| DUTCH REVIEW | Aan alle jongens van wie ik hield – Jenny Han, RELEASE: 4 APRIL 2016

Ik kreeg het manuscript van ‘Aan alle jongens van wie ik hield’ van Uitgeverij Moon toegestuurd, waar ik ze ontzettend dankbaar voor ben. Dat betekende dus dat ik dit boek vooruit mocht gaan lezen!! De officiële release datum van dit boek is aankomende 4 april! Ik herhaal: 4 april! Zet dit maar gelijk in je agenda. Of nog beter; pre order gelijk bij bol;) (zie link onderaan recensie naar bol) Ik voel me echt vereerd dat ik gekozen werd, samen met nog 4 andere bloggers. Het was de eerste keer dat ik een manuscript mocht ontvangen en het was toch wel erg speciaal moet ik zeggen; om een ‘boek’ thuis te krijgen wat dus officieel nog moet uitkomen. #FangirlMoment.

Ik kwam dit boek via instagrammers en booktubers al regelmatig tegen in het Engels en het trok me gelijk. Het stond al een tijdje op mijn wishlist en toen ik zag dat Moon het zou gaan vertalen was ik gelijk enthousiast! Ik las het ook binnen een dag uit, want het was zo’n heerlijke read dat ik gewoon niet meer kon stoppen met lezen!

Wat als alle grote, heimelijke liefdes van je leven erachter komen hoe je ooit over ze dacht..

Elke keer dat Lara Jean verliefd is en het draait weer op niks uit, schrijft ze een brief aan de desbetreffende jongen om de periode af te sluiten. Ze stort haar hart uit, adresseert de envelop, doet hem dicht.. en stopt de brief in een doos onder haar bed.
Tot op een dag de doos plotseling is verdwenen. Alle brieven blijken te zijn gepost, inclusief de laatste brief aan Josh, het vriendje van haar oudere zus.
Lara Jeans liefdesleven verandert in één klap van denkbeeldig naar totaal uit de hand gelopen. Of zou er toch nog iets moois uit de verstuurde brieven kunnen voortkomen?

De storyline is erg leuk en het leest daardoor ook ontzettend snel weg. Ik las hem binnen 1 dag uit, dus dat zegt genoeg 😉 Margot, Lara’s oudere zus, gaat studeren in het buitenland en maakt het uit met Josh. Op dit punt denkt Lara nog van; Margot en Josh horen bij elkaar. Voor haar was de liefde die ze voor Josh koesterde begraven met haar brief die ze schreef toen Margot en Josh verkering kregen.. Maar dan gebeurt het ondenkbare en worden alle brieven verstuurd! Hierdoor wordt Lara Jean weer geconfronteerd met haar oude gevoelens en die beginnen nu dus weer op te spelen. Josh confronteert haar ermee en je merkt aan zijn reacties dat er van zijn kant uit ook meer is. En als lezer zit je dan daar; Kom op, zeg wat! doe iets!(tegelijkertijd voel je je schuldig omdat het wel het ex vriendje van haar oudere zus is, maar het voelt gewoon ook goed. Lekker tegenstrijdig he?)

En omdat Lara zich natuurlijk schaamt kapt ze Josh af en verteld ze hem dat ze al een vriendje heeft om onder dit gesprek uit te kunnen komen en op dat moment vliegt ze letterlijk Peter K. in de armen, die toevallig langsloopt, om hem te zoenen! (terwijl ze dus helemaal niks met hem heeft. Dit moment vond ik echt geweldig)
Peter’s eigen relatie is sinds kort verbroken en hij stemt er mee in om zich voor te doen als Lara’s vriendje om Josh jaloers te maken en om tegelijkertijd zijn ex, Gen, jaloers te maken. Dit brengt dus echt hilarische en vooral ook (leuke)awkward momenten met zich mee en de nodige Feels! Daarbij moet ik natuurlijk even vermelden dat Peter K. ook een van de gelukkige was die een brief van Lara had ontvangen haha..
Dus je kunt je wel voorstellen wat dit allemaal voor situaties met zich mee gaat brengen.
Lara en Peter gedragen zich dus in publiek alsof ze samen verkering hebben, maar stiekem merk je dat Peter zich langzaam meer en meer gaat nestelen in Lara’s leven. Peter is naar buiten toe de populaire jongen, maar hij blijkt een hele andere, lieve en zachte kant te hebben waar Lara niet van af wist.Wat is nog echt aan deze situatie en wat is nep? Lara Jean krijgt behoorlijk wat voor haar kiezen, want er is dus ook nog een ex vriendinnetje die zich heel erg bezittelijk kan gedragen. En dan gaan ook haar gevoelens allemaal rare dingen doen omtrent Peter, terwijl hij nog steeds verliefd lijkt te zijn op zijn ex.
Daarnaast moet ze nu thuis verantwoordelijkheid op zich nemen omdat Margot er niet meer is. Lara en haar jongere zusje botsen nog wel eens, op zijn zachtst gezegd, dus ook thuis is het niet altijd even makkelijk.

