| DUTCH REVIEW – Historical novel | Tussen Lust,Liefde & Vriendschap – Nicole Luursema

Ik werd door Nicole zelf benaderd of ik geïnteresseerd was in een recensie exemplaar. Dat vond ik toch wel een ontzettende eer, want ik ben nog niet lang bezig met bloggen dus dat was echt een mooie verrassing! Supergaaf gewoon! Toen ik hoorde dat het een historische roman was, was ik sowieso al gelijk geïnteresseerd want stiekem ben ik echt Verliefd op dit soort boeken, ook al lees ik ze niet vaak(na het lezen van dit boek hunker ik overigens echt naar meer kan ik alvast verklappen). Toen ik de synopsis gelezen had, was ik alleen maar nog enthousiaster geworden! Ik kreeg het boek al snel thuisgestuurd en nadat ik in mijn toen huidige boek klaar was, ben ik gelijk begonnen met lezen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik had verwacht dat het een iets dikker boek zou zijn, dus ik was een beetje terughoudend begonnen aan dit boek van 276 pagina’s. Maar wat ben ik VERRAST geworden! Dit boek hield me helemaal gevangen vanaf de eerste pagina tot de laatste en ik kan echt niet anders dan applaudisseren voor de auteur. Ik ben gewoon echt onder de indruk en ik hoop dat dit boek dan ook meer aandacht gaat krijgen. Ik ga in ieder geval mijn best doen om jullie met deze recensie duidelijk te maken dat het echt een prachtig boek is! Lees snel verder..

Wanneer Lawrence Swann onverwachts hoort dat het leven van Koningin Elizabeth gevaar loopt, roept hij de hulp in van Nicole Stawfield, de beruchte courtisane van het hof. Samen met Esmée Hayles, de gravin van Deston, proberen ze de aanslag te verijdelen… Ondertussen vecht Esmée voor haar huwelijk en moet Nicole alles op alles zetten om haar gevoelens voor Julian Hayles de baas te blijven. Vooral wanneer de gevaarlijkste crimineel van London haar wenst te ontmoeten…

Wat heb ik genoten van dit boek! Op de eerste pagina werd me al gelijk duidelijk dat dit boek een geweldige schrijfstijl bevat. De manier waarop de auteur schrijft is meeslepend, grappig met momenten, intens en het boek laat je gewoon niet meer los. Ik was in eerste instantie een beetje bang dat het boek een beetje oppervlakkig zou zijn; een historische roman en dan 276 pagina’s? Maar mijn god, wat heeft het boek me verrast! Ik denk niet dat ik eerder een boek tegengekomen ben wat je als lezer zijnde zoveel geeft op dit aantal pagina’s en inhoudelijk gewoon alles bevat wat een boek nodig heeft. Alles wordt zo duidelijk beschreven en de storyline wordt goed in elkaar gezet en dat was echt al heel snel duidelijk. Dus ik geef echt de grootste complimenten aan de auteur hiervoor, want ze heeft me echt versteld doen staan met dit boek. Het is een prachtboek wat ik voor altijd zal koesteren en ook zeker weten nog een keer ga herlezen!

We volgen het verhaal dus vanuit 3 POV’s;
– Lawrence Swann, de jonge priester die een voorkeur voor mannen heeft (wat ik al gelijk interessant vond omdat dit al gelijk zo open werd neergezet in het boek).
– Nicole Stawfield; een jeugdvriendin van Lawrence die courtisane is aan het Engelse hof van Koningin Elizabeth.
– En dan hebben we nog Esmée Hayles, de graving van Deston. Dit drietal gaat samen proberen om erachter te komen wie de koningin van Engeland wil vermoorden.

En wat ik dus ontzettend leuk gedaan vind is de onderverdeling in het boek zelf n.a.v. de titel;Lust, liefde en vriendschap.

Het begint met Vriendschap, waarin we zien hoe Lawrence,Nicole en Esmée een mooie vriendschap gaan vormen samen terwijl ze proberen de aanslag op de koningin te verijdelen. Tegelijkertijd maken we kennis met andere personages, waaronder de knappe Julian Hayles!!! waar Nicole een ontzettende aantrekkingskracht mee heeft ondanks dat de twee samen meer botsen dan dat ze aardig doen tegen elkaar(maar dit zorgt wel net voor die heerlijke spanning tussen personages en daar houd ik echt van). Stiekem was ik dus gewoon al heel snel verkocht hoor en Shipte ik die twee dan ook heeeeel hard.
Verder krijgen we een mooi inzicht in de werking van het Engelse Hof en de politieke en Godsdienst drama die zich hier omheen afspeelt. Dit is allemaal gewoon heel mooi verwerkt in het verhaal. Net genoeg zodat je alles te weten komt wat je moet weten en zonder dat het langdradig of saai wordt. De schrijfstijl is zo prettig dat je gewoon echt er doorheen vliegt en geniet van elke pagina.Daarnaast krijgen we ook gelijk introducties van de relaties met de personages onderling en de andere bijpersonages in dit boek. Wat hun connecties zijn tot het Engelse Hof, familiebanden en nog veel meer.

