| RECENSIE – YA/dystopian/fantasy | Firstlife – Gena Showalter

23 februari 2016
Hardback
467

ONE CHOICE.
TWO REALMS.
NO SECOND CHANCE.

Tenley “Ten” Lockwood is an average seventeen-year-old girl…who has spent the past thirteen months locked inside the Prynne Asylum. The reason? Not her obsession with numbers, but her refusal to let her parents choose where she’ll live—after she dies.

There is an eternal truth most of the world has come to accept: Firstlife is merely a dress rehearsal, and real life begins after death.

In the Everlife, two realms are in power: Troika and Myriad, longtime enemies and deadly rivals. Both will do anything to recruit Ten, including sending their top Laborers to lure her to their side. Soon, Ten finds herself on the run, caught in a wild tug-of-war between the two realms who will do anything to win the right to her soul. Who can she trust? And what if the realm she’s drawn to isn’t home to the boy she’s falling for? She just has to stay alive long enough to make a decision…

Firstlife, wat ga ik over jou vertellen…
Dit boek is een geweldige read van begin tot eind! Ik was verslaafd vanaf pagina 1. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij, ondanks de wereldopbouw en originaliteit, toch begon als een boek wat niet meer dan 4 sterren zou krijgen so far (wat ook al goed is hoor hihi), totdat ik verder naar het eind van het boek toe ging en toen; BAMMMMM…. toen werd mijn hele wereld overhoop gegooid!!! Dit was een intense read zeg ik je, wauw!

2905825e1efaa533fb46b5499eef7f3eblog-divider-2013

Story-line

We maken kennis met Tenley ‘Ten’ Lockwood die in de gevangenis Prynne zit dankzij haar ouders om haar zo te pushen dat ze kiest voor het rijk Myriad in haar Everlife, haar leven na de dood. Myriad en Troika zijn dus de twee rijken waar je terecht kunt komen na je Firstlife, je eerste leven. Het zijn beide tegenpolen van elkaar en beide willen ze Ten rekruteren om voor hun rijk te kiezen, no matter what. Archer (een laborer van Troika) en Killian (een laborer van Myriad) moeten haar overhalen om te kiezen..Beide zijn geweldige personages waarin Killian dus meer het Bad Boy type is, maar tegelijkertijd vanbinnen, heel diep vanbinnen, een hart van Goud heeft. Zucht..

Personages

Firstlife-QuoteTen is vanaf het begin af aan voor mij een sterk personage ondanks haar besluiteloosheid wat betreft het kiezen voor Troika of Myriad (maar dat begrijp ik volkomen, het lijkt me ook vreselijk om een definitief besluit te moeten nemen waar je eindigt na je dood om daar je Evelife door te brengen. Zeker als je meer neigt naar een bepaald rijk en in de tussentijd verliefd wordt op een jongen die afkomstig is uit het andere rijk.) Ze heeft een obsessie met nummers en de manier waarop Showalter dit schrijft is echt amazing. Het maakt Ten echt tot een mega intrigerend personage.

Haar leven binnen Prynne is echt vreselijk en het is gruwelijk soms om te lezen wat er allemaal gebeurt. Het houdt je op het puntje van je stoel en het lezen kan niet snel genoeg gaan! En ook die gedichten van Ten wat erin verwerkt zijn. Holy moly!!! Ik denk dat voor de mensen wat het boek nog niet gelezen hebben onderstaand gedicht bv. niet heel duidelijk is, maar als je het boek leest dan weet je wat ik bedoel.. DUS, huphup snel kopen dat boek.blog-divider-2013

The grave is the end
And I will never accept that
I have been set free from the chains that bind me.
I know
“Death has lost its victory” Is a lie,
because there is no greater truth than this:
“Life is hopeless”

blog-divider-2013Er zit een soort triangle in, maar ook niet. Het is duidelijk dat Ten tot het explosieve aan toe, gevoelens heeft voor Killian. Right from the start.. Killian is, als we hem leren kennen, the ultimate Bad Boy; dark hair, piercing eyes, tattoos. ik viel voor hem, gelijk en HARD! Killian dacht met zijn charmes Ten wel even snel over te halen om te tekenen voor Myriad, maar loopt dat even anders 😉 Ten is degene wat de ijsmuur rondom zijn hart laat smelten en man,man,man wat is dit mooi om te lezen allemaal. Er zitten dus echt mega veel FANGIRL momenten in!!! Ik bedoel, lees onderstaande; COME ON….
*Staart nu al 10 minuten lang naar die quote ipv dat ze verschrijft met de review*

He presses his forehead against mine and cups my nape, his thumb stroking up, into my hair and down, under the collar of my shirt.
“I don’t just want you,” he says. “I want you.”
“And I don’t understand the difference,” I tell him honestly. Even still, his admission makes me tingle. “The first I can easily walk away from. The second…you make me feel—you make me feel.

04d84acb01e6014f224bde98d06e012cArcher vond ik zelf ook vanaf het begin af aan Geweldig en is zo’n personage waar je ook echt wel verliefd op moet worden. Maar zijn relatie tot Ten wordt vooralsnog geschreven als een soort ‘best buddy’ relatie, wat ik prima vind. Archer en Killian hebben ook nog hun eigen verhaal en geschiedenis met elkaar wat het echt tot een interessante triangle maakt tussen hun drie(en ik laat dus bewust het woordje love en triangle niet samen in 1 zin vallen hier, dus je moet absoluut niet denken aan de typische love triangle, maar ze zijn wel alle drie op een bepaalde manier met elkaar verbonden!).

“You, Archer Prince, think I’m great, so much better than the numbers six, seven, eight. Even nine! Because it’s time, it’s time, it’s time you faced facts—life without me seriously lacks. And before you get huffy and try to deny it, there’s something I should probably admit. I guess I love you, even though you’re a pain. But I’m pretty sure that means…I’m completely insane.”

SCHRIJFSTIJL

In principe lezen we het verhaal dus vanuit Ten’s POV, maar we krijgen ook stukjes te zien waarin Archer en Killian informatie uitwisselen met hun leiders uit het Everlife rijk. Dit is allemaal super gaaf verwerkt in het boek. De schrijfstijl van Showalter is zo goed, zeker als je dieper gaat kijken. Als je kijkt naar de manier hoe goed Ten’s personage uitgewerkt is bv. met haar fascinaties voor nummers wat overal in verwerkt wordt of het feit dat ze gedichten maakt. De manier waarop bepaalde hints neergelegd worden in het boek en die dan later nog zorgen voor Mega plot twists. De personage ontwikkelingen, zelfs van de bij-personages, zijn ook echt ontzettend goed geschreven. Het is gewoon MINDBLOWING.

Wereldopbouw

De hele opzet, het concept, is echt heel origineel en enorm interessant. Je hebt dus als eerste Firstlife en in Firstlife draait alles erom om je voor te bereien op Everlife, het leven na de dood. Firstlife is dus eigenlijk een soort ‘repetitie’. In Everlife heb je dus twee rijken waar je uit kunt kiezen; Troika en Mryiad, welke dus vijanden van elkaar zijn. Beiden proberen ze dus zoveel mogelijk mensen over te halen om naar ‘hun’ rijk te komen na Firstlife. En beide rijken doen er dus ook alles aan om ‘Ten’ voor zich te winnen en maken hierbij dus gebruik van Archer en Killian, de één afkomstig uit Troika en de ander uit Myriad.

Je krijgt beschrijvingen over beide rijken waardoor je al snel een visueel plaatje kunt vormen over alles, maar je voelt daarna ook al snel dat er nog zoveel meer achter zit en dat niet alles is wat het lijkt op het eerste gezicht en dat dus niet alles waarvan je dacht dat het goed was, ook daadwerkelijk goed blijkt te zijn. Nu Ten steeds meer geconfronteerd wordt met een beslissing maken voor haar Everlife wordt ze dus helemaal verscheurd door harde waarheden, liefde en vriendschap. Het verhaal blijft mysterieus en het houdt je aan’t denken en I LOVE it!
blog-divider-2013Het is lastig om dit boek goed uit te leggen in een review en dan ook nog ervoor te zorgen dat ik niets spoil want er zit Zoveel in dit boek waar ik over wil vertellen; qua wereldopbouw maar ook de story-line, de ontwikkeling van de personages, enz. Het boek bevat dus echt een prachtige en originele schrijfstijl wat vooral ook te voelen is in de uitwerking van het ‘Ten’ personage! En voor de mensen die gaan lezen; Als je denkt dat het al heftig is wat je leest van Ten in de gevangenis aan het begin van het boek, dan wacht maar tot ze ontsnapt. Wat daarna nog allemaal gebeurt zal je versteld doen staan. De ene plottwist na de andere en heeeeeeel veeel Feeeeeeeeeeeeeeeels.. *snik snik*

CONCLUSIE

Kort samengevat; een amazing story-line die ook best complex is van time to time, een goed uitgewerkte wereldopbouw, geweldige personages!!! En super leuke dialogen. Een boek wat je niet meer los kunt laten, wat je op het puntje van je stoel houdt en waar je echt de nodige FanGirl momenten hebt met huilen, schreeuwen, verliefd worden tot gewoon niet meer weten wat je met jezelf en je Feels aan moet… Zo’n soort boek is dit!!!

En dan te bedenken dat het pas het eerste boek van de serie is.. Ik houd mijn hart vast voor het volgende boek 😉 Ik denk dat Showalter ons flink gaat verrassen nog in het volgende boek, want je voelt in dit boek al zo goed dat er nog zoveel meer is dan wat we tot nu toe gekregen hebben (en dat was al GEWELDIG) en ik kan niet wachten om het tweede boek in handen te krijgen, echt niet!  De Nederlandse editie ‘Eerste Leven’ kun je al in de pre-order zetten en geloof me als ik zeg dat je er geen spijt van gaat krijgen als je dit boek gaat kopen! En voor de Engels lezers onder ons is het boek sowieso al een tijdje te koop. Mocht je ‘m nog niet hebben? Bestel hem snel en koop boek 2, Lifeblood, maar meteen er achteraan 😉 Ik lees momenteel boek 2 en WAUW! That’s all I’m saying..