Lara Jean is zo ‘echt’ en geloofwaardig neergezet. Ik kon mezelf echt helemaal inleven in haar denken en gevoelens en het was voor mij een wervelwind aan Feels. Je zit echt met ingehouden adem te lezen en hardop te roepen: ‘NEEEEE, dit kan niet waar zijn’.. als Lara erachter komt dat haar brieven zijn verstuurd bv. Ik voelde me echt plaatsvervangend awkward voor haar en kon me helemaal voorstellen hoe ze zich op dat moment moest voelen. Arme Lara haha..Haar gedachtegang is in het algemeen sowieso heel erg geloofwaardig neergezet en ik schrok er zelfs van hoeveel gelijkenissen ik kon vinden met mezelf hierin toen ik nog jonger was. Dat vind ik dus echt een Groot pluspunt aan de auteur, dat ze het zo ‘echt’ en geloofwaardig weet neer te zetten.

Eigenlijk ga je voor alle personages wel wat voelen, want ze zijn allemaal gewoon geweldig. Wat ik mooi vond is dat naast alle liefdesdrama ook nog het concept ‘Familie’ groot aanwezig is in dit boek. De familiebanden onderling worden zo mooi neergezet. Zowel de mooie als minder leuke momenten. De moeder van Lara Jean, Margot en Kitty is gestorven en ze zijn dus nog alleen met hun vader. Het is echt prachtig om te lezen hoe sterk ze eigenlijk allemaal op hun eigen manier zijn en zich samen hebben weten te redden, ondanks zo’n groot gemis. Elk personage is echt zijn eigen ‘Ik’ en dit wordt ook duidelijk naar voren gebracht. Echt super gedaan.

Wat betreft de jongens in dit boek.. zucht..Josh is gewoon zo’n jongen waar je niet anders dan verliefd op kunt worden en je fe64e9e2f16ced383c0cb69e5f71722dvoelt zo erg met hem mee als Margot het uitmaakt. Tegelijkertijd hoop je ook, zodra je merkt dat hij interesse had in Lara Jean, dat hij daar iets mee gaat doen. Maar ik moet wel stiekem bekennen dat ik toch meer naar Peter begon te trekken, toen we bv. meer te lezen kregen over hem en zijn eigen familie. Of de momenten die hij alleen was met Lara Jean waar zijn echte ‘Ik’ naar boven kwam..  Ondanks dat Lara Jean en Peter vaker botsen met elkaar omdat ze gewoon rechtuit zijn tegen elkaar en doen alsof er niets meer is dan hun afgesproken Deal, voelde je gewoon de aantrekkingskracht er vanaf spatten. En het zijn die kleine momenten die het hem doen.. Dat je gewoon weet dat Peter zijn muur laat zakken en zich openstelt. Dat moment gaat vaak snel voorbij, maar als dat moment er is.. Dan wordt je gewoon helemaal verliefd en dan ben je Josh/Lara gewoon helemaal vergeten hihi.
Maar of dit allemaal een Happy end gaat krijgen? Want Peter heeft nog steeds contact met zijn ex en dat zorgt voor de nodige frustratie en onbegrip. Hierdoor heb je ook geen flauw idee wat er gaat gebeuren op elk front van het verhaal en dat zorgt ervoor dat je ook gewoon echt niet kunt stoppen met lezen. Het is een echte page turner. Het boek heeft wel een iets langzamere opbouw, maar dat is begrijpelijk omdat er ook gewoon het een en ander verteld moet worden. Het concept rondom de brieven moet geïntroduceerd worden, de banden tussen de personages onderling en ook de familie van Lara Jean. Maar elk stukje wat je leest, zuig je als een spons in je op en laat je niet meer los..

Conclusie: Het is gewoon een heerlijk FeelGood boek. Van awkward tot humoristisch tot een ‘overload aan Feels’. Het voelt zo ‘echt’ aan en de schrijfstijl is heel erg prettig! Dit boek bevat het allemaal. Een luchtige read voor elk moment van de dag! En het laat je smachtend naar meer achter..

Jullie moeten nog heel even wachten tot het boek er is, maar je kunt hem natuurlijk wel al pre-orderen bij bol, zodat hij 4 april direct thuis op je mat valt! Ik zeg; DOEN, daar ga je gewoon geen spijt van krijgen. Dit boek hoort gewoon in elke YA collectie thuis.