In de keuken zag ze meteen haar gast staan. Hij stond in een arrogante houding tegen de muur geleund. Zijn donkere, warrige krullen hingen op een aantrekkelijke manier voor zijn grijsgroene ogen. Hij maakte een buiging toen ze binnenkwam en liet zijn blik onbeschaamd over haar lichaam gaan.

In het tweede gedeelte,Lust, gaat het onderzoek gestaag verder en krijgen we meer inzicht in de personages. Meer achtergrond informatie ook bv. over Nicole en gaan we Patch ontmoeten, de crimineel uit de onderwereld die al vanaf het moment dat hij Nicole ontmoette wist dat zij de ware was voor hem(er zit hier een hele voorgeschiedenis aan vast en dat mogen jullie zelf gaan ervaren in het boek, want dat is gewoon te mooi om te verklappen). Nicole wordt gedwongen om zijn hulp te aanvaarden en de deal die ze hiervoor moet sluiten met hem gaat ervoor zorgen dat de muren die ze om haar hart gebouwd heeft, afbrokkelen. En tegelijkertijd blijft Julian ook zijn rol spelen.. Dit zorgt echt voor de meest intense momenten en het houdt je dan ook echt op het puntje van je stoel. Esmée en Lawrence gaan ook meer aandacht krijgen in dit deel van het boek en ik vind beide personages ook echt heel leuk om te volgen! En PATCH, fietfieewww

Deze man liet een vreemd gevoel bij haar ontwaken en ze besefte tot haar ontsteltenis dat ze hem inderdaad niet kon weerstaan. De kus en hardheid van zijn lijf hadden een duizelingwekkend effect op haar. Ze werd zich bewust van zijn mannelijke geur, zijn handen die zich over haar rug bewogen. Haar lippen tintelden van pure lust en onbewust opende ze haar mond om zijn tong toe te laten. Zo snel als de kus was gekomen, zo snel hield hij weer op. ‘Binnenkort, schatje’, klonk de hese stem van Patch, een tikkeltje te zelfingenomen.

In het slotdeel van het boek, Liefde, waar ik gewoon niks over ga verklappen natuurlijk, wordt alles alleen maar spannender. Van moordpogingen op Nicole tot hartzeer en nog veel meer! De spanning wordt ontzettend goed opgebouwd en ik vind ook echt dat het een waardig einde heeft gekregen. Hier is gewoon echt aandacht aan besteed, dat merk je gewoon met lezen, en dat kan ik echt heel erg waarderen. Heel veel boeken worden naar het eind vaak versneld en afgeraffeld en dit boek heeft dat niet, yay! Gewoon een prachtig, waardig einde heeft dit boek. Niet alles was onvoorspelbaar, maar de dingen die ik wel van te voren al had geweten, vond ik niet storend omdat het gewoon geweldig om te lezen was allemaal. Wat betreft het ontrafelen van het complot wordt je als lezer zijnde constant aan het denken gehouden; wie zou er nu achter zitten? die en die zei toen dat en dat dus hij zou het wel kunnen zijn toch?.. Je wil gewoon zelf erachter komen wie het is haha, maar de auteur geeft telkens net niet genoeg weg om het te verklappen, waardoor je alleen maar sneller wil doorlezen.

‘ ik hoef jou niet te verleiden, jij verleidt mij. Met elk woord dat je uitspreekt, met elke zucht die aan je lippen ontsnapt, met elke twinkeling in je blauwe ogen. Je verleidt me eenvoudig door te bestaan.’ Hij stond zo dichtbij dat het haar bijna teveel werd. Nog even en ze zou vergeten wat er was gebeurd en zich volledig aan hem overgeven.

En om nog even terug te komen op de schrijfstijl; die is echt zo heerlijk! Het is niet stijf, ondanks de tijd waarin het boek zich afspeelt en je dit dus wel zou verwachten. Het is lekker pittig geschreven met humor erin en dat vind ik echt geweldig! Een mooie balans tussen de mondige dialogen en de setting van het verhaal. Het was voor mij even geleden dat ik een historische roman las en ik gewoon zo verliefd geworden op dit boek dat ik eigenlijk alleen maar meer wil nu.. Ik kan dus ook met een gerust hart zeggen dat, zodra er een nieuw boek uit komt van deze auteur, ik als eerste in de rij sta voor dat nieuwe boek!
Als je van historische romans houdt is dit boek echt een aanrader maar eigenlijk is dit een boek, ondanks de historische setting, wat voor mijn gevoel bij vrijwel elke lezer goed in de smaak zal vallen.

Dus wacht niet langer en koop deze beauty, hij is het echt waard om te kopen.
Kopen kan door op onderstaande foto te klikken: