig zijn en soms een tikje wreed. Maar in dit boek laten ze pas echt hun ware ‘Ik’ zien en da’s gewoon echt zo angstaanjagend, brr. Je bent er zo van onder de indruk, voelt de angst en spanning van de personages en je kunt gewoon niet stoppen met verder lezen. Voor mij is de manier waarop ze Engelen laten zien in dit boek ook echt mijn eigen beeld van een Engel. Doordat ze onsterfelijk zijn gaan ze zich ook gedragen hiernaar; dus mensen alleen maar zien als grofvuil en ze ook zo behandelen.. Want wat stelt een mensenleven nu voor? Het ene moment zijn ze geboren en het andere moment zijn ze dood. In de ogen van een onsterfelijke engel stelt dit dus niks voor. Of het feit dat ze in hun ogen ‘zwak’ zijn. Ze zijn natuurlijk ontzettend krachtig en prachtig om te aanschouwen. En Wreed, heel wreed. Ja, ik kan me een Engel echt wel voorstellen op deze manier. En dat vind ik zo geweldig aan deze serie. In de meeste YA series worden ze neergezet als ‘tieners met vleugels en krachten’ grofweg gezegd(niet dat dat slecht is, want het paste zo in die series en verhalen, maar dit is een hele andere kijk erop en da’s zo vernieuwend, geweldig gewoon!). Dit boek intrigeerde me enorm, het intimideerde me en heeft me echt kippenvel bezorgd.

De personages zijn zo goed neergezet. Ik houd echt zoveel van Penryn, het hoofdpersonage. Dit bad-ass meisje wat alles eraan doet om haar zusje terug te krijgen uit de armen van de Engelen die haar meegenomen hebben. Ze is een echte survivor en laat zien hoe sterk mensen kunnen zijn. Ze sluit dus met Raffe een deal om zijn vleugels terug te halen en dan zou hij haar helpen om haar naar haar zusje te brengen. Ze reizen ontzettend veel in het boek, maar het wordt geen moment saai. Op de momenten dat er geen actie is, en die is er ook ruim genoeg!, krijg je de meest geweldige dialogen te lezen tussen de personages en dat zijn ook de momenten, voor en na de actie, waarop dan ontwikkelingen plaatsvinden.. Zo mooi!
Dit boek laat zien wat liefde is, wat iemand allemaal kan opofferen om diegenen waar ze van houden terug te krijgen. Zo mooi gewoon zoals dat wordt geschreven… Penryn is met recht een van mijn meest favoriete heroines aller tijden geworden.

“I never thought about it before, but I’m proud to be human. We’re ever so flawed. We’re frail, confused, violent, and we struggle with so many issues. But all in all, I’m proud to be a Daughter of Man.”

En dan leren we dus ook nog Raffe kennen. Mijn GODDDDDD.. Als ik nog geen fan van Engelen was (wat ik dus echt wel al 91e33dd675cc662703ac6b0beda24b98was; Fallen, Hush,hush, Halo had ik o.a. al verslonden) dan was ik het nu wel geworden. Want Raffe is me toch een exemplaar van een Engel zeg ik je.. holy hell. De dynamiek die neergezet wordt tussen Penryn en Raffe is echt zo heerlijk om te lezen. De meeste mensen zijn doodsbang voor de Engelen op dit moment maar Penryn trekt haar mondwerk wel open om tegen Raffe in te gaan, wat voor de meest hilarische dialogen zorgt tussen die twee, wat ik hierboven dus ook al aangaf. Maar ik kan het gewoon niet vaak genoeg zeggen. Ik wil mezelf blijven herhalen om duidelijk te maken hoe GOED DIT BOEK IS. Die Humor ook, echt, geweldig!!! Penryn zet Raffe echt met beide benen op de grond hahaha.. Raffe is een echte Engel warrior, die zijn vleugels terug wil halen, en raakt dan ook geïntrigeerd door dit mens dat Penryn heet met haar grote mond. De ontwikkeling tussen hun ‘relatie’ wordt heel erg opbouwend geschreven en dat maakt dat je het zelf ook heel intens mee beleeft.
my body is ready

“My friends call me Wrath,” says Raffe. “My enemies call me Please Have Mercy. What’s your name, soldier boy?”

“I never kid about my warrior demigod status.”
“Oh. My. God.” I lower my voice, having forgotten to whisper. “You are nothing but a bird with an attitude. Okay, so you have a few muscles, I’ll grant you that. But you know, a bird is nothing but a barely evolved lizard. That’s what you are.”

DIT IS HOE JE EEN EEN BOEK OVER ENGELEN SCHRIJFT
DIT IS HOE JE EEN POST-APOCALYPTIC BOEK SCHRIJFT
DIT IS HOE JE EEN BAD-ASS HEROINE SCHRIJFT
DIT IS HOE JE EEN ‘GUT-WRENCHING’ ROMANCE SCHRIJFT
DIT IS HOE JE SCHRIJFT OVER DE LIEFDE TUSSEN FAMILIELEDEN
DIT IS HOE ELK BOEK VERDIEND OM GESCHREVEN TE WORDEN..
DAT IS ANGELFALL IN EEN NOTENDOP…
perfection

Dit boek haalde mijn hele wereld overhoop!!! Het liet me ademloos achter en, en..*komt gewoon niet meer uit haar woorden* Gelukkig kon ik gelijk door aan boek 2, World After. Ik weet dat ik vaker wel wat enthousiast kan zijn over boeken aansmeren aan jullie lezers..
Maar echt… *bidt iedereen die het boek nog niet gelezen heeft op de blote knietjes* DIT BOEK MOET JE ECHT LEZEN!!!!
En niet vandaag, maar het liefst gisteren nog. Zo GOED is dit boek *huilt van blijdschap*
Mocht je dit boek nog in je collectie hebben.. ten eerste; schaam je 